5000
Rodina a škola 2014 Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Co žije a roste na zahradě

Portál.cz > Časopisy > Děti a my > Ukázky > Jak bezpečně shazovat kila po porodu

Jak bezpečně shazovat kila po porodu

Autor: Mirka Koníčková | Datum: 24.6.2009 | Vydání: 7/2009

Nejste spokojená se svou poporodní váhou? Nelíbí se vám vaše nové proporce? Dřív, než své tělo začnete trápit hubnutím a drastickými dietami, přečtěte si následující řádky.

Zdravé stravování je důležité pro každého, tím spíš pro ženy, které právě přivedly na svět dítě. Vaše tělo se zotavuje z porodu a potřebuje pravidelné dávky vitaminů a minerálů. Není třeba pochybovat o tom, že se kvůli permanentní péči o dítě cítíte vyčerpaná a potřebujete kvalitní potraviny pro doplnění energie. Jestliže navíc kojíte, jste zdrojem výživy i pro své dítě, které spoléhá na živiny, jež mu poskytnete.

Hlídejte si váhu už v těhotenství

To, jak bude vypadat a jak se bude cítit po narození svého dítěte, může každá budoucí maminka částečně ovlivnit už během těhotenství. To znamená, že by měla pečlivě sestavovat svůj jídelníček a nevyhýbat se přiměřené fyzické aktivitě. Pokud jste byla zvyklá držet svůj apetit na uzdě, není rozhodně dobré si během těhotenství povolit otěže a dopřát si vše, na co jste dřív měla chuť, navíc ve dvojnásobném množství. Pokud nenaberete víc, než byste měla, budete si moct své oblíbené džíny natáhnout už za pár týdnů. MUDr. Erika Matějková říká: „V ideálním případě by měla žena během těhotenství přibrat asi 12 až 15 kilogramů. Tento přírůstek na váze znamená, že se žena do tří měsíců po porodu dostane na svou původní váhu. Nárůst hmotnosti je ale často dán nejen tím, že žena začne volit jiné potraviny než před těhotenstvím a jíst více, ale též rozdílnou genetickou a hormonální dispozicí. Jsou ženy, které přiberou 25 kil a ženy, které přiberou pouze 10 kilogramů na své hmotnosti, přestože jedí stejně.“

V každém případě je podle doktorky Matějkové vhodné vyhnout se v těhotenství příliš tučným a sladkým výrobkům, sladkým nápojům typu džusů, slazeným minerálkám či slazeným ochuceným mlékům.

Jídlo i pro mimi

Ženské tělo má během šestinedělí přirozenou tendenci hubnout. Je to dáno i tím, že děloha se zmenšuje a zavinuje, a tím se snižuje i její váha. Navíc ji miminko nenechá moc spát, což má spolu s kojením za následek vyšší energetický výdej než dřív. Samozřejmě, pokud si tuto energii akutně nedoplňuje sladkostmi. V každém případě je potřeba dbát na to, aby i v šestinedělí a během prvních měsíců po porodu byl jídelníček novopečené maminky vyvážený, to znamená, aby v něm byly v dostatečné míře zastoupeny všechny základní složky.

„Energetický výdej během kojení se zvyšuje přibližně o 2000 kJ na den. Tato větší potřeba je kryta z tukových rezerv vytvořených během těhotenství. V té době si žena ukládá do zásoby živiny, tedy tuky, sacharidy, vitaminy A, D, E, železo, zinek, vápník. Pokud jsou zdroje dostatečné, jejich přechodný nedostatek neovlivňuje koncentraci těchto živin v mateřském mléce. Nutný je však přísun živin, které se do zásoby neukládají: bílkoviny, vitaminy řady B, vitamin C a minerály sodík a draslík. Jejich nedostatečný příjem nepříznivě ovlivňuje výživový stav matky a dítěte. Je dobré jíst dostatek zeleniny, ovoce, celozrnného pečiva, bílkovin ve formě masa, tvarohů či luštěnin. Vyhnout byste se naopak měli houbám, nadýmavé zelenině a nadměrnému přísunu sacharidů ve formě sladkostí a sladkých nápojů,“ doporučuje Erika Matějková.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu  děti a MY č. 7-8/2009
nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Objednejte si starší čísla Děti a my Rodina a škola