5000
Kurz jako dárek Zdrava 5 Kompletní ročník časopisu 2016 Právě vyšel nový speciál Nová Psychologie dnes Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > On-line archiv článků > Seznam vydání

Seznam vydání

Informatorium

7/2010

Odpovídáme na vaše dotazy

MŠMT ČR, 8.9.2010

Úspory ve školství, Spolupráce s neziskovou organizací, Čerpání peněz z fondů EU

Celý článek

Do všeho strká, všechno mu padá…

Marie Těthalová, 8.9.2010

Prostě malý nešika. Dělá to naschvál, nebo se opožďuje ve vývoji? Nejspíše ani jedno z toho, příčinou nešikovnosti je ve většině případů dyspraxie neboli specifická porucha motoriky, kterou trpí přibližně každé desáté dítě.

Celý článek

Do všeho strká, všechno mu padá…

Půlstoletí školky pro děti s mentálním postižením

Marie Těthalová, 8.9.2010

Školský zákon z roku 1960 mateřským školám „zatrhl“, aby mezi zdravé děti přijímaly i děti s postižením. Tímto v podstatě nešťastným a zpátečnickým rozhodnutím se ale otevřel prostor pro zajímavý experiment – v Praze 8 vznikla pokusná třída pro děti s mentálním postižením.

Celý článek

Půlstoletí školky pro děti s mentálním postižením

A s Vaškem ať se nebaví!

Daniela Kramulová, 8.9.2010

Učitelky v mateřských školách docela dobře rozumějí rodičům, kteří chtějí umístit své nově příchozí dítě do třídy, kde už má kamaráda. Ovšem čas od času se setkají i žádostí opačnou – aby se jejich potomek s konkrétním dítětem nestýkal. Má učitelka přemýšlet o opodstatněnosti takového přání, nebo rovnou odmítnout?

Celý článek

A s Vaškem ať se nebaví!

Dobré školní klima stojí na spolupráci

Marie Těthalová, 8.9.2010

S novým školním rokem přicházejí do školek nové děti, nové učitelky, noví provozní pracovníci… Možná mají strach, třeba se i těší, nesou si s sebou spoustu očekávání a představ. A také doufají, že je ostatní přijmou mezi sebe.

Celý článek

Dobré školní klima stojí na spolupráci

Zdravá sebeúcta roste z překonávání každodenních překážek

Marie Těthalová, 8.9.2010

Pomáhat druhým lidem a přitom si umět udělat radost a odpočinout si, to nám k sobě možná úplně neladí. Podle psycholožky Ludmily Haňkové je ale právě zdravá rovnováha mezi povinnostmi a osobními potřebami prevencí únavy a vyhoření.

Celý článek

Zdravá sebeúcta roste z překonávání každodenních překážek

Odpovídáme na vaše dotazy

MŠMT ČR, 8.9.2010

Úspory ve školství

Celý článek

Den stromů

Monika Kovalská, 8.9.2010

V naší školce se snažíme s dětmi slavit významné dny, ať už v rámci našeho regionu, země či světové svátky. Pokaždé se snažíme oslavit jiný svátek v roce, loni jsme si připomněli Světový den zvířat, Den vody, Den ptactva a společně se základní školou Den Země.

Celý článek

Družina na kolech

Hana Pollaková, Bc. Pavlína Šedivá, 8.9.2010

S dětmi z naší školní družiny vyrážíme během každého školního roku dvakrát na cyklovýlet. Minulý školní rok připadl náš tradiční výlet na poslední zářijovou sobotu. Měli jsme štěstí, že loni byl opravdu nádherný a teplý podzim. Sraz byl tradičně u restaurace Velká Klajdovka v Brně-Líšni, kde na nás již děti i jejich rodiče čekali. Vyrazili jsme krásnou novou cyklostezkou, která vede lesem až téměř k benzinové pumpě v Ochozi. Zde jsme se rozdělili do několika menších skupin, protože nás čekal krátký úsek po silnici. Odměnou nám byl překrásný pohled na pasoucí se koně v ohradě. Projeli jsme Ochozí a až za obcí jsme zabočili doleva. Tam začíná náš oblíbený přibližně pětikilometrový úsek téměř po rovince a bez aut! Děti se zde tudíž mohou předjíždět a „závodit“ mezi sebou. Cestou tam i zpět děti hledaly dopisy, ve kterých měly „cykloúkoly“. Plněním úkolů si tak mohly přezkoušet svoje cyklistické dovednosti (nejpomalejší jízdu, slalom, jízdu ve dvojicích…). Jakmile jsme opustili tento úsek, napojili jsme se na původní trasu a čekal nás krátký odpočinek u rybníka Pod Hádkem. Zde jsme posvačili a vyzkoušeli místní atrakce. Když jsme šlápli opět do pedálů, napojili jsme se na dlouhý kus cesty prosluněným podzimním sluncem, až jsme přijeli do Mariánského údolí. Závěrečné stoupání do líšeňského sídliště bylo sice dlouhé, avšak všechny děti ho zvládly! Kolo v perfektním stavu, helmy, reflexní vesty a pásky, rychlé nohy, příjemná trasa bez aut, skvělá nálada a doprovod sympatických a příjemných rodičů - to jsou základní předpoklady úspěchu každého výletu na kolech. Doporučujeme!

