5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > Ukázky > Hněv… a co s ním? Žárlivost… a co s ní? Stydlivost… a co s ní?

Hněv… a co s ním? Žárlivost… a co s ní? Stydlivost… a co s ní?

Autor: PhDr. Simona Hoskovcová, Ph.D | Datum: 9.9.2014 | Vydání: 7/2014

Rodiče, se kterými se setkávám v poradenské praxi, často řeší různé zlobení dětí. Chování dítěte vyplývá ve většině situací z nějaké emoce. Když je dítě veselé a cítí se dobře, zpravidla to není téma pro poradenskou praxi. Potíže se objeví, když se dítě nadměrně vzteká, útočí na druhé nebo se uzavírá do sebe. Nezdravé nebo destruktivní projevy dítěte často vyvolávají výraznou reakci dospělých, kteří chtějí, aby s tím dítě přestalo. Dítě ale v tu chvíli ještě není schopno zdroj svého zlobení – některou negativní emoci – ani své chování regulovat a zarazit. V takových situacích pak prožívá selhání rodič i dítě.

Hněv… a co s ním. Žárlivost… a co s ní. Stydlivost… a co s ní.

Z psychologie víme, že jak u dospělých, tak dětí vede šetrnější cesta ke změně chování přes pojmenování emoce, která je jeho zdrojem. Pokud ošetříme pramen, ze kterého plyne nevhodné chování, pak budeme i úspěšnější při dosažení změny chování. Naučit se mluvit o tom, co děti cítí a co my vidíme a slyšíme jako projevy těchto emocí, není snadné. Je proto velmi dobře, že vyšly tři obrázkové knížky francouzské psychoanalytičky Catherine Dolto. Můžeme si je vzít k ruce a číst je s dítětem. Dítě může mluvit o některých projevech emocí, tak jak je knížka popisuje – co prožívá stejně a co jinak. Všechny tři knížky vyzývají děti, aby se nebály o své emoce podělit s dospělými. Děti si musí nejprve uvědomit, co cítí, a teprve pak po nich můžeme chtít, aby se svými emocemi pracovaly.

Nejčastěji sahám po knížce o hněvu. Důležitým tématem předškolního věku je schopnost odložit uspokojení vlastních potřeb a na to celá řada dětí reaguje vztekem. Knížka představuje chlapce zmítaného vztekem, kterého jako by lapila rozzuřená gorila. Takové připodobnění je užitečné i pro následné zvládnutí vzteku. Aby nepřišly zkrátka dívky, které se také dokáží velmi vydatně vztekat, seznámí nás knížka i se sestrou hlavního hrdiny, ze které se občas stává řvoucí tygřice. Následují obrázky s krátkým textem, co se s takovou rozzuřenou gorilou dá udělat – zavřít ji do krabice nebo si někam sednout a počkat, až gorila odejde. Ale příběh směřuje nejen k „zahnání“ vzteku, ale také jeho přijetí a pochopení. U hněvu se mi osvědčilo přenést pro děti těžko slovně uchopitelnou emoci do metafory zvířete.

Knížka o žárlivost věnuje hodně prostoru tomu, v jakých situacích se žárlivost může objevit. Při psychoanalytické orientaci autorky nepřekvapí, že je prostor věnován i žárlivosti dítěte vůči rodičům. Žárlivost má svou kladnou stránku v tom, že může motivovat k vyššímu výkonu, ale většinou je žárlivost zdrojem trápení. V knížce se dítě dočte, že kvůli žárlivosti může druhému i hodně ublížit. Tento moment v knížce o hněvu chybí.

Třetí knížka je věnována stydlivosti. Ta může sloužit i v první nebo druhé třídě dětem, které už začínají samy číst. Téma stydlivosti se častěji objevuje ve školním prostředí než ve školce. Knížka opět pomocí milých ilustrací a krátkého, ale velmi jasného textu uvádí do různých situací, kdy se děti stydí. Popisuje, co se jim přitom honí hlavou. Knížka nabádá promluvit si s dospělým, najít si jako vzor kamaráda, který se nestydí anebo se opřít o něco, díky čemu si věříme.

Schopnost regulovat své emoce je důležitým základem psychické odolnosti a životní spokojenosti. Knížky nám jako rodičům můžou pomoci s přijetím emoce u dítěte. Pro dítě je důležité vědět, že je přijímáme i s jejich pocity. S tímto bezpečným zázemím může dítě rozvíjet iniciativu při poznávání vlastních emocí. Poznání vlastních emocí posiluje seberegulaci, protože začíná rozumět tomu, co se v něm děje. Pojmenování emocí dítěte je prvním krokem, po kterém by měly následovat další. Je to nastavení hranic a hledání cesty, jak situaci řešit jinak.

Knížky mají příjemný malý formát. Jsou velmi dobře ilustrované, takže neurazí dospělý vkus a jsou atraktivní pro děti. Texty jsou přizpůsobené malým dětem, ale vysvětlují vše jasně a bez oklik. Můžu je vřele doporučit pro čtení v rodině, ale i do ordinace dětských psychologů nebo do mateřských škol.

Catherine Dolto - Praha, Portál 2013


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Čtěte nás online!