5000
Kurz jako dárek Zdrava 5 Kompletní ročník časopisu 2016 Právě vyšel nový speciál Nová Psychologie dnes Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > On-line archiv článků > Seznam vydání

Seznam vydání

Informatorium

9/2011

Informatorium 3-8 speciál

17.11.2011

V roce 2012 Vám nabídneme dvě speciální čísla. Jarní vydání bude plné pracovních listů pro rozvoj grafomotoriky, koncentrace a sluchového vnímání a v podzimním čísle Vám nabídneme materiály pro angličtinu a němčinu hravě.

Celý článek

Legislativa

MŠMT ČR, 9.11.2011

Dítě se zdravotním postižením ve třídě, nemocné dítě v MŠ, přijetí dítěte do MŠ v průběhu školního roku

Celý článek

Správný drak vyletí až do oblak

Marie Těthalová, 9.11.2011

Jestlipak už jste letos pouštěli draka?

Celý článek

Správný drak vyletí až do oblak

Celiakie není překážkou pro docházku do školky

Marie Těthalová, 9.11.2011

I ten, kdo o celiakii nikdy neslyšel, se občas v obchodě setká s potravinami označenými jako „vhodné pro bezlepkovou dietu“. Co to znamená, když někdo nesmí potraviny obsahující lepek?

Celý článek

Celiakie není překážkou pro docházku do školky

Cizí jazyk i vztah k přírodě se děti učí už ve školce

Marie Těthalová, 9.11.2011

Zajímavý projekt, který propojil environmentální výchovu a seznamování dětí s angličtinou, letos získal prestižní Evropskou jazykovou cenu LABEL. O co v projektu šlo? Zeptali jsme se Ivety Dudkové, ředitelky vítězné MŠ Ohaře.

Celý článek

Cizí jazyk i vztah k přírodě se děti učí už ve školce

Děti s ADHD bychom měli chválit za všechno, co se jim povede

Marie Těthalová, 9.11.2011

Zní to jako protimluv. Proč chválit toho neposedu, který do všech strká nebo kope, pokřikuje a neposlouchá. Logopedka a speciální pedagožka Ester Stará má ale zkušenost, že neklidné děti pochvala motivuje a pomáhá jim překonat jejich handicap.

Celý článek

Děti s ADHD bychom měli chválit za všechno, co se jim povede

Informatorium 3-8 č.9/2011

Marie Těthalová, 9.11.2011

Neklidné a neposedné děti dají často rodičům i učitelům „zabrat“. Speciální pedagožka Ester Stará v rozhovoru vysvětluje, jak je správně motivovat i že tyto děti rozhodně nezlobí schválně. V rubrice věnované zdraví tentokrát píšeme o nemoci, která řadu dětí vylučuje z předškolního vzdělávání. Přitom nemá žádný vliv na jejich rozumové schopnosti nebo chování. O co jde? O nesnášenlivost lepku neboli celiakii. Psali jsme také o inspirujícím úspěchu malé venkovské školky, která zvítězila v prestižní soutěži s projektem propojujícím seznamování s angličtinou a environmentální výchovu. Nezapomněli jsme na námět pro tvořivou činnost s dětmi. První sněhové vločky si můžete vytvořit sami, není třeba čekat, až začne sněžit. v listopadovém čísle najdete také pravidelnou právní poradnu a knižní tipy. Tak pěkné čtení!

Celý článek

Informatorium 3-8 č.9/2011

Putování sněhové vločky

Markéta Vítková, 9.11.2011

Celý článek

Listopadová pohádka

Štěpánka Králová, 9.11.2011

Věra Provazníková, ilustrace Eva Šedivá Praha, Portál 2011

Celý článek

Vystřihovaná vánoční přáníčka

Alena Isabella Grimmichová, 9.11.2011

Postupů na výrobu originálních přáníček je nepřeberné množství. Dnes si ukážeme jednu velmi snadnou techniku. Tři vánoční přáníčka jsou vytvořena z různých druhů papírů pomocí nůžek a lepidla. Co budeme potřebovat? Zlaté a barevné papíry, čtvrtky, přírodní banánové papíry, řezák, nůžky, lepidlo, štětec, pravítko a tužku.