Celý článek

Sólo pro brambory

Jitka Čerstvá, 8.9.2010

V naší mateřské škole jsme po začátku školního roku s kolegyněmi přemýšlely, jakým aspoň trochu netradičním podzimním projektem bychom mohly zpestřit dětem klasické podzimní tvoření. A napadly nás brambory (erteple, zemáky, grumbíry, zemská jablka…). Připravily jsme tedy pro děti a rodiče projekt Sólo pro brambory. Nejprve se v něm děti zábavnou formou dozvěděly trochu teorie - jak se k nám vlastně brambory dostaly, jak se pěstují, jejich odrůdy, vlastnosti, co se z nich dá všechno uvařit či upéct. Nenásilnou formou jsme pak přešli k jejich třídění, řazení, k číselné řadě, pojmům více, méně, stejně, k tvarům atd. Podařilo se nám najít spoustu básní a písní k tématu, pohybové hry jsme si přizpůsobily tak, aby s tématem souvisely. Spolu s rodiči jsme připravily nástěnku s oblíbenými rodinnými recepty z brambor. K výtvarnému tvoření jsme využily bramborových tiskátek, sluníček a korálků z brambor, moc se zdařila koláž Na poli, pletli jsme košíky na brambory a přes víkend dostali prostor spolu s dětmi i rodiče a vytvořili krásné „panáčky bramboráčky“. Společně jsme pak pekli brambory na plechu, bramboráky na sladko i na slano, v kuchyni zpracovávali bramborové těsto, vařili klasickou „bramboračku“. Jen to počasí nás v závěru projektu a v polovině října zradilo - měli jsme připraveno bramborové odpoledne a společný táborák se soutěžemi a pečením brambor v popelu. O bramborové soutěže s odměnami ale děti nepřišly - zvládli jsme je i ve školce a ten krásný podzim s táborákem snad také ještě přijde. Každopádně se projekt velmi vydařil a nejen děti, ale zejména rodiče byli moc překvapeni, co všechno se dá dělat jen s obyčejnou bramborou.

Celý článek

Svatováclavské slavnosti

Lucie Jeřábková, 8.9.2010

Koncem loňského září jsme se v naší mateřské škole rozhodli zařadit do třídního vzdělávacího programu blok s názvem „Svatováclavské slavnosti“. Chtěli jsme zvýšit povědomí dětí o českých zvycích, tradicích a v neposlední řadě také zdůraznit důležitost utužování rodinných vztahů a vazeb a pocitu sounáležitosti. Připravili jsme pestrou nabídku činností. Povídali jsme si o svatém Václavovi, jeho životě a o tom, jak se lidem v té době žilo. Menší děti si vyráběly a zdobily svatováclavské koruny. Předškoláci vyráběli hrady z kartonu. Holčičky si hrály na princezny a kluci na prince nebo krále. Děti společně stavěly hrady z dřevěných kostek a hrady také kreslily. Pak začaly přípravy na poslední den, kdy jsme naplánovali svatováclavskou pouť. Paní učitelky připravily perníkové těsto, a tak jsme mohli začít s výrobou perníčků. Děti s nadšením válely těsto, vykrajovaly srdíčka a zdobily je mandlemi. S pečením nám pomohly naše milé paní kuchařky. Konečně přišel den D, kdy se měla konat svatováclavská pouť. Bohužel nám nepřálo počasí, a tak jsme museli program uspořádat ve třídách a ve školní jídelně. Radost dětí ze slavnosti tím ale neutrpěla. Již od rána děti soutěžily v různých disciplínách. Za sportovní úsilí byly odměněny groši, se kterými se vypravily na pouť. Na úvod poutě zazpívaly děti z předškolního oddělení píseň o perníkářkách. Ve vyzdobeném stánku si děti za groše, které vyhrály v soutěžích, koupily perníčky a na závěr se pustily do hledání svatováclavského pokladu, který tvořily groše a také sladkosti. O poklad se všechny děti spravedlivě rozdělily. Radost dětí byla obrovská, a tak již dnes přemýšlíme, jak letošní svatováclavské slavnosti obohatíme.

