5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > Ukázky > Děti z naší mateřské školy dokážou o věcech diskutovat

Děti z naší mateřské školy dokážou o věcech diskutovat

Autor: Bc. Vlasta Kaiserová | Datum: 6.5.2015 | Vydání: 5/2015

Tvrdí to Bc. Vlasta Kaiserová, ředitelka sokolovské MŠ Barevný klíček. Povídala jsem si s ní o tom, co její mateřská škola nabízí dětem i jejich rodičům, i o některých aktuálních otázkách předškolního vzdělávání.

Děti z naší mateřské školy dokážou o věcech diskutovat

Vaše mateřská škola nabízí to, co jiné mateřské školy, tedy předškolní vzdělávání. V čem jste ale jiní, jaká jsou vaše specifika?

Mám pocit, že jsme běžná mateřská škola, ale když se nad tím zamyslím, tím specifikem může být náš přístup k ekologické výchově. Odpad třídíme už řadu let, začali jsme s tím v době, kdy to ještě rozhodně nebylo běžné. Jsme městská mateřská škola a máme to blízko do parku, máme tu řeku i rybníky, ale také je potřeba děti vést k ochraně přírody. Odpad nejen třídíme, ale odpadový materiál také netradičně zpracováváme během výtvarných a pracovních činností. Úzce s tím souvisí i to, co se dříve nazývalo pěstitelskými pracemi. Každá třída naší mateřské školy má svůj záhonek, o který se stará. Zdá se mi důležité, když dítě ví, z jakého semínka vyroste ředkvička a kde se berou brambory. Děti by také měly vědět, že než něco vyroste, stojí to určité úsilí. Dříve děti moc nejedly hlávkový salát, ale teď, když si ho samy vypěstují a jdou za paní kuchařkou, aby se jí zeptaly, jestli bude tak hodná a z toho našeho salátu připraví přílohu k jídlu, skoro všechny salát i snědí a všechny jej alespoň ochutnají. Pěstujeme plodiny, které můžeme sklízet už před prázdninami, nebo zeleninu, která vydrží přes léto, třeba ředkvičky, salát, hrášek, mrkvičku… Protože jsme sídlištní mateřská škola, měla jsem obavy, jestli nebude sklízet někdo jiný, ale záhonky tu máme už sedm let a nestalo se to.

Sokolov leží kousek od hranic s Německem. Spolupracujete s některou německou školkou?

Spolupracujeme s partnerskou mateřskou školou v Oelsnitz, a to už od roku 2001. Také děti seznamujeme se základy německého jazyka a dva roky jsme díky evropskému grantu měli ve školce i německou učitelku. S dětmi byla ve třídě česká a německá paní učitelka, a seznamování s němčinou bylo samozřejmě nejefektivnější. Letos jsme ve třech třídách zavedli německé pátky, což je možné díky tomu, že tři učitelky z naší mateřské školy umějí německy. Nemám moc ráda, když se jazyk zařazuje formou kroužků, protože pak jde o výběrovou záležitost a příležitost nedostanou všechny děti.

Němčinu zařazujeme proto, že do Německa je to od nás kousek, a přestože je nyní trendem angličtina, proti čemuž nic nenamítám, pro děti od nás je důležitý i jazyk jejich souseda. Může se stát, že až vyrostou, nebudou moci najít práci u nás a budou jezdit za prací do Německa.

Jak rodiče reagují na to, že se u vás děti seznamují s němčinou?

Dnes již kladně, dokonce dříve, když jsme naplnili kapacitu, a museli jsme proto některé děti, které měly zájem o němčinu, odmítat, nesli to nelibě. A tomu se snažíme předejít právě německými pátky. Rodiče vidí, že seznamování dětí s němčinou má smysl, protože s dětmi jednou měsíčně do Německa jezdíme a jednou za měsíc jezdí němečtí kamarádi k nám. Děti tak mají možnost vyzkoušet si to, co se naučily. A nemají zábrany jako my dospělí, umějí pozdravit, poděkovat, řeknou, jak se jmenují, prostě umějí těch několik slovíček prodat.

Jak probíhají setkání s německými dětmi?

Děti od nás ze školky vždycky dostanou na starost jednoho kamaráda z německé školky. Celý den se o něj starají, ukazují mu, kde máme hračky, kde je umývárna… A tak vznikají dětská přátelství. Děti se na kamarády z Německa moc těší. Při první návštěvě u nás hrajeme s dětmi obrázkové domino a ukazujeme dětem, která slova mají čeština a němčina stejná, třeba telefon, traktor, cukr… Naše děti tak zjistí, co všechno už umějí, a vidí, že se nemají čeho bát.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Informatorium 3-8 č. 5/2015 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Čtěte nás online!