5000
Kurz jako dárek Zdrava 5 Kompletní ročník časopisu 2016 Právě vyšel nový speciál Nová Psychologie dnes Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > On-line archiv článků > Seznam vydání

Seznam vydání

Informatorium

5/2012

Jak se žije dětem s postižením po deseti letech

Jana Pokorná, 4.5.2012

Když se mi před lety dostala do ruky první kniha Heleny Chvátalové s rozhovory rodičů dětí s handicapem, velmi mě zaujala. Občas jsem si na „děti z knížky“ vzpomněla, říkala jsem si, jak se jim asi vede, a přemýšlela jsem o tom, jak děti i jejich rodiče zvládají stoupající nároky školy a společnosti.

Celý článek

Jak se žije dětem s postižením po deseti letech

Legislativa

MŠMT ČR, 4.5.2012

Platové tabulky pro MŠ, Platové ohodnocení vychovatelky ŠD

Celý článek

Pojďme si hrát do muzea nebo obrazárny!

Marie Těthalová, 4.5.2012

A třeba se tam také něco naučíme. Programy, které nabízejí mnohá muzea nebo galerie, v sobě spojují zábavu a poučení.

Celý článek

Pojďme si hrát do muzea nebo obrazárny!

Cizí jazyk v mateřské škole

Marie Těthalová, 4.5.2012

Spontánnost, schopnost napodobovat a ochota zkoušet všechno, co se dá. To jsou vlastnosti, které patří k předškolnímu věku. Školáci už tak bezprostřední nejsou.

Celý článek

Cizí jazyk v mateřské škole

Škola, kde se nešikanuje, neexistuje

Marie Těthalová, 4.5.2012

Naivní představa, které z pochopitelných důvodů podléhají učitelé i vedení škol, a dokonce i rodiče. Když se pak se šikanou setkají, je to pro ně šok. O různých formách šikany, její prevenci a léčení jsem si povídala s psychologem Davidem Čápem.

Celý článek

Škola, kde se nešikanuje, neexistuje

Informatorium 3-8 č.5/2012

Marie Těthalová, 4.5.2012

Květnové Informatorium 3-8 vám nabídne opět řadu zajímavých článků. V rozhovoru s psychologem Davidem Čápem se zamýšlíme nad smutným fenoménem našich škol – šikanou. V rubrice věnované trendům předškolního vzdělávání píšeme o tom, jak seznamovat předškolní děti s cizími jazyky; názory odborníků na tuto problematiku doplňují vyjádření ministerstva školství i školní inspekce. Připravili jsme pro vás také reportáž. Tentokrát jsme se šli podívat do muzeí a galerií, jež připravují zajímavé programy pro mateřské školy. Nezapomněli jsme samozřejmě na právní poradnu ani na knižní tipy. Přejeme pěkné čtení.

Celý článek

Informatorium 3-8 č.5/2012

Přípravné třídy pomáhají dětem lépe se připravit na školu

Mgr. Marie Těthalová, 4.5.2012

„Nultý“ ročník základní školy je zajímavou a přínosnou formou pedagogické intervence pro děti s odlišnými vzdělávacími potřebami. Děti se sociálním znevýhodněním se díky němu lépe adaptují na školní docházku.