Celý článek

What are the colours of autumn?

Mgr. Lucie Poslušná, 9.11.2011

Celý článek

Winter im Wald

Mgr. Iva Ťupová, 9.11.2011

Úroveň: začátečníci, pokročilí; organizace: všichni, individuální práce; pomůcky: obrázky zvířat přezimujících v lese, kopie obrázku (zvířata a jejich potrava), pastelky, magnetická tabule, magnety; aktivita: seznamovací, procvičovací, rytmizační; nácvik písně; hry; důraz na dobrou výslovnost; cíl: osvojení nové slovní zásoby, zopakování již známé; jazyk: názvy zvířat podle obrázků, například r Vogel, r Hase, r Wolf, r Bär, r Hirsch, r Fuchs, e Maus, r Vogel, s Eichhörnchen, s Wildschwein; barvy: weis, gelb, orange, rot, grün, blau, braun, schwarz; přídavná jména: gros, klein, dick; Ich heise… Ich wohne im Wald; čas: 30-45 minut. Náměty pro práci s dětmi Brzy přijde zima; sníh a mráz. Všechna zvířátka v lese se na ni musí připravit. Učitelka ukazuje dětem obrázky, pojmenovává zvířata, děti opakují. Hrajeme si na zvířátka. Učitelka jmenuje zvířátka a děti je předvádějí: běhají po třídě a napodobují je pohyby i zvuky. Jdeme za zvířátky na návštěvu do lesa a neseme jim dobroty. Děti dostanou kopie s obrázky zvířat a potravy pro zvířata. Učitelka se ptá, děti odpovídají: „Kinder, wer ist das? - Bär - Ja, das ist ein Bär. Richtig. Ist der Bär gros oder klein? -Gros. - Ja, richtig. Und ist der Bär dick? - Ja. - Richtig. Er ist dick. Wie heist er? - Max. - Gut.“ Pak dává učitelka pokyn k vybarvování: Kinder, jetzt nehmt den braunen Farbstift und färbt Max braun aus! Po vybarvení všech zvířátek spojí děti zvířátka s potravou, kterou mají jednotlivá zvířátka ráda: Jetzt verbinden wir unsere Tiere, mit dem Futter, das die Tiere mögen. Potrava se může i opakovat. Musíme probudit medvěda! Usnul totiž ve svém brlohu moc brzy a nestačil si udělat dostatečné tukové zásoby na zimu. Děti si zahrají hru Honzo, vstávej!. Bär Max, steh auf!: děti stojí v řadě a říkají učitelce, která spí jako medvěd Max na druhém konci třídy: Bär Max, steh auf! Učitelka odpovídá a protahuje se: Gut, aber macht zwei Schritte wie ein Wolf! a opět usíná. Děti udělají dva kroky a napodobují vlka. Hra se opakuje, dokud děti nedojdou k učitelce a tím ji skutečně probudí. Děti si sednou do kroužku a zahrají si variaci hry kompot. Učitelka rozdělí střídavě dětem pojmenování, například der Fuchs - das Eichhörnchen. Pokud řekne učitelka der Fuchs, místa si vymění všechny děti, které dostaly toto jméno. Podobně je to s das Eichhörnchen. Jestliže řekne učitelka: der Wald, vymění si místo všechny děti. Kdo si nestihne přesednout, vypadává a kruh se zmenšuje. Písnička Využijeme melodie k známé písni Bratře Kubo: Wolf und Hase, Wolf und Hase, wie heist du, wie heist du? Vogel, Hase und Reh, Vogel, Hase und Reh, wo wohnst du, wo wohnst du? Na tabuli si připevníme obrázky zvířátek z písně. Učitelka tvoří otázky a děti na základě konverzace nad vybarveným obrázkem odpovídají: Wolf, wie heist du? - Ich heise Šerchán. Wo wohnst du? - Ich wohne im Wald. Obrázky na tabuli vyměníme a zpíváme písničku znovu s obměněným textem: například Wildschwein und Maus, Hirsch und Eichhörnchen.

