Portál.cz > Portál v médiích > Volaná srdce jsou dočasně nedostupná (recenze M. Těthalové)

Volaná srdce jsou dočasně nedostupná (recenze M. Těthalové)

Autor: Mgr. Marie Těthalová | Datum: 14.4.2003

Singl, svobodný, samotář, starý mládenec-ti všichni mají něco společného. Nepodařilo se jim najít toho pravého a tak žijí bez partnera. Někteří tímto stavem trpí (na vině není jen jejich komplex svobodnosti, ale také média a společnost), jiným nevadí. Peter F. Kinauer je odborníkem na rozvoj osobnosti. Lidem, kteří by rádi navázali partnerský vztah, je určena jeho kniha Už nechcete žít sami?

Autor se zamýšlí zejména nad důvody, které způsobují osamělost a komplikují hledání toho pravého či té pravé. Jednou z možných příčin je podle něj určité „naprogramování“ osobnosti. Pocit, že za nic nestojíme a nic neumíme, mnohdy sdělujeme každému na potkání. „Já jsem tak nemožný!“ nebo „Ach, dneska zase vypadám nemožně!“-právě tak se často prezentujeme před svými kolegy nebo přáteli. Autor doporučuje, abychom se odnaučili zahajovat kontakt podobnými výlevy. Často je za nimi pouze náš subjektivní dojem z vlastních schopností nebo vzhledu a toho jednoho pupínku na nose nebo obtíží při plnění nějakého pracovního úkolu si nikdo (kromě nás) nevšiml.

I když si ale budeme o sobě myslet, že nejsme tak nemožní, a odpustíme si negativní výroky o sobě samých, samo o sobě to nepomůže. Pokud chceme získat nové přátele, musíme se o to sami pokusit. A tak osamělému člověku nezbude nic jiného, než se osmělit a oslovovat lidi kolem sebe. Určitě nepomůže, když se na někoho „vrhneme“ a během několika minut na něj doslova vysypeme, kým jsme, co děláme a (to opravdu vyděsí i otrlého) jaké choroby jsme prodělali. Autor doporučuje vhodné strategie k navázání kontaktu s novými lidmi a na krátkých příbězích dokazuje, že opravdu fungují.

Nepřekvapí, že partnera hledají i lidé, kteří již nějakým vztahem prošli a často mají malé nebo větší děti. Tito lidé se často stávají obětí nepřiměřených představ o novém partnerovi. Očekávají, že najdou nejen partnera, ale také vychovatele pro svoje děti. Čekají, že se jejich děti okamžitě sžijí s „novým“ člověkem v jejich rodině. Jak velké zklamání se může dostavit, o tom se ani není nutné rozepisovat. Autor myslí i na tyto situace a doporučuje všem osamělým rodičům, aby při hledání nového partnera stáli oběma nohama na zemi. Ovšem i jejich nový protějšek může mít potíže s tím, že navazuje vztah nejen se zajímavou ženou nebo sympatickým mužem, ale také s dětmi. Užitečné rady proto najdou v knize i čtenáři, kteří by se ocitli právě v této situaci.

Kniha Už nechcete žít sami? poslouží jako zdroj dobrých rad pro všechny čtenáře, kteří by rádi prolomili svou samotu a našli člověka, s nímž by mohli sdílet dobré i zlé. Domnívám se však, že z ní mohou mít užitek i lidé, kteří nikoho nehledají. Změna smýšlení o sobě samých, odstranění komunikačních stereotypů a otevřenost, kterou si nepleteme s exhibicí, usnadní mezilidské vztahy i v zaměstnání, v rodině nebo mezi přáteli. Ačkoli Peter F. Kinauer myslel při psaní své knihy zejména na ty čtenáře, kteří jsou sami, stojí za to, abychom si ji přečetli i my ostatní.