Portál.cz > Portál v médiích > Zbavme děti agresivity a neklidu ! (recenze M. Těthalové)

Zbavme děti agresivity a neklidu ! (recenze M. Těthalové)

Autor: Mgr. Marie Těthalová | Datum: 1.11.2002

„Dneska se mi zase o přestávce servali jak koně.“ „A ti moji celou hodinu vyrušovali, vrtěli s v lavici a pořád si s něčím hráli.“ Podobné dialogy zaznívají o přestávkách asi ve všech sborovnách základních škol. Učitelky mateřských škol mají obdobné potíže, i děti ve školce se někdy perou a při společném zaměstnání neposedí. Zdá se, že mnohé děti jsou nejen neklidné, ale i agresivní. Ve školce naštěstí nedostanou důtku nebo poznámku, když ale přejdou na základní školu, užijí si mnoha podobných opatření.

Zdeněk Šimanovský se zamýšlí nad důvody neklidu i agresivity a také nad možnostmi, jak tyto obtíže překonat. Kniha Hry pro zvládání agresivity a neklidu může pomoci všem učitelům a vychovatelům, kterým nestačí jen psát poznámky typu : „Je neklidný a agresivní“.

Úvodem se autor zamýšlí nad příčinami uvedených problémů. Upozorňuje, že někdy je příčina jinde než v neklidných dětech, ale v systému. Dítěti může vadit, že jich je ve třídě třicet, že jeho rodiče mají mezi sebou neshody nebo může mít zdravotní obtíže. Pokud se tedy chystáme potrestat dítě za to, že celou hodinu kopalo do lavice nebo do souseda, zamysleme se nad tím, zda není nevyspalé nebo nachlazené. Některé děti reagují agresí a neklidem na pocit hladu-můj bratr z hladu doslova šílel a rodiče na to bohužel přišli až v jeho pubertě. Autor upozorňuje na to, že za neklidem nebo agresivitou může být i týrání, zneužívání nebo jiná obzvlášť závažná příčina. Proto uvádí přehled možných problémů a také spojení na krizová centra pro děti v nesnázích.

Hry uváděné v knize Zdeňka Šimanovského nejsou obyčejnými hrami, měli by pomoci dětem uvolnit napětí, zklidnit se nebo se zdravě prosadit. Autor proto uvádí základní poznatky o fenoménu hry. Hra by především měla být svobodná, a proto povel „Teď si zahrajeme hru z nové příručky, abyste se zklidnili!“ není tou pravou motivací. Proto bychom měli vytvořit takovou situaci, kdy děti projeví přání hrát nějakou zajímavou hru. Když nepodceníme motivaci a zvládneme samotnou hru, není ještě hotovo. Měli bychom si s dětmi popovídat o jejich pocitech a dojmech. Některé hry, které obsahuje recenzovaná kniha, jsou tzv. „na tělo“ a to se nemusí líbit každému. Měli bychom respektovat pocity každého dítěte ve skupině.

Autor rozdělil hry pro zvládání agresivity a neklidu do několika kategorií. Některé hry děti tzv. rozehřejí a zaktivizují, jiné vedou k většímu soustředění nebo poznání sama sebe. U každé hry najdeme ikonky, které obsahují údaje o doporučeném věku hráčů, hlučnosti hry, nárocích na vedení hry a požadavcích na volný prostor. V knize najdeme hry pro předškolní děti i pubescenty. Hry můžeme sami uzpůsobit, aby je mohly hrát děti, s nimiž pracujeme.

Abych mohla zodpovědně posuzovat knihu her pro zvládání agresivity a neklidu, vyzkoušela jsem některé hry se svými žáčky (jsou to předškolní děti se závažnými poruchami komunikace). Musela jsem tedy vybírat hry pro nižší věkové kategorie, navíc s jednoduchým zadáním. Dětem se nejvíc líbila Mycí linka-společně jsme vymysleli krátkou říkanku a několikrát denně myjeme a leštíme malá autíčka. Některým dětem dost vadí, když se mají proměnit v umývané autíčko, a tak stále dělají kartáč. Hru Dřevo-nos jsme si přejmenovali na Koleno-nos a dost se při ní nasmějeme. Našim dětem pomáhá porozumět pokynu a přitom je moc baví. I ostatní hry v knize jsou nápadité, zajímavé a přitom poměrně jednoduché. Mimoto celá kniha Zdeňka Šimanovského je přehledná a čtenář se v ní dobře zorientuje díky rejstříkům (podle abecedy a vyučovacích předmětů). Snad se i díky Hrám pro zvládání agresivity a neklidu naše děti zbaví vnitřní nepohody a nespokojenosti a zvýší svoji psychickou odolnost.