Celý článek

Vláčkem do pohádky

Markéta Vítková, 4.5.2012

Dorotka měla jako všechny děti moc ráda, když mohla jít s babičkou do divadla na pohádku. Těšila se na další divadelní představení, ale babička onemocněla a Dorotka s maminkou jí slíbily pomoc. Babička s dědou bydleli v jiném městě. Dorotka s maminkou a tatínkem za nimi jezdívali vláčkem. Když tentokrát kupovala maminka jízdenku, podívala se paní pokladní na Dorotku, usmála se na ni a přidala mamince speciální lístek i pro ni. Maminka ho podala Dorotce, a ta si přečetla, co na něm stálo: „Jízdenka do pohádky“. Byla barevná a plná obrázků z různých pohádek. Dorotce se vždycky moc líbila pohádka O perníkové chaloupce. I z ní tam našla obrázek. Když k nim přišel průvodčí a kontroloval jízdenky, ptala se ho Dorotka, do jaké pohádky je to vlastně jízdenka. „Do tvé nejoblíbenější, uvidíš,“ řekl jí průvodčí a potutelně se při tom usmál. Potom co průvodčí odešel, seděla Dorotka chvíli na sedadle a dumala, jak může průvodčí vědět, která pohádka je její nejoblíbenější. A najednou se ocitla v chaloupce, kde žila s tatínkem Mařenka a její bratříček Jeníček. Ostatní ji sice neviděli, ale ona mohla prožívat vše, co se v chaloupce odehrávalo. Znala pohádku nazpaměť, a tak moc dobře věděla, co se bude dít. Když šli Jeníček s Mařenkou do lesa, Dorotka se o ně bála, ale věděla, že to nakonec dobře dopadne. Stejně tak měla pořádný strach z babky z perníkové chaloupky, přestože jí nemohla nic udělat. Když se nakonec Jeníček s Mařenkou dostali v pořádku domů a radovali se s tatínkem, že se jim nic nestalo, ocitla se Dorotka zase vedle maminky ve vlaku. „Maminko, víš, kde jsem byla?“ A maminka jí odpověděla: „Jak to myslíš, Dorotko, kdy?“ „No přece teď !“ zvolala Dorotka. Maminka řekla: „Seděla jsi vedle mne a dívala ses z okna.“ „To není možné, mami, já jsem byla v Perníkové chaloupce,“ odporovala Dorotka a vyprávěla jí, co zažila. Ten den měly ve všech vlacích děti podobné zážitky - každý se ocitl během jízdy ve své nejoblíbenější pohádce a přitom o tom dospělí, kteří cestovali s nimi, nevěděli. A kdo z vás, děti, jezdí rád vláčkem? Možná si při jízdě čtete nějaké pohádky. Která je ta vaše nejoblíbenější? Zkusíme se do ní také svézt aspoň na papíře? Vláčkové tvoření Potřebujeme čtvrtku, pastelky, fixy nebo voskovky, vlastní fotky dětí, jejich sourozenců, rodičů nebo příbuzných, nůžky, lepidlo a obrázky z pohádek. Pastelkami nakreslíme na čtvrtku vláček s vagony pro cestující s velkými okny. Do oken nalepíme fotky rodinných příslušníků. Kolem vláčku nalepíme obrázky z oblíbené pohádky nebo pohádek. Dokreslíme detaily - například nebe, slunce, trávu, stromy. Děti mohou také tvořit společný vláček na velký balicí papír. Do oken se mohou lepit fotky dětí. Můžeme též vytvořit model vláčku. Roličky od papírových utěrek polepíme kolečky a dalšími částmi z barevných papírů, dokreslíme fixy a hotovou mašinku a vagonky navlékneme za sebou na provázek. A už může mašinka vyrazit na výlet po místnosti. A co dál? Tipy navíc Zahrajeme si na předvádění pohádek. Dvě nebo tři děti se domluví tak, aby je ostatní neslyšely, jakou pohádku budou předvádět. Ostatní děti se postaví za sebe, chytí se v pase a budou jezdit po místnosti jako mašinka. Děti vybrané k předvádění je po chvíli uvítají se slovy: „Vítáme vás, dojely jste do pohádky.“ Začnou předvádět pohádku a ostatní hádají, o jakou se jedná. Pak mohou předvádět jiné děti.

Celý článek

Srdíčka k svátku maminek

Alena Isabella Grimmichová, 4.5.2012

V květnu mají maminky svátek. Srdíčka zdobená ubrouskovou technikou jim určitě udělají radost. Potřebujeme ubrousky s květinovým vzorem, akrylovou barvu, lepidlo na decoupage nebo disperzní lepidlo, plochý štětec, nůžky a polystyrenová srdce, špendlíky a stužky. Ubrousky lze nahradit obrázky vystřiženými z časopisů. Malým dětem se s nimi bude lépe pracovat. Z ubrousku vystřihneme srdce nebo květiny. Polystyrenová srdce natřeme na okrajích růžovou akrylovou barvou. Můžeme je předem napíchnout na špendlík nebo drátek, aby se nám dobře natírala. Místa, kam chceme lepit ubrousek, ponecháme bílá. Bílá barva v podkladu prozáří barvy květu. Z vystřiženého květinového vzoru odstraníme spodní dvě vrstvy papíru. Střed srdce potřeme lepidlem a pomocí štětce na něj přilepíme vystřižený motiv. Pokud nám vznikly nějaké varhánky v průběhu lepení, ihned je mokrým štětcem vyrovnáme. Ubrousek necháme zaschnout a poté ještě přetřeme lepidlem. Lepidlo po zaschnutí zprůhlední a vytvoří na srdíčku ochrannou vrstvu. Případně lze srdce ještě přetřít bezbarvým lakem. Ze stužky uvážeme ozdob nou mašličku a špendlíkem ji zapíchneme na vršek srdíčka.