Celý článek

Žížalí

9.11.2011

Rozverná písnička o žížalkách nám pomůže procvičit si hlásku Ž. Navíc si u ní protáhneme prstíky na rukou. Na „žížalky“ uděláme píďalky z ukazováčků, na „žížaláky“ z palců a „žížalky“ z malíčků. U druhé sloky si Žofka „zakroutí culíčky“, zaváže pod bradou pláštěnku a prostředníčkem a ukazováčkem „ťapeme“ ven v holínkách. Všemi prstíky pak „mží a mrholí“ - tančíme všemi žížalími prsty (ukazováček, palec, malíček), dopíďalkujeme jedním na levé a druhým na pravé ruce, zaklesneme do sebe a houpeme v rytmu a podobně. Sloky a refrén můžeme libovolně opakovat.

Celý článek

Správný drak vyletí až do oblak

Mgr. Marie Těthalová, 9.11.2011

Jestlipak už jste letos pouštěli draka? Náš dráček by se rád proletěl, ale chybí mu mašličky na ocase, neusmívá se, dokonce se na nás ani nekouká. Potřebuje, aby ho někdo dokreslil. Zkusíte to?

Celý článek

V naší školce není nuda

9.11.2011

Během loňského listopadu pořádala každá třída (naše mateřská škola Kamarád jich má pět) tvořivou dílnu pro rodiče. Paní učitelky si na jednotlivých třídách přichystaly příslušný materiál, pak už ale záleželo na každém z rodičů, zda jej při vytváření využijí, nebo si s sebou něco zajímavého z přírodnin sami přinesou. Postupně se na výstavkách ve třídách začala objevovat dýňová strašidla, lesní skřítci z proutí, bubáci z papíru či zeleninových dobrot (brambor, mrkve, petržele…), obrázky ze zdobného papíru (rodiče měli možnost vyzkoušet si quilling, což je technika vytváření filigránových dekorací z namotávaných papírových proužků). Byly využity sezonní lesní plody jako jeřabiny, šišky, šípky a podobně. Když maminka či tatínek hotový výrobek postavili do řady a učitelky jej chválily, byla radost dětí nehraná. O další radost a zábavu se postarali žáci devátých tříd 2. ZŠ Zahradní v Chomutově, kteří v pátek 3. prosince přišli v převlecích čertů, andílků a Mikulášů. Děti lépe snášejí o pár let starší kamarády vydávající se za nadělující trojici, než statnou postavu ve strašidelné gumové masce na obličeji. Už proto se to u nás v mateřince obešlo bez slziček a dětem zářily oči překvapením. Děti si pak s čertem i Mikulášem zazpívaly, odvážné i ve dvojici zatančily a nakonec se „nechaly“ obdarovat čokoládovým adventním kalendářem a balíčkem s ovocem. Základní škole Zahradní tímto moc děkujeme za spolupráci, která se nám osvědčila již několikrát. Naše mateřinka byla pozvána na výstavu podzimních draků, na práci s interaktivní tabulí a na předvánoční tvořivou dílnu (děti předškolního věku si mohly ozdobit sádrovou ozdobu), proto nejen jim, ale i vám všem přejeme spoustu přátel, mnoho pohody a úsměvů v novém roce.

Celý článek

Od šplouchání k plavání

Bc. Ivana Moudrá, 9.11.2011

Voda je součástí našeho života, přitahuje nás a zároveň v nás vzbuzuje respekt. Pravidelný pobyt ve vodě, spojený s dechovým cvičením, jednoduchými protahovacími cviky, otužováním, masáží a relaxací na konci každé lekce, pozitivně ovlivňuje fyzický i psychický rozvoj dětí v předškolním věku. Mateřská škola Pražská v Doksech již pátým rokem umožňuje dětem ve věku od 4 do 7 let pravidelný pobyt v bazénu v hotelu Bezděz ve Starých Splavech. Bazén o velikosti 15 - 8 metrů má pozvolný sestup do vody po schodech, teplotu vody 28 °C, teplotu vzduchu 29-30 °C. Čistota vody je řízena počítačem a pravidelně kontrolována OHES. K dispozici je sprcha a toaleta, fén, šatna a prostor vestibulu, kde se děti před odchodem na autobus v klidu nasvačí, dosuší a zaklimatizují. Garantem projektu je paní učitelka Martina Foglová, DiS., která vypracovala projekt, metodicky vede ostatní učitelky, zajišťuje organizaci jednotlivých lekcí a jménem mateřské školy jedná s majitelem hotelu. Projekt je rozdělen do dvou částí. Během prvních 10 podzimních lekcí (září-listopad) se děti zábavnou formou vodních her, soutěží a závodění skamarádí s vodníkem, ke kterému si na konci první části vodního a podvodního hraní doplavou pro mokré vysvědčení v podobě želvičky, rybičky nebo delfína. V průběhu jarní části projektu (duben-květen) děti plní jednotlivé úkoly, za které získávají rybičky. Vládce moří Neptun je na konci poslední, 8. lekce za nasbírané rybičky odmění sladkostmi z pirátského pokladu nebo hrníčkem s rybičkou či jiným překvapením, které pro děti nachystají šikovné paní učitelky. Malí plaváčci jsou rozděleni do dvou skupin po 16 dětech. V úterý jezdí do bazénu osm Zajíčků a osm Koťátek s učitelkami Zdeňkou Mócovou a Ivanou Moudrou nebo Janou Brůžkovou. Této skupině se svačinami, oblékáním, vysoušením vlasů a přesunem na autobus pomáhá Zdeňka Šrédlová. Čtvrteční skupinu tvoří osm Berušek a osm Motýlků pod vedením učitelek Martiny Foglové a Jany Líbalové nebo Mariky Jakešové. Těmto plaváčkům pomáhá Míla Vrabcová. Jedno plavecké dopoledne stojí rodiče přihlášeného dítěte celkem 40 Kč. V ceně je zahrnuta položka 25 Kč za bazén a doprava autobusem do Starých Splavů a zpět do Doks. Nejšikovnější děti se v měsíci červnu zúčastní okresní plavecké soutěže Zlatá rybka v České Lípě, kde závodí ve štafetovém plavání 4 - 25 m, v lovení předmětů na dně bazénu a v žabičkovém závodě. Tento projekt spadá do kategorie nadstandardních aktivit naší mateřské školy. Pro pedagožky a provozní personál je organizačně náročnější než jiné běžné aktivity, proto je výběr dětí zcela v kompetenci učitelek ve třídě, samozřejmě vždy po dohodě s rodiči. Touto cestou děkujeme panu Ing. Jaroslavu Pelánovi, majiteli hotelu Bezděz, za ochotu a vstřícnost, se kterou se setkáváme od začátku projektu Od šplouchání k plavání.

Celý článek

Martinská slavnost

Eva Gardošová, 9.11.2011

Od jmenovců svatého Martina každoročně očekáváme, že přijedou na bílém koni. Snad se se svojí zodpovědností za sněhovou nadílku Martinové v životě smíří a pochopí, že 11. listopad může být i bez sněhových vloček plný překvapení a radosti. Loňská Martinská slavnost na zahradě mateřské školy se stala jedním z dnů, na které se nezapomíná. Podvečerní šero problikávala světýlka vyrobená z pomalovaných sklenic a spolu s písní Na svatého Martina kouřívá se z komína zazpívanou paními učitelkami vytvořila tajemnou atmosféru naší slavnosti. Na osvětlených stanovištích si děti mohly vyzkoušet svoji zručnost při práci s opravdovým těstem a zapojit tak i fantazii, díky níž jim pod rukama vznikaly podkovy, hvězdičky a jiné úžasnosti. Na hřišti si zahráli rodiče s dětmi na bílého koně, když prostěradlo přehozené přes postavy vytvářelo siluetu koníka, klusajícího po zasněžené louce. Ohýnek, udržovaný dobrovolnými hasiči, nabízel možnost ohřát studené ruce dětí, aby tak mohly ze skleniček, drátků a samolepicích papírů vytvořit lucerničku nebo zmizíkem ozdobit papírového koníka. A bylo opravdu důležité si posvítit. A na co? No přece na přehlídku báječného pečiva od maminek. Martinské rohlíčky několika druhů, bábovky, koláčky s různými náplněmi, a dokonce i dort s marcipánovým bílým koněm a svatým Martinem. Pohoštění pro děti jistě přišlo vhod. Čekala nás totiž poslední a slavnostní chvíle. Shromáždění dětí s lucerničkami, doprovázených rodiči, se pomalu dalo do pohybu a za zpěvu paní učitelek si naposledy vychutnalo tajemnou atmosféru večera. Za zpěvu písní Na bílé hoře, Já mám koně a Bude zima se děti rozcházely do svých domovů. Světýlka pomalu dohořívala, ale to nevadí. V nás ta opravdová budou hořet dál. Těšíme se, že letos se tu opět sejdeme.

Celý článek

Od Martina do Tří králů

Dana Malinová, 9.11.2011

Říká se, že „na svatého Martina leckdy zima začíná“. V naší mateřské škole je už šestnáct let tento svátek každoročně spojen se Slavností světýlek, oblíbenou podvečerní akcí pro děti a rodiče. Se setměním přicházejí děti zpět do školičky s členy svých rodin (sourozenci, rodiči i prarodiči) a nesou si „řepáčky“, „dýňáčky“ i jiné druhy světýlek. Po krátkém dětském vystoupení (například hudební pohádka O řepě) se přítomní věnují připravené společné činnosti (hře s bílou barvou na námět Martinova koně). Výsledky tvoření vystavíme a vydáváme se vedeni plamínky lucerniček připravenou trasou kolem budov MŠ na školní zahradu. Plníme připravené úkoly (například: které ze zvířátek, jež v zimě nespí, si pochutná na hostině z plodů podzimu), především však posvítíme světýlky přírodě na cestu do zimní postýlky. U ohně se ohřejeme a s písničkou ukolébávající broučky do snů se rozcházíme. Ještě před začátkem adventu pořádají maminky (členky Unie rodičů při MŠ) předvánoční jarmark. Vystavují a k prodeji nabízejí své výrobky (adventní věnce, perníčky, batiku, šperky, vánoční ozdoby z korálků…). Naše děti se připojily a vyrobily zvykoslovné kolední proutky a vánoční přáníčka. V podvečer první adventní neděle se na rosické tržnici konalo již druhé Zpívání u vánočního stromu (tradice byla založena předloni v rámci oslav 35. výročí otevření naší MŠ). Pěvecký soubor Rosička (předškolní a mladší školní děti, bývalí žáčci MŠ) zde zazpíval pod vedením paní ředitelky a hudebního doprovodu skupiny Šmehydlo vánoční písně. Rozsvícen byl vzrostlý smrk, o jehož výzdobu se postarali žáci ZŠ a Obecní úřad Rosice. První adventní neděle byla dnem konání mikulášské besídky mateřské školy. V sále místního hostince Na Křižovatce bylo to odpoledne opravdu plno. Vystoupení obou tříd s veršovaným příběhem Veverčí trápení a hudební pohádkou Jak to chodí v pekle udělalo radost přítomným divákům, děti si užily dárků od Mikuláše, čerta a anděla, bohaté tomboly, soutěží a veselé diskotéky. Aktivně se podíleli nejen zaměstnanci školky, ale i člen rady obce. Toužebně očekávané Vánoce se kvapem blížily a nás čekal vánoční koncert žáků ZUŠ v Chrasti, (pravidelně se tu setkáváme s bývalými absolventy naší MŠ) a také dvě okouzlující pohádky (O čertu Lucíškovi, Andělská pohádka) v podání divadelní společnosti Šeherezáda. Chystaly se dárečky a přáníčka domů, důchodcům a sponzorům. Připomínaly se tradice vážící se k svátkům Ondřeje, Kateřiny, Barbory. Na Lucii jsme už tradičně strojili „lucky“ k obchůzce školkou. Pod ustrojeným stromečkem s nadšením děti vybalovaly i nadílku hraček. Poslední předvánoční sobotu se naše děti představily veřejnosti na zdejší tržnici. Letos již po osmé vystoupily s „Živým betlémem“, zpěvem je doprovodil pěvecký soubor Zvoneček z chrastecké ZŠ a část kapely Šmehydlo. Krásný čas vánoční končíme již patnáctým rokem tříkrálovou obchůzkou vsí s koledou a upomínkovými dárečky. S Třemi králi nastává doba masopustní, a tak se již těšíme na průvod „maškar“, který letos organizujeme spolu s místní ZŠ.

