5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > Ukázky > Integrace dětí s tělesným handicapem

Integrace dětí s tělesným handicapem

Autor: Hana Dohnalová | Datum: 28.3.2007 | Vydání: 3/2007

Chtěla bych vás seznámit se zkušenostmi, prohrami, ale hlavně pokroky v práci s integrovanými dětmi v naší mateřské škole. Tyto děti k nám patří, víme ale, jak to správně zařídit?

Zdravých dětí a zážitků s nimi máme hodně, ale o tom, jak pracovat s dětmi integrovanými, se dozvídáme málo. I když je integrace doporučována dětskými lékaři a psychology, nejsou pro ni optimální podmínky. Mateřská škola nemůže snížit počet dětí ve třídě, protože by okamžitě přišla o část úvazku pro pedagogické pracovníky. Finanční částka na pomůcky pro tyto děti je opravdu minimální a stejné je to s odměnami pro pedagogické pracovnice. Takže integrujeme při plných stavech dětí ve třídě, protože tyto děti si šanci na to, aby byly mezi námi, zaslouží.

Jak je na tom Adélka?

Adélka se narodila bez pravé dolní končetiny. Do naší mateřské školy dochází už dva roky. Adélka je samostatná, ale problém nastává při oblékání, obouvání, pobytu dětí venku (vozíme ji na kočárku a v zimě na bobech), při jídle (děti si u nás samy nosí talíře na stůl a Adélka, která chodí díky protéze, má problémy s rovnováhou).

Zpočátku jsme měli různé obavy, báli jsme se, že se jí protéza uvolní, nebyli jsme si jistí, jestli ji nepřetěžujeme nebo jestli jí v sedě na kočárku není zima.

Všechny tyto situace jsme zvládli, děti nám v tomto hodně pomohly a s rodiči je spolupráce taky bezproblémová. Adélku teď čeká přechod do základní školy, o tom, zda bude muset mít asistenta, rozhodne aktuální situace.

Eliščin příběh

Eliška dochází do naší mateřské školy tři roky. Její diagnóza se jmenuje Prader-Williho syndrom. Toto postižení způsobuje opoždění dítěte ve všech oblastech: hrubé motoriky, jemné motoriky, kresby a grafomotoriky, laterality, řeči a komunikace, poznávacích procesů, zrakového a sluchového vnímání, emoční nezávislosti, pracovního úsilí, hygienických návyků, sebeobsluhy, hry i vztahů k dětem.

Ve všech těchto oblastech se nám společně podařilo odvést kus práce. S Eliškou pracujeme podle individuálního plánu a denně jí věnujeme čas. Obrnili jsme se trpělivostí a výsledky jsou na takové úrovni, že je Eliška schopna nastoupit od září do 1. ročníku speciální školy.

I zde je spolupráce s rodiči velmi dobrá, navíc spolupracujeme s SPC Kroměříž.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Informatorium 3-8 č. 3/2007
nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Čtěte nás online!