5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > Ukázky > Nabitý program, nebo pohoda?

Nabitý program, nebo pohoda?

Autor: Mgr. Marie Těthalová | Datum: 7.5.2008 | Vydání: 5/2008

Doba, kdy se jednotlivé mateřské školy doslova předháněly, která „uloví“ více dětí, je na čas pryč. Dětí je dnes více, než školky mohou pojmout. I tak se ale rodiče rozhodují nejen podle toho, kde je právě volno.

Zajímá je vzdělávací program mateřské školy, její vybavení a často také zájmové kroužky. Jsou ale školky, které v pondělí nabízejí výuku hry na flétnu, v úterý plavání, ve středu angličtinu a ve čtvrtek výtvarku, opravdu tak „v kurzu“? Co rodiče přivádí do dveří konkrétní školky? Nepřekvapí, že se většina rodičů orientuje podle referencí svých přátel a známých. Je to logické - pokud je kamarád jejich dítěte ve školce spokojený a jeho rodiče hodnotí školku kladně, zamíří tam také. Škola, která má dobrou pověst, většinou nemá o zájemce nouzi.

Co si ale rodiče doopravdy přejí? Prostřednictvím ankety zveřejněné na www.rodina.cz jsme se jich ptali, co je ovlivnilo, když svému dítěti vybírali „tu pravou“ mateřskou školu, zda je ovlivnil i nabitý program, co od školky očekávají a zda považují za výhodný nabitý, nebo spíše klidný program. Odpovědělo nám několik desítek rodičů (většinou maminek). Nepřekvapilo ani to, že (vzhledem k současnému nedostatku míst v mateřských školách) si mnozí rodiče povzdechli, že by rádi vybírali i podle jiného kritéria, než je volné místo pro jejich dítě.

Kroužky? Ano, ale s mírou!

Velkým překvapením, které vyplynulo z ankety, byl fakt, že pro většinu rodičů nejsou kroužky hlavním kritériem. Například respondentka, která se podepsala nickem Líza, píše: „Nabídka kroužků je hezká věc, ale prioritou při výběru školky je pro mě výchovné působení, lidské kvality učitelek, přístupy a postoje k dětem. Kroužky jsou nadstandard a mohou být velmi bohaté i ve špatné školce.“ Její názor sdílí i debatující s přezdívkou Insula: „Kroužky jsem příliš neřešila. Myslím, že zájmová činnost se dá řešit mimo školku. Navíc si myslím, že dítě by se nemělo v tomto věku příliš zatěžovat povinnostmi. Mělo by si především hrát. I kroužek se stane povinností, protože tam dítko musí chodit, případně se na něj i připravovat (pokud jde třeba o hraní na nějaký nástroj apod.).“ Zajímavý názor projevila Katka: „Výběr kroužků mě neovlivnil. Sice je naše školka nabízí, ale zatím je nevyužíváme. Preferovala bych, kdyby byl pestrý a zajímavý program v rámci normálního programu školky.“ Její pohled na věc se velmi podobá vyjádření, jež jsme si vyžádali z pražského Výzkumného ústavu pedagogického. PhDr. Kateřina Smolíková, která ve VÚP pracuje jako metodička pro předškolní vzdělávání a stála u vzniku nové koncepce předškolního vzdělávání, vysvětluje: „Dnes, kdy si každá škola vytváří svůj ŠVP sobě na míru, není podle mého názoru třeba vytvářet zvláštní kroužky. Školní vzdělávací program by měl být sám o sobě tak bohatý, