5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > Ukázky > Děti pracují s mandalou

Děti pracují s mandalou

Autor: Barbora Kováčová | Datum: 15.2.2006 | Vydání: 2/2006

Mandala je symetrický diagram, soustředěný kolem svého středu a většinou rozdělený do čtyř stejných kvadrantů. Mandalový kruhový obrazec můžeme využí v práci s předškolními dětmi.Nikolka vybarvování mandalové předlohy začala žlutou vrtulkou (od středu). Při vybarvování postupovala velmi pomalu, otáčela papírem. Později se zaměřila na větší plochy:"Tužka mě víc poslouchá, vidíš, vešlo se totam."Barvy, které si vybrala, byly identické s barvami jejího oblečení. Při vybarvování je nejistá, pozorujeme nepřiměřený přítlak a s tím související nesprávný úchop tužky. Při práci neustále obrací pozornost kfaktu, že"neumí kreslit". Vybarvená mandala jí připomíná veselý míček se žlutou vrtulkou.

Každé dítě se setkává s mandalou už v začátcích svého kresebného snažení. Podvědomě koncentruje kresbu do kruhových tvarů, z nichž se později vytvářejí jednoduché obrazce - dům, strom, slunce.

V oblasti náboženských rituálů a v psychologii se za mandalu označují kruhové obrazy ztvárněné nejen kresbou, malbou, plastikou, ale i tancem. Proces jejího vytváření provází meditace. Představuje vzor, motiv, strukturu,dekoraci. V práci s předškolními dětmi můžeme mandalový kruhový obrazec využít:

*   K uvolnění po psychické i fyzické stránce. Mandalový proces je charakteristický dvěma liniemi - v první jde o psychické prožívání, ve druhé o postupné poznávání hry v kruhu - pohybové hry, smyslové cvičení, samotnévybarvování kruhové předlohy.

*   K sebepoznávání. Uspořádání vnitřku mandaly souvisí s myšlenkami a úvahami na téma pořádek - chaos - spolupráce.

*   Ke koncentraci. Ta je základem cílené pracovní činnosti. Při práci s mandalou jde vždy o tvar zaměřený na střed.

Při využití mandaly v práci s předškolními dětmi doporučejeme postupovat podle následujících kroků: Pohybové mandaly (pohybové hry v kruhu) - smyslové mandaly (smyslové hry a cvičení v kruhu) - práce s mandalovou předlohou.

Pohybové mandaly

Pohybem vytvořené mandaly naučí děti vnímat a objevovat tvorbu kruhu vlastním tělem (podpora stimulace hrubé motoriky) nebo jednotlivými částmi těla - končetinami, trupem, hlavou (zlepšení orientace na vlastním těle).

Při pohybových hrách situovaných do kruhu je vhodné pro lepší a rychlejší orientaci při hře vymezit ohraničení kruhu konkrétními předměty (lanem, šátky, polštáři). Později se děti při pohybových hrách postupně naučívytvořit kruh - postojem, chytáním se za ruce, lehem, kleknutím, točením se po imaginárním obvodu kruhu. Tento typ her stimuluje orientaci v kruhu, zároveň učí vizuálně a motoricky vnímat kruhový prostor, jeho obvod(ohraničení), jádro (vnitřek) a střed.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu  INFORMATORIUM 3-8 č. 2/2006
nebo v On-line archiv.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Čtěte nás online!