Celý článek

Paci, paci, pacičky

Amálie Křepelková, 8.9.2010

Říkanka Paci, paci těší již děti od jednoho roku života, kdy je máme na klíně a vše děláme s nimi, i předškoláky, kteří si její „najazzlý“ rytmus užívají. Je ale třeba jej mít dobře zvládnutý.

Celý článek

Maňáskové strašidýlko

Alena Kutílková, 8.9.2010

Když má léto namále, dětem končí prázdniny a dospělí se vrací z dovolených, paní učitelka v mateřské škole pečlivě připravuje třídu k uvítání dětí. Srovnala v poličkách barevné hračky a v knihovně pohádkové knížky. Pak pověsila v šatně na nástěnce veselé obrázky, aby se tu dětem líbilo.

Celý článek

Angličtina a němčina pro předškoláky

8.9.2010

Je tu září a s ním „nováčci“, děti, které přišly do školky poprvé. Jak jim pomoci, aby si zvykly na nové prostředí, kamarády i učitelky? Pokud nové děti umějí trochu anglicky nebo německy, mohou se zapojit do našich jazykových her.

Celý článek

Prostírání v barvách čokolády

Alena Isabela Grimmichová, 8.9.2010

Pomocí vystřihovače kulatých okrajů si rychle a snadno vytvoříme papírové prostírání v barvách bílé, mléčné a hořké čokolády.

Celý článek

Mozaika z krabic, dřeva i víček

Jitka Horová, 8.9.2010

Obrazce sestavené z drobných kousků materiálu nazýváme mozaiky. Vstupy, stěny, podlahy a stropy některých historických budov zdobí vzácná umělecká díla, vytvořená z přírodních kamínků nebo různobarevných sklíček. Moderní doba přináší moderní materiál a nabízí nám mnoho dalších možností.

Celý článek

Do všeho strká, všechno mu padá…

Mgr. Marie Těthalová, 8.9.2010

Prostě malý nešika. Dělá to naschvál, nebo se opožďuje ve vývoji? Nejspíše ani jedno z toho, příčinou nešikovnosti je ve většině případů dyspraxie neboli specifi cká porucha motoriky, kterou trpí přibližně každé desáté dítě.

Celý článek

Půlstoletí školky pro děti s mentálním postižením

Mgr. Marie Těthalová, 8.9.2010

Školský zákon z roku 1960 mateřským školám „zatrhl“, aby mezi zdravé děti přijímaly i děti s postižením. Tímto v podstatě nešťastným a zpátečnickým rozhodnutím se ale otevřel prostor pro zajímavý experiment - v Praze 8 vznikla pokusná třída pro děti s mentálním postižením.

Celý článek

Kvalitní školka je základ

8.9.2010

Jak moc ovlivňují učitelé a kamarádi z mateřské školy zbytek našeho života? Ekonomové si mysleli, že moc ne a že dobří učitelé a kvalitní vzdělávací program může mít velký, ale jen krátkodobý efekt. Ale tento názor pomalu opadává. Děti, které prošly kvalitním předškolním zařízením, mají v základní škole dobré výsledky. Testy však nejsou všechno, proto se harvardský ekonom Raj Chetty s týmem pěti výzkumníků pustil do zajímavé studie. Zkoumali život přibližně 12 000 dospělých, kteří v dětském věku prošli experimentem, jenž proběhl v osmdesátých letech minulého století v Tennessee. Tehdy se zjistilo, že někteří učitelé dokážou děti učit lépe než jiní, což prokázaly výsledky ve školních testech. V letošním výzkumu se znovu potvrdilo i to, že kvalitní základ, který dítě dostane v mateřské škole, má velký význam pro jeho budoucnost. Lidé, kteří prošli kvalitnějším předškolním vzděláváním, se častěji dostali na vysokou školu než jejich vrstevníci, kteří jinak žijí ve velmi podobných podmínkách. Také se zjistilo, že si tito mladí lidé častěji šetří na stáří; ostatně si i více vydělávají. Zajímavé je, že výzkumníci spojují kvalitnější předškolní vzdělávání i s výchovou k ohleduplnosti a disciplíně a také k dobrému chování a vytrvalosti. Překvapí a zároveň potěší, že ekonomové, kteří za výzkumem stojí, dále zdůrazňují, že je třeba investovat do kvalitního předškolního vzdělávání a podporovat dobré školy a učitele.

Celý článek

A s Vaškem ať se nebaví!

PhDr. Daniela Kramulová, 8.9.2010

Učitelky v mateřských školách docela dobře rozumějí rodičům, kteří chtějí umístit své nově příchozí dítě do třídy, kde už má kamaráda. Ovšem čas od času se setkají i s žádostí opačnou - aby se jejich potomek s konkrétním dítětem nestýkal. Má učitelka přemýšlet o opodstatněnosti takového přání, nebo rovnou odmítnout?

Celý článek

1 2 
6666