Portál.cz > Aktuality > Formativní hodnocení ve výuce – jak hodnotit žáky objektivně a spravedlivě

Formativní hodnocení ve výuce – jak hodnotit žáky objektivně a spravedlivě

Datum: 8.10.2016

„Na normální škole člověk dostane čtyřku a vlastně ani extra neví za co. A tady od učitele dostane zpětnou vazbu za to, co se mu líbilo, co dělal třeba špatně, může na těch chybách zapracovat. A v tom, v čem je dobrej, na čem se může ještě třeba zlepšit. To vidím jako velký plus.“ (žák, 1. ročník SŠ)

Formativní hodnocení ve výuce – jak hodnotit žáky objektivně a spravedlivě

Kniha PhDr. Karla Starého, Ph.D., PhDr. Veroniky Laufkové, Ph.D. a kolektivu autorů Formativní hodnocení ve výuce je žádanou pomůckou pro učitele, kteří chtějí své žáky hodnotit výstižně, objektivně a spravedlivě. V zahraničí je formativní hodnocení chápáno především jako nástroj podporující učení. Místo překladu zahraniční literatury je tu kniha českých autorů, obohacená příklady z české praxe – mnozí učitelé totiž hodnotí formativně, aniž by tomu tak říkali.

Publikace je uspořádána tak, aby dobře posloužila především učitelům základních a středních škol, kterým jde o to, jak konkrétně rozvíjet své hodnocení. Najdete tu ukázky konkrétních nástrojů a technik formativního hodnocení, příkladů z praxe, autentických výroků učitelů a žáků.

Ukázka

Než se tedy pokusíme o jakousi „definici“, ukážeme formativní hodnocení na příkladu z praxe.

Posuďte tyto dva způsoby komunikace. Co se z nich dozvídá dotyčná žákyně?

Formativní hodnocení ve výuce – jak hodnotit žáky objektivně a spravedlivě

Veronika Laufková

Formativní hodnocení ve výuce – jak hodnotit žáky objektivně a spravedlivě

Karel Starý

  • Martino,

    jsi velice nadaná žákyně, sebejistá, výborná čtenářka. Tvoje práce je na čistou jedničku!

  • Eliško,

    Tvoje úvaha o ideální knize je dobře strukturována, postupně se věnuješ jednotlivým znakům ideální knihy, v závěru vše shrneš a doplníš konkrétními příklady. Líbí se mi, že si v rámci úvahy pokládáš závažné otázky. Celkově považuji Tvou úvahu za zdařilou. Příště si po sobě zkus práci ještě jednou přečíst, aby ses vyvarovala drobných gramatických chyb z nepozornosti.

  • Chcete vědět Jak na žáky? Praktické ukázky pro zvládání náročných situací ve třídě

    Za formativní lze ve zkratce označit každé hodnocení, které přináší užitečnou informaci o aktuálním stavu vědomostí a dovedností žáka. Užitečnou především v tom smyslu, že bude vědět, kde se právě nachází a také co má dělat, aby se něčemu dalšímu naučil. Ač to zní docela jednoduše, realizovat to vůbec není snadné. Když se podíváme na současnou podobu hodnocení v našich školách, bohužel musíme konstatovat, že účinnou zpětnou vazbu poskytujeme velmi málo. Ve školách se žáci běžně klasifikují, čímž se myslí, že dostávají za své výkony známky. (Slovo klasifikace může mít i jiný význam, ale o tom až dále.) Někteří učitelé známkují častěji, někteří méně. Jakou informaci vlastně známka nese?

    Jedna jedenáctiletá slečna mi nedávno hrdě oznámila, že je v angličtině nejlepší. Když jsem se zeptal, jak to ví, odpověděla, že už má sedm jedniček a Emča jen šest. Z toho příkladu je dobře patrné, jak žáci mohou o známkování uvažovat. Poselství sedmi jedniček v žákovské knížce říká žákovi (a jeho rodičům) asi toto: je to výborné, nemusíte se angažovat, dítě všechno zvládá, můžete být klidní. Co to ale vypovídá o úrovni osvojení cizího jazyka? V čem je tato dívka vlastně dobrá? V čem by se mohla zlepšovat?

    Další ukázky nalezene zde.


    Hodnoťte a doporučte:



    Sdílet na signálech

    Komentáře čtenářů

    Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0