Portál.cz > Portál v médiích > Zasmějme se židovskému humoru (recenze M. Těthalové)

Zasmějme se židovskému humoru (recenze M. Těthalové)

Autor: Mgr. Marie Těthalová | Datum: 1.4.2003

Abych pravdu řekla, tak jsem vtipy o Židech neměla nikdy moc ráda. Zejména mne odpuzovaly ty, které se posmívaly Židům v koncentrácích. Pravda ovšem je, že jsem nikdy neměla možnost seznámit se s opravdovým židovským humorem, tedy s vtípky, které si Židé dělají sami ze sebe. Knížka Daniela Lifschitze, židovského autora ukrajinského původu, je plná právě těch humorných vyprávění, která o sobě vyprávějí sami Židé. Proto jsou tedy opravdová a pobaví asi každého.

Židé bývali (a často ještě jsou) svým okolím považováni za lakoty a potenciální zloděje, kteří bohatnou z cizích mozolů. Často se ještě dnes říká: „je lakomý jako Žiďák“. Mnoho vtipů ze sbírky židovského humoru je věnováno právě tomuto specifickému smyslu pro obchod a oné zvláštní šetrnosti, která je Židům přisuzována. Židé jsou také považováni za znalce Starého zákona, proto se mnohá vyprávění vysmívají samozvaným znalcům Tóry. Toto nejsou pochopitelně jediná témata, která v sympatické knize plné úsměvných vyprávění najdeme. Autor si vzal na paškál i rodinné vztahy, nakupování nebo zdraví a nemoc (zejména pak hypochondrii). Antisemitismus, který je zdrojem nevraživosti mezi góji a Židy, také podle autora stojí za zesměšnění. Humor, který proniká celou knihou, není rozhodně „prvoplánový“. Všechna humorná vyprávění nejen pobaví, ale také někdy vedou k zamyšlení nad tím, proč se vlastně některým židovským specifikům smějeme.

Recenze na knihu humorných vyprávění by nebyla úplná bez malé „ochutnávky“. Tak tedy uvedu svůj nejmilejší vtip z knížky. „Goldsteinovi lékař řekne, aby přinesl ranní moč. Za několik dní se Goldstein přiřítí s litrovou lahví.-Víc jste přinést nemohl?- Ptá se lékař ironicky. Goldstein mlčí. Druhý den si jde pro výsledky. Vše je v pořádku. Radostně volá domů:-je to dobré! Ty, já, děti, služebná i pes! Všichni jsme zdraví!“ K tomu již nemám co dodat.