5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > Ukázky > Město a zahrada, prostor pro dětskou fantazii

Město a zahrada, prostor pro dětskou fantazii

Autor: Mgr. Marie Těthalová | Datum: 5.5.2016 | Vydání: 5/2016

Děti jsou hravé a mají spoustu nápadů. A my máme několik možností, jak s jejich nápady naložit. Na dvou tvořivých dílnách, které mateřským školám nabízí Nadace Proměny, jsem měla možnost pozorovat, co se stane, když děti zaujmeme, inspirujeme je, a pak dáme prostor jejich fantazii.

Město a zahrada, prostor pro dětskou fantazii

Co je cílem dílen, které mateřským školám nabízí Nadace Proměny? „Cílem dílen je podněcovat vztah dětí k místu, kde žijí, seznámit děti s principy plánování městského prostředí, se zahradní a krajinářskou tvorbou, s významem zeleně ve městě,“ říká Jolana Říhová, manažerka vzdělávání Nadace Proměny. „Dílny je také možné využít pro sběr podnětů v rámci projektů rekonstrukce školní zahrady. Naším cílem je zároveň skrze dílny poskytnout učitelům náměty a inspiraci v tématech spojených s architekturou pro jejich vlastní výuku. Učitelé bývají po vyzkoušení dílen nadšeni, protože přinášíme nová témata do výuky. Děti jsou zaujaté vlastní tvorbou a dílny je baví s ohledem na tvůrčí charakter dílen a prvky zážitkové pedagogiky, které využíváme.“

Na to, jak probíhají dílny Není město jako město a Poznej svou zahradu, jsem se jela podívat do MŠ Pod parkem, která se nachází v Praze Zbraslavi. Čekaly jsme s ředitelkou školky, až lektoři nachystají rekvizity a pomůcky, a náš rozhovor přerušil jeden tatínek, který vedl své dítě do školky. „Paní ředitelko, už máte na zahradě ten cirkus,“ povídal. Dílny, které vede umělec Jan Pfeiffer, jsou velmi živé, pracuje se v nich s imaginací a součástí jedné z nich jsou i velké masky slonů.

Poznej svou zahradu

Dílna věnovaná zahradě začíná pokaždé venku a je motivovaná knihou Zahrada Jiřího Trnky. Nepřekvapí tedy, když se během ní děti sejdou s velkým kocourem, třemi slony a dokonce velrybou. Všechna zvířata jsou moc zvědavá na to, co děti na své zahradě mají, co se na ní nachází. A zajímají je nejen oblíbená místa, ale i zákoutí, která děti moc nelákají, případně jsou to „zapovězené“ kouty, kam by chodit neměly.

Poté, co děti představí různá místa na školní zahradě, mají možnost vytvořit si svoji vlastní ostrovní zahradu, která zaplní moře, v němž žije velryba. Nešlo by to bez toho, že děti spolu s kouzelnými zvířaty a samozřejmě s lektory dílny mluví o tom, co se v zahradě nachází. Jsou tam stromy, které vrhají stín, cesty a cestičky, po kterých se dá běhat sem a tam a bez kterých by se jeden v zahradě ztratil, tráva, na které se dá ležet nebo se na ní dokonce mohou válet sudy… Děti také dobře vědí, kde ráno vychází sluníčko a kde večer zapadá. To všechno je potřeba znát, aby zahrada byla místem k životu.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Informatorium 3-8 č. 5/2016 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Čtěte nás online!