Celý článek

Letadlem kolem světa

Helena Tomanová, 9.11.2011

Tradičním „tahákem“ v programu naší školní družiny jsou celoroční hry a společné akce. Kolektiv vychovatelek se snaží každým rokem vymýšlet nové a zajímavé náměty. Součástí celoročních her jsou společné akce pro více než 100 dětí a rodičovskou veřejnost. Tyto akce jsou hodně oblíbené a navštěvované. Nejvíce nás těší, když dítě odmítá jít domů nebo na kroužek a chce zůstat v družině. Proto jsme zvolili „volný den“, o kterém rodiče informujeme a žádáme je, aby dětem na tento den nic neplánovali. V letošním školním roce se naše hra jmenuje Letadlem kolem světa. Během školního roku navštívíme deset destinací, v nichž je pro děti připravena celá řada akcí zaměřených k právě navštívené zemi, například besedy se zajímavými lidmi, promítání filmů, výroba nejrůznějších suvenýrů. V každé zemi je pro děti připravena jedna velká společná akce. Na některých akcích se budou podílet i rodiče. Samozřejmě se děti dozvědí i zajímavosti z navštívené lokality Všechny vychovatelky tvoří posádku letadla. Každý pasažér má svoji letenku a zároveň si vede vlastní palubní deník, do něhož si zaznamenává veškeré informace, které během pobytu v dané zemi získá. Deníky si pak děti ukládají do předem zhotovených „černých skříněk“. V hale je potom vystavena maketa letadla, kterou všichni společně pokřtili dětským „šampáněm“. Pasažéři usedají do opravdového letadla, jímž se stala přizpůsobená velká herna. Let zahájí kapitán letadla a seznámí cestující s důležitými informacemi o letu. Během letu je podáváno občerstvení a pro zpříjemnění je promítán zajímavý film s tematikou země, do které právě letíme. Do hry se zapojily nejen některé paní učitelky, ale především tým kuchařek ze školní jídelny. Ten pro pasažéry připravuje nejen pití na palubu, ale také zařazují do jídelníčku jedno jídlo z právě navštívené destinace.

Celý článek

LEGISLATIVA

MŠMT ČR, 9.11.2011

DÍTĚ SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM VE TŘÍDĚ

Celý článek

1 2 3 
6666