Portál.cz > Portál v médiích > Užitečná pomůcka nejen pro učitele (recenze M. Těthalové)

Užitečná pomůcka nejen pro učitele (recenze M. Těthalové)

Autor: Mgr. Marie Těthalová | Datum: 14.4.2003

Slovníky jsou skvělou pomůckou pro všechny, kteří se nechtějí utopit v množství faktů a občas potřebují upřesnit nějaký termín. Vedle slovníku cizích slov nebo spisovné češtiny existují specializované lexikony, které slouží profesionálům věnujícím se určité oblasti. Jan Průcha, Eliška Walterová a Jiří Mareš vytvořili Pedagogický slovník, který je (jak vyplývá z názvu) určen především pedagogům.

Autoři shromáždili řadu pojmů (necelé dva tisíce), s nimiž se můžeme setkat právě ve školství. Jednu skupinu hesel tvoří pedagogické termíny neboli odborné výrazy, které se používají v pedagogické teorii a pedagogickém výzkumu. Další skupinou pojmů, které objevíme v Pedagogickém slovníku, jsou pedagogické reálie. To jsou pojmy, které se užívají přímo v praxi. I když jsou mnohé z nich obecně známy, není od věci znát přesný výklad. Řada z těchto termínů se objevuje např. v metodikách nebo inspekčních zprávách a nepřesný výklad pojmů může způsobit nepochopení smyslu dokumentu. Vzdělávání a pedagogický výzkum se uskutečňují prostřednictvím řady institucí, a proto autoři nezapomněli ani na výčet asociací nebo organizací a krátce charakterizují jejich náplň činnosti.

Autoři nezůstali u pouhého vysvětlení významů, ale u řady hesel uvádějí i doplňující literaturu, která nás s danou problematikou seznámí ve větším rozsahu. Pedagogický slovník, který se dočkal již čtvrtého vydání, by neměl chybět nejen v učitelských knihovnách, ale bude užitečný i pro psychology. I studentům učitelství poskytne Pedagogický slovník řadu podstatných informací o současné situaci v pedagogice a školství.