5000
Rodina a škola 2014 Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Co žije a roste na zahradě

Portál.cz > Časopisy > Děti a my > Ukázky > Rané mateřství: tak krásné, tak náročné. Jak „dobíjet baterky“?

Rané mateřství: tak krásné, tak náročné. Jak „dobíjet baterky“?

Autor: Eva Labusová | Datum: 19.10.2011 | Vydání: 11/2011

Mnoho žen dnes mateřství odkládá, aby si pro péči o miminko zajistily ty nejlepší podmínky. I když se vše podaří podle plánu, intenzita práce a pocitů spojených s příchodem dítěte nejednu čerstvou matku vykolejí, přinejmenším na čas, než se v nové roli zaběhnou. I proto je důležité od samého začátku myslet také na pravidelnou sebepéči.

Rané mateřství: tak krásné, tak náročné. Jak „dobíjet baterky“?

Dobrá matka? Myslí i na sebe!

Vytoužené dítko je konečně na světě. Zvláště jde-li o prvorozence, bývá maminka zaplavena nepoznanými emocemi. Je-li přívrženkyní pozitivního rodičovství, obvykle nepřemýšlí o svých limitech, zato dítěti chce dát to nejlepší: dlouhé kojení, nošení v šátku, společné lůžko, všudypřítomnou empatii…

Ovšem pozor. Jak ukazuje mnoho případů, dobrá předsevzetí nejednou končí těžkým – a zbytečným – kolapsem. To když matka přecení své síly a dlouhodobě jede na dluh vůči sobě samé.

Pro péči o miminko totiž platí to stejné, co o zaopatření kyslíkem při leteckém karambolu. V každém poučení o krizových opatřeních letušky hlásí: „Matky malých dětí zajistí nejprve dýchací masku samy sobě, a teprve pak svým dětem.“

V žádném případě tu nehorujeme pro sobectví nebo narcismus. Jen dáváme k uvážení, jak je důležité, aby se podobným pokynem řídily i čerstvé matky a aby si uvědomily, že na jejich fyzické a psychické kondici bez přehánění záleží prospívání miminka i celé rodiny. Nikomu neprospějí, pokud se tzv. bezmezně obětují; nebudou-li v pohodě samy, nebudou prospívat ani svým blízkým.

Nepodceňujte zdravé stravování

Zdravá strava je důležitá pro udržení dostatečné energie. Jako kojící matka si příliš nemůžete dovolit onemocnět, a pokud se to přece stane, dobrá výživa vám napomůže rychleji se zase uzdravit.

Kde začít? U té nejobyčejnější každodenní rutiny. Ta začíná ráno u snídaně. Dopřejte si např. ovesnou kaši s ovocem, celozrnný chléb nebo kvalitní cereálie s bílým jogurtem. Drobné výživné občerstvení (sušené ovoce, ořechy…) mějte stále po ruce.

Omezte příjem kofeinu a cukru. Energii si dodávejte pokrmy bohatými na vitamin C či zelenou listnatou zeleninu plnou antioxidantů. Jezte dostatek jídel bohatých na železo a zinek (kvalitní maso, ústřice, mušle…). Vegetariáni to v tomto ohledu mají obtížnější, z fazolí, ořechů či pšeničných klíčků se železo i zinek vstřebávají o něco hůře než z masa. Tip: Železo z rostlin uvolňuje vitamin C. Saláty si ochucujte raději citronem než octem.

Důsledně dbejte na odpočinek

Odpočívejte, kdykoliv je to možné. Spěte, když spí miminko. Nenechte se zneklidnit tím, že se vám vždy nepodaří usnout, i pouhé podřimování nebo jen ležení pomáhá vrátit energii. Pokud nespíte, sledujte své dýchání a snažte se vyčistit si mysl relaxací či meditací. Pokud se cítíte vyčerpána nočním kojením, můžete občas mléko odstříkat a o noční krmení požádat manžela.

Neostýchejte se přijmout pomoc

Falešná hrdost a snaha zvládnout vše sama jako superženy v časopisech je v počátcích mateřství rozhodně nevhodná. Zvláště v prvním půlroce, kdy vám spoustu času zabere kojení, je naprosto v pořádku přijmout pomoc s vařením a domácností. Zapojit můžete prarodiče, příbuzné, přátele, ale také dulu (v šestinedělí) nebo i placenou uklízečku. Pokud zvládáte vše sama, a jen občas cítíte, že se blížíte ke dnu, nestyďte se včas vyslat signál SOS.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu  Děti a my č. 11/2011 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Objednejte si starší čísla Děti a my Rodina a škola