Celý článek

Vítej, vítej, máji

Ludmila Battěková, 4.5.2012

Celý článek

Den rodin

Jana Mlynková, 4.5.2012

Naše mateřská škola se loni rozhodla svátek maminek oslavit trochu netradičně. Ve školce jsme děti dostatečně navnadili na tento hezký den. „Děti, tatínkové si vyzkouší, jak se věší prádlo, jak se správně vaří, jak pečovat o kytičky na zahrádce, jak uklízet.“ „Hurááá, to bude legrace,“ ozývalo se z úst dětí. „To já se těším.“ Na čtvrtek jsme si „objednali“ pěkné počasí, které přálo rodinným hrátkám. Sešli jsme se ve volnočasovém areálu, který se nabízí pro akce s větším počtem lidí. Vstupenkou byl obrázek rodiny, za který děti získaly kartičku, kde se zaznamenávalo splnění úkolu razítkem. Svoje vstupenky si malí soutěžící připevnili na plot, kde vznikla pěkná výstava šikovných malířů. A už se maminky, tatínkové a jejich potomci vydali na cestu plnou překvapení. Nejprve si vyzkoušeli, jak se věší prádlo se zavázanýma očima. Někteří tatínkové se přiznali, že to dělají poprvé, a maminky i děti si pochvalovaly, jak jim to jde. Na dalším stanovišti si oblékli zástěru, dali dobrotu na vařečku a odnesli do hrnce. To jim to slušelo! Děti si nabraly v hrnci bonbonek a snědly ho. Poté jejich cesta vedla na sluníčkovou zahrádku, kde přeskakovali z kytičky na kytičku a věřte nebo ne, děti stále vítězily. Když opatrně přelezli a podlezli pavučinou, přišli do balonkové země, kde s barevnou kulatou hračkou prošli vyznačenou trasu. A pak došlo na stavbu domu. To byl nelehký úkol pro šikulky. Dovézt si materiál na určené místo a postavit si pomyslné obydlí. A nakonec? Svázané ruce, nohy, maminka, tatínek, babička nebo děda s nejmladším členem. A společně na konci putování nakreslili velké červené srdíčko. Ve výtvarných dílnách se vyráběly pro maminky kytičky z papíru a zdobila se srdíčka na krk. Odpoledne nám uteklo a všichni se pěkně bavili. Děti „donutily“ taťky i mamky zapojit se do her a s úsměvem na tváři sledovaly, jak si rodiče umějí hrát. Náš záměr se splnil, prožít a užít si jedno odpoledne bez starostí, spěchu a uvolnit se při našich připravených hrátkách. Budeme se těšit na další setkání. Poděkování patří všem zaměstnancům mateřské školy, kteří se na tuto událost pečlivě připravovali a celá akce se i díky nim vydařila.

Celý článek

Mámo, táto, chci být jako ty

Mgr. Sylva Klimešová, 4.5.2012

V celoročním projektu, který probíhá v naší mateřské škole, se snažíme děti seznámit s různými profesemi dospělých, získat kladný vztah k práci, poznat její důležitost. Cílem je prostřednictvím prožitkového učení seznámit naše nejmenší s různými profesemi svých rodičů, napodobovat pracovní pohyby dospělých, diskutovat na téma práce a hlavně „otevřít“ co nejvíce mateřskou školu rodičům. Naše zvídavé oči už nahlédly pod pokličku povolání švadlena a dělník. Dalším tématem bylo zdraví, jak předcházet úrazu, o důležitosti lékařské pomoci. Abychom dětem téma ještě lépe přiblížili, pozvali jsme do školky rodiče „na slovo vzaté“. Na návštěvu maminky paní Halasové, která je lékařkou, a maminky paní Náplavové, jež pracuje jako zdravotní sestra, jsme se pečlivě připravovali. Využili jsme nepříznivého počasí a každý den si pustili jeden díl z cyklu Byl jednou jeden život. Po zhlédnutí dílu proběhla chvilka plná otázek a odpovědí. V logopedické třídě si děti začaly vyrábět nového „kamaráda“ Pepíka, kterého postupně skládají z kostí (špejlí), srdce vyrobí z balonku, proces trávení přiblíží dlouhá trubice. Ve třídě Sluníček, kam docházejí děti s autismem, smyslovým, mentálním nebo kombinovaným postižením, si zahráli hru na doktory a pacienty. V úterý děti zhlédly příběh s maňásky o nemocném Honzíkovi a hodné paní doktorce a pak už jsme přivítali maminky písničkou Polámal se mraveneček. Děti se už moc těšily a bílého pláště se nezalekly. Paní doktorka Halasová dětem vysvětlila, proč je důležité mít zdravé srdíčko, a zdravotní sestra paní Náplavová dětem půjčila stetoskop a každý si mohl poslechnout, jak jeho srdíčko krásně bije. Prohlédli jsme si naše tělíčko, jak vypadá zevnitř na rentgenovém snímku. Seznámili jsme se s tím, jak je důležité předcházet úrazům, a zkusili kamarádovi zavázat ruku, nohu, a někteří dokonce hlavu. Maminky dětem předvedly oblečení, které můžeme vidět na pracovnících v nemocnici. Děti si vyzkoušely natahovat a vypouštět stříkačku, změřili jsme si teplotu a při zkoušce reflexu s klepnutím pod koleno jsme se snad nejvíce nasmáli. Na závěr každý dostal omalovánku s obrázkem zdravotníka, pacienta, nemocnice nebo sanitky. Děti maminkám předaly dárečky za krásnou a poučnou besedu a poděkovali jsme za všechno, co nám předvedly a vysvětlily. Snad nám to při další návštěvě pana doktora v ordinaci pomůže překonat případný strach.

Celý článek

Zahradní slavnost včelích medvídků

Mgr. Iva Jarošová, 4.5.2012

Už po třetí rok jsme na konci školního roku v naší mateřské škole naplánovali letní karnevalovou slavnost. Jako motivaci jsme využili pohádku Příhody včelích medvídků. Celý týden jsme chystali soutěže pro děti. Každá třída měla za úkol připravit soutěž pro čtyři zástupce ze čtyř tříd a veselé obaly pro bonbony. První soutěž připravila červená třída Berušek a jmenovala se Krmení rybiček, což obnášelo nošení barevných míčků do dětského bazénku. Druhá, žlutá třída Sluníček nachystala chytání rybiček na udicích s magnety. Třetí třída Rákosníčků nakopírovala obrázky pro děti a připravila veselou hru Hoky koky. Čtvrtá třída postavila překážkovou dráhu pro jízdu na koloběžkách. Každá třída ještě přinesla květinové obruče, kde děti z každé třídy prohazovaly míčky. Po zahájení karnevalu začala hra pro všechny děti. Děti dopoledne na betonovou plochu nakreslily barevné květiny ve čtyřech barvách tříd. Děti představovaly motýly, kteří podle básně Motýl spojené s jemnou hudbou reagovali pohybem. Hra se několikrát opakovala. Dále následovaly připravené soutěže doprovázené dětskými písněmi. Doprovod varhan zajistil jednoho z rodičů, který byl převlečen za včelího medvídka. Karneval organizovala a uváděla učitelka převlečená za včelku. Děti předvedly při tanci krásně připravené masky. Před vyhlášením masek každá paní učitelka, také v masce, dovedla děti s rodiči na ozdobená pískoviště, kde všichni společně hodnotili dětské výtvarné nápady, které děti nainstalovaly s paní učitelkou dopoledne. Po vyhlášení nejlepší masky, což vyhrály všechny děti a dostaly sladkou odměnu, začali všichni společně tancovat. Rodiče měli i masky a tancovali. Někteří připravili pro děti sladkou svačinku, které děti neodolaly - koblihy. Na závěr jsme si společně třikrát zakřičeli: „Hurá, hurá, hurá!“ Nezapomněli jsme na pitný režim, fotodokumentaci ani na bezpečnost dětí. Počasí se nám jako zázrakem povedlo. Děti byly veselé a šťastné. Tato atmosféra přivítala očekávané léto. Všechny potěšila veřejná pochvala babičky jedné holčičky, která pochválila zpěváka a organizaci a řekla: „Lepší karneval jsem v životě neviděla.“

Celý článek

Dědečku, děkuji, že jsi přišel

Kolektiv MŠ Mniší, 4.5.2012

Celý článek

Jak se žije dětem s postižením po deseti letech

Jana Pokorná, 4.5.2012

Helena Chvátalová Praha, Portál 2012

Celý článek

Playtime

Mgr. Marie Těthalová, 4.5.2012

Claire Selby Oxford, Oxford University Press 2011

Celý článek

1 2 
6666