5000
Kurz jako dárek Zdrava 5 Kompletní ročník časopisu 2016 Právě vyšel nový speciál Nová Psychologie dnes Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > On-line archiv článků > Seznam vydání

Seznam vydání

Informatorium

2/2013

Legislativa - Odpovídáme na vaše dotazy

ČŠI, MŠMT ČR, 8.2.2013

POVINNÁ DOKUMENTACE V ŠD

Celý článek

Legislativa - Odpovídáme na vaše dotazy

Dítě s Downovým syndromem v běžné školce

Marie Těthalová, 8.2.2013

Downův syndrom je genetická anomálie ovlivňující celý život jedince. Příčinou je ztrojení 21. chromozomu. Děti s tímto handicapem mívají také snížený intelekt a charakteristický vzhled. Integrace je pro ně velkou šancí, možností zúročit potenciál, který mají.

Celý článek

Dítě s Downovým syndromem v běžné školce

Co se ve školce naučíš, ve škole jako když najdeš?

Marie Těthalová, 8.2.2013

Vzájemná provázanost vzdělávání předškoláků a dětí školou povinných byla tématem společných setkání předškolních pedagogů a učitelů základních škol, jež v průběhu podzimu pořádal Národní institut pro další vzdělávání.

Celý článek

Co se ve školce naučíš, ve škole jako když najdeš?

Dítě s handicapem je pro učitele velká výzva

Marie Těthalová, 8.2.2013

Když se loni začalo mluvit o rušení praktických škol, vyvolalo to velkou odezvu. Se speciální pedagožkou Leou Květoňovou jsem si povídala nejen o inkluzívním trendu, ale také o potřebách a bolestech rodičů dětí s postižením.

Celý článek

Dítě s handicapem je pro učitele velká výzva

Informatorium 3-8 č.2/2013

Marie Těthalová, 8.2.2013

Únorové vydání časopisu Informatorium 3-8 nabízí opět řadu zajímavých témat. Přesvědčte se sami. Pozvání k rozhovoru přijala Lea Květoňová, s níž jsme rozmlouvali o inkluzívním přístupu k lidem s handicapem. V hlavním článku čísla najdete článek o kontinuitě předškolního a základního vzdělávání. K inkluzi a integraci se vracíme také v článku o mateřské škole, jež integruje holčičku s Downovým syndromem. Nezapomněli jsme samozřejmě na právní poradnu ani na knižní tipy. Přejeme pěkné čtení!

Celý článek

Informatorium 3-8 č.2/2013

Srdíčka z papíru

Alena Isabella Grimmichová, 8.2.2013

Jednoduché papírové srdíčko vytvoříme z barevných papírů a z obrázků květin. Co budeme potřebovat? Barevné papíry, papíry s potiskem květů nebo ovoce (můžeme použít listy z katalogů, časopisů, potištěný balicí papír nebo čtvrtku, na kterou jsme předem nalepili vzor z ubrousku), pravítko, tužku, nůžky, průhlednou lepenku nebo lepidlo, stužku na zavěšení. Na papír narýsujeme dva obdélníky velikosti 9 × 11 cm a vystřihneme je. Na jedné kratší straně rohy obdélníku nůžkami zaoblíme. Z druhé strany obdélník nastřihneme třikrát tak, aby nám vznikly čtyři stejně široké pruhy (můžeme si je předem rozměřit a narýsovat pomocné linky, podle nichž pak stříháme). Stejným způsobem si vytvoříme druhý díl srdce z jinak barevného papíru. Oba díly do sebe propleteme a konce proužků slepíme k sobě. Hotové srdíčko nalepíme na přáníčko, na obal dárku nebo přivážeme stužkou ke květině. Srdíček si můžeme vyrobit větší množství a na každé použít jiné papíry. Zajímavá je kombinace jednobarevného papíru a papíru s potiskem nebo dvou potištěných papírů kontrastních barev. Výsledek pak svým vzhledem připomíná patchwork.

Celý článek

Čas masopustu a karnevalů je tady

Alena Kulhánková, 8.2.2013

Šašek nechybí na žádném karnevalu Dříve než uspořádáme karneval, ozdobíme si družinu obrázkem šaška. Potřebujeme k tomu lepenkovou krabici, tužku, temperové barvy, klovatinu, štětce, misku na vodu, nůžky, staré knoflíky, tkaničky, pastelky. Použijeme jednu část lepenkové krabice – dostatečně velkou, abychom na ni mohli obkreslit postavu jednoho z dětí. Šašek má velké volné kalhoty i košili a velké boty. Proto mu je k obkreslené siluetě dokreslíme pastelkami. Vybereme nejzdařilejší obrys oblečení a postavu vystřihneme. Šaška pomalujeme temperovými barvami. Na košili mu uděláme puntíky z temperové barvy smíchané s klovatinou. Do těchto puntíků nalepíme na ozdobu knoflíky. V botách pomocí nůžek uděláme dírky a protáhneme jimi tkaničky. Obrázkem si ozdobíme zeď v družině. Obrázek šaška z nalepovaného kartonu Potřebujeme bílý karton, lepidlo na papír, temperovou barvu, gázu (případně jiný kousek látky), provázek na stažení gázy, desku na rozetření barvy, razidla na papír, nůžky. Z bílého kartonu vystřihujeme postupně obličej a klobouk šaška a přilepujeme je na karton. Některé části obličeje se tvoří z několika vrstev kartonu – například oči, pusa. Můžeme také vyzkoušet vystříhat různé části šaška z papíru s rozdílnou strukturou povrchu. Pozadí za šaškem ozdobíme nalepením tvarů z papírových razidel – v našem případě hvězdiček. Na nanášení barvy si připravíme gázu – zmačkáme ji do tvaru koule, kuličku položíme na čtverec z gázy, zvedneme cípy čtverce a svážeme je nad kuličkou provázkem. Temperovou barvu vytlačíme na plastovou desku. Barvu neředíme vodou. Namočíme do ní kuličku z gázy, barvu rozetřeme po desce, abychom na gáze neměli velkou vrstvu barvy, a poťukáváním na nalepeném šaškovi postupně zvýrazňujeme jeho kontury. Tancování pod tyčkou Potřebujeme tyčku dlouhou asi dva metry. Tyčku drží dvě stejně vysoké děti. Úkolem tanečníků je protancovat (podejít, podlézt) pod tyčkou, aniž by se jí dotkli. Pokud se tyčky tanečníci dotknou nějakou částí svého těla, vypadávají ze hry. Nejdříve drží děti tyčku ve vzpažených rukou nad hlavou. Protančí pod ní vždy všechny děti. Poté tyčku dáme o něco níže. Děti, které ji drží, si ji přidržují na hlavě, potom na ramenou, ve výšce loktů, pasu, v půli stehen, ve výšce kolenou. Podaří se některým dětem podlézt tyčku i v této výšce? Hry a soutěže s balonky Potřebujeme nafukovací balonky a provázek na zavázání balonků. Tanec s balonky: Pustíme hudbu a při tancování si pinkáme balonky. Obměna – soutěž pro skupiny: děti se rozdělí do skupin. Každá skupina dostane balonek určité barvy. Pustíme hudbu a při tancování pinkáme do balonku. Podaří se nějaké skupině udržet balonek ve vzduchu až do konce písničky? Obměna – soutěž pro jednotlivce: pokus se ve vzduchu udržet pinkáním co nejdéle dva, tři nebo čtyři balonky. Nafukování balonků: Komu se podaří nafouknout balonek tak, aby mu co nejdříve prasknul? Štafeta s nafouklými balonky: Potřebujeme kuželky, balonky, provázky. Soutěž je určena pro družstva. Před zahájením karnevalu si balonky nafoukneme. Na chodbě nebo na koberci vytyčíme dráhu z kuželek. Úkolem soutěžících je projít co nejrychleji dráhou a pinkat přitom balonkem. Děti projdou dráhu a pinknutím balonek předají dalšímu soutěžícímu z družstva. Balonek nesmí spadnout na zem, jinak se soutěžící musí vrátit na start. Kterému družstvu se podaří projít dráhu rychleji? Malování na balonek. Potřebujeme lihové fixy. Každé dítě si nafoukne svůj balonek a nakreslí si na něj fixem obličej šaška nebo nějaké pohádkové postavy. Balonek si odnese z karnevalu domů.

Celý článek

Skupinové soutěživé hry

Mgr. Veronika Bílková, 8.2.2013

Děti soutěže milují. Podporují vzájemnou sounáležitost se skupinou, spolupráci a hru pro fair play. V praxi ovšem soutěžení nepřináší jen zábavu, ale také úskalí. To se stává tehdy, pokud učitel vyzdvihuje jen výsledek, nezdůrazňuje průběh hry a zapomíná chválit hlavně ty nejslabší a nejpomalejší děti.

