Portál.cz > Portál v médiích > Uvažuj logicky! (recenze M. Těthalové)

Uvažuj logicky! (recenze M. Těthalové)

Autor: Mgr. Marie Těthalová | Datum: 8.11.2002

A hlavně mysli! Nad takovým pokynem se ale jednomu chce spíš zaplakat (krásně o tom píše třeba Miroslav Horníček v jedné ze svých povídek). Myšlení prostě nikomu nemůžeme nařídit, přesto jsme ale rádi, pokud naše děti a žáci (a ovšem také manželé) myslí. Magická moc, která by lidem kolem nás vložila do hlavy schopnost myslet logicky, bohužel zatím není známa, a tak se musíme spoléhat na stará dobrá cvičení. Roger Rougier nabízí „trenažér logického myšlení“ dětem školního věku. Své knize dal název Rozvíjíme logické myšlení a adresuje ji všem dětem, které baví hádanky a hry.

Autor knihu rozdělil na dvě části. První obsahuje úkoly pro mladší děti (od sedmi do devíti let), druhá je určena pro děti starší. Pochopitelně se jedná pouze o doporučení, protože některé děti vyzrávají rychleji a jiné si se vším dávají na čas. Zábavnými úkoly děti procvičují například schopnost chápat posloupnost jevů a věcí (mají např. doplnit chybějící znak v řadě). Logické myšlení velmi souvisí se schopností koncentrace. Řada úkolů proto procvičuje i tuto dovednost. Skutečnou lahůdkou, která otestuje logické uvažování, jsou úkoly na vyhledávání souvislostí mezi věcmi a jevy. Aby se děti nejen trénovaly v logice, ale užily si i zábavu, předkládá jim autor několik šifrovaných zpráv (chyby v šifrách, které se objevily v prvním vydání, byly naštěstí odstraněny).

V knize Rozvíjíme logické myšlení najdeme řadu dalších zajímavých úloh. Děti se díky nim učí vydělovat prvky z celku, pozorovat a nebo respektovat určitý postup. Velkým kladem logických cvičení je atraktivní a zajímavé zpracování hádanek a úkolů. Pokud bychom se snažili rozvíjet myšlení našich dětí pomocí klasických školních metod nebo jim pouze nařizovat „Mysli!“, asi bychom naše děti moc nenadchli. Hádanky a úkoly můžeme využít doma i ve škole, a to zejména u dětí s poruchou učení. Rozvíjení schopnosti logicky myslet není nuda, ale prima zábava. Dopřejme ji i svým dětem třeba prostřednictvím knihy Rozvíjíme logické myšlení.