5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > Ukázky > Motivace žáků efektivní komunikací

Motivace žáků efektivní komunikací

Autor: Marie Těthalová | Datum: 8.3.2013 | Vydání: 3/2013

Nedávno jsem navštívila jednu mateřskou školu, a než jsem se do ní vydala, hledala jsem na jejím webu kontaktní informace.

Motivace žáků efektivní komunikací

Ředitelka této školky má ve svém profilu uveden citát z díla C. G. Junga: „Pokud je něco, co bychom chtěli na dítěti změnit, pak nejdříve zkoumejme a sledujme, zda není něco, co bychom měli raději změnit na sobě.“ Zjevně si uvědomuje, že i když často máme pocit, že ze všeho nejvíc by nám pomohlo, kdyby se změnily věci kolem nás a kdyby se lidé, s nimiž pracujeme, „polepšili“, tu hlavní změnu musíme udělat sami. Kniha psycholožky Marty Meškové k jedné takové změně inspiruje. To, jak komunikujeme s dětmi i se svými kolegy, do značné míry ovlivňuje výsledky naší práce i atmosféru ve škole (či na kterémkoli pracovišti, kde je součástí práce komunikace s lidmi). Autorka se zamýšlí nad efektivní a neefektivní komunikací, rozebírá komunikační prostředky, jež se ve škole používají, a nabízí užitečné tipy, jež může využít pedagog na všech stupních škol. I ve školce je totiž potřeba komunikovat, a to nejen s dětmi, ale i s jejich rodiči a samozřejmě s kolegy a provozními zaměstnanci. Marta Mešková se ve své knize zabývá především tím, jak můžeme pomocí komunikace děti (žáky) motivovat. Kognitivní psychologové vědí, že pokud se děti bojí, mnoho se nenaučí, protože strach je „zablokuje“. Mešková píše o tom, jak můžeme pomocí verbální i neverbální komunikace ve třídě vytvořit příznivou atmosféru. Uvádí ale i negativní příklady komunikace ze strany pedagoga, které vedou k tomu, že vedou k tomu, že se děti snaží prostě „přežít“ a nic víc. Velmi nevhodné jsou podle jejího názoru komentáře, které dítě zesměšňují, případně generalizace typu: „To jsem si mohla myslet, že zase budete zlobit.“ Mnohé děti také během své předškolní a školní docházky slýchají, že se jim nikdy nic nepovede a že z nich nic nebude.

Autorka se nespokojuje jen s popisem negativ, ale učitelům radí, jak by měli upravit svůj komunikační styl, aby dokázali děti motivovat. Učitelé během své práce čelí řadě problémů, řeší to, že se dětem nedaří plnit vzdělávací požadavky, i kázeňské problémy. Autorka proto vede učitele k tomu, aby přemýšleli o strategiích, které mohou vést k lepším výsledkům. Kniha nabitá příklady z praxe vede k zamyšlení nad tím, jak mluvíme s dětmi, s nimiž pracujeme, a jak je ovlivňují naše neverbální projevy a postoje. Je inspirativní pro všechny učitele, jimž záleží na tom, jaké klima je v jejich třídě, a kteří by rádi se svými žáky navázali partnerský a spolupracující vztah.

Marta Mešková - Praha, Portál 2012


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Čtěte nás online!