Celý článek

Poznej svého psa

Lenka Stolařová, 8.2.2013

V mateřské škole Bystřička jsme dětem k loňskému MDD připravili milé překvapení – objednali jsme pro ně výchovně vzdělávací lektorský program Poznej svého psa. Přijela k nám mladá milá lektorka Magdalena Důjková se svou fenkou Barčou, zlatým retrívrem, canisterapeutickým psem. Lektorka velmi poutavou a zábavnou formou dětem vysvětlila, jak se správně chovat ke psům, aby předcházely zraněním, předvedla dětem, jak se mají zachovat v případě útoku psa či jak se psem správně manipulovat. Lektorka dětem předvedla chování při různých situacích se psem a pak s nimi chování nacvičovala. Děti se učily, jak psovi správně podat pamlsek, jak se mají zachovat, pokud k nim přibíhá neznámý pes (nezvedat vlastního malého psa do náruče apod.). A co se našim dětem nejvíce líbilo? Když si mohly samy prakticky vyzkoušet, jak správně vodit psa na vodítku, podávat Barče pamlsky a taky se s ní pomazlit – pohladit ji po srsti. Barča rovněž dětem předvedla, jak je poslušná, a na jaké povely svého pána umí reagovat. Tento program jsme dětem nabídli v rámci plnění školního dvouměsíčního EKO programu nazvaného Máme rádi zvířata. Myslíme si, že jsme tímto programem děti potěšili a připravili jsme jim opět nový, hezký zážitek ze života zvířat. Pes je pro naše děti opravdu kamarád. Poznali jsme již loveckého psa při besedě s myslivcem. Česká policie našim dětem předvedla výcvik policejních psů a poučila děti, jak nám tito psi pomáhají: vyhledávají pohřešované osoby nebo zloděje podle pachových stop, při zemětřesení… A ukázka chytání zloděje s výstražnou střelbou a policejní sirénou na školní zahradě byla úžasným zážitkem nejen pro děti, ale rovněž pro nás, pedagogy! Tak co tomu říkáte? Že by se vám to také líbilo? Bystřické děti mají štěstí na hodné a zkušené učitelky, které mají v oblibě pejsky všech ras. Tuto lásku ke psům (ale i jiným zvířatům) učí děti a vedou je k citlivému vztahu a prožitku ze setkání nejen s pejsky, ale i s ostatními zvířaty malými i velkými. A co nás čeká příště? Výlet za koníčky, ovečkami, kačenkami, kuřátky… U nás na Bystřičce, tam je dobře, mají tam zvířata v každém dvoře!

Celý článek

Na návštěvě u hasičů

Miloslava Stýskalová, 8.2.2013

Během Dne s Dráčkem Záchranáčkem se děti seznamovaly s nebezpečím ohně, s prací hasičů, zlepšovaly si svou fyzickou kondici, stavěly puzzle hasičského auta, učily se telefonovat, prohlížely si knihy i kalendáře… Druhý den následovala exkurze k hasičům z Frýdku Místku. Výlet hasičským mini autobusem do města byl pro děti velkým zážitkem. Hasiči se na nás dobře připravili. Na velké cvičné ploše děti čekala rozmanitá hasičská technika – různě velké ruční stříkačky a také velká cisterna s vodním dělem. Každý měl možnost si zapumpovat a zastříkat. Sluníčko krásně svítilo a tak se tvořila krásná duha – dětské oči jen zářily. Další atrakcí byl zdvižný vozík. Děti shlédly z výšky celé okolí objektu, město Frýdek Místek bylo jako na dlani a v dálce se rozprostíraly Beskydy s nejvyšší Lysou horou. Děti se seznamovaly s další technikou, s vybavením hasičských vozů, se zásahovým dopravním kontejnerem, s velkým ventilátorem na výrobu větru… Hasiči dětem trpělivě odpovídali na jejich dotazy, vše vysvětlovali a předváděli praktické ukázky. Zajímavé a poučné dopoledne skončilo a děti se opět vracely do mateřské školy obohaceny o nové zážitky. Děti na oplátku hasičům nakreslily obrázky, které si hasiči zveřejnili ve vývěsní skříňce ve výcvikovém středisku a na internetových stránkách www.fire.cz.

Celý článek

Zahrada života

Bc. Dana Petráková, 8.2.2013

Celý článek

Poznej své město

Vlasta Lujcová a Jitka Simandlová, 8.2.2013

V tomto školním roce děti vstupují do světa poznání pomocí sedmi klíčků. Prvním klíčem odemkly naše město Moravské Budějovice. V rámci ŠVP jsme si pro rodiče a děti vymysleli projekt Můj dům. Rodiče měli spolu se svými dětmi vytvořit model svého domu pomocí kartonů, barev, barevných papírů nebo jiných materiálů. Některé děti se této činnosti chopily s menší pomocí dospělého. Jiné přenechaly větší aktivitu na mamince či tatínkovi. Výsledkem bylo téměř 50 domečků, z nichž vzniklo NOVÉ MĚSTO v prostorách mateřské školy. Prožitek a radost ze společného tvoření byl jistě tou největší odměnou pro všechny zúčastněné. Rodiče byli vytrženi z každodenního stereotypu a díky svému nadšení tak u dětí podpořili tvořivost, pracovní dovednost i, prostorovou představivost, jemnou motoriku. V rámci tohoto tématu si děti povídaly o tom, co u nás roste, co se pěstuje na zahradách, jací lidé žijí v našem městě, které profese u nás máme, jak lidé mohou trávit volný čas. Prohlédly si, kde máme nádraží, poštu, parky, sportovní areály, ale i obchody, školy, radnici, kostel, muzeum. V MŠ si město stavěly z různých materiálů, malovaly i kreslily, skládaly z částí, jednotlivé domy vytvářely i ze slaného těsta. Hrály si na průvodce, zkoumaly, co se ztratilo. Vyvrcholením tohoto tématu byla i společná akce pro rodiče s dětmi s názvem Poznávej naše město. Akce proběhla za spolupráce s mnoha organizacemi našeho města. Našim dětem a jejich doprovodu byly ve dvou dnech „otevřené dveře“ do 10 významných budov našeho města. Děti si mohly prohlédnout radnici, knihovnu, informační centrum v muzeu, Základní školu Havlíčkova ul., Základní školu TGM, Besedu, Dům dětí a mládeže – Budík, budovu hasičské záchranné stanice, orlovnu i zimní stadion a splnit si zde i jednoduchý úkol. Akce byla zakončena ve čtvrtek 18. 10 v 16. 00 hodin na naší školní zahradě. Zde za splnění alespoň pěti stanovišť čekal na děti dárek v podobě reklamních věcí od moravskobudějovických firem a firem z okolí. Na zahradě proběhlo i vyhodnocení soutěže Můj dům. Kuchařky naší MŠ připravily ochutnávku zdravé stravy, a tak měli rodiče možnost ochutnat, co ve školce dětem chutná. Myšlenkou této akce bylo nejen užít si společně strávený čas se svými dětmi, ale i poznat účel a umístění některých budov v našem městě. Jsme mile překvapeni, že se akce zúčastnilo 76 dětí ze 100 zapsaných.

Celý článek

ZÁJMOVÉ KROUŽKY V ŠD

8.2.2013

V řadě ŠD je výchovně-vzdělávací činnost zajišťována pomocí zájmových kroužků. V praxi to vypadá tak, že kroužky zajišťují externí lektoři nebo lektoři z řad zaměstnanců školy, kteří si děti převezmou na daný kroužek a pak je zase „odevzdají“ vychovatelce. Je tento postup v souladu s cíli školní družiny, pokud vychovatelka nemůže provádět soustavnou výchovně-vzdělávací práci a pouze předává a přebírá děti? Z dotazu není zřejmé, jaké postavení mají externí lektoři nebo lektoři z řad zaměstnanců školy. Pokud jsou tyto osoby (třeba i jen na částečný úvazek nebo formou dohody) zaměstnaní jako pedagogičtí pracovníci, pak mohou vykonávat přímou pedagogickou činnost. Adekvátně musí být naplněna i přímá pedagogická činnost vychovatelky školní družiny, která rozdělení žáků do kroužků koordinuje. Naopak pokud by „lektoři“ neměli status pedagogického pracovníka, pak by se jednalo o porušení § 7 odst. 7 školského zákona.

Celý článek

PODOBA ŠVP PRO ŠKOLNÍ DRUŽINU

8.2.2013

Má být školní vzdělávací program pro ŠD součástí ŠVP školy, nebo má mít družina samostatný ŠVP? Pokud se právnická osoba vykonávající činnost školy i školní družiny rozhodne vydat jediný dokument, který bude obsahovat ŠVP školy i ŠVP školní družiny, není to v rozporu s právními předpisy. Dokumentaci je nutné posuzovat podle obsahu, nikoli formy. Zároveň je však v takovém případě třeba zajistit, aby bylo z textu vždy zřejmé, na kterou z činností se vztahuje (případně, že se vztahuje určitá pasáž na obě činnosti). Musí být srozumitelné pro všechny cílové skupiny (tj. např. i zákonné zástupce žáků, kteří vybírají vyhovující vzdělávání nebo se ho již účastní). Je přitom třeba si uvědomit, že činnosti školní družiny se mohou účastnit i žáci jiných škol a ne všichni žáci školy se musí účastnit vzdělávání ve školní družině.

Celý článek

Hry pomáhají s problémy

Jana Pokorná, 8.2.2013

Zdeněk Šimanovský, Václav Mertin Praha, Portál 2012

Celý článek

Svět dětské mozkové obrny

Mgr. Marie Těthalová, 8.2.2013

Miroslav Kudláček Praha, Portál 2012

Celý článek

1 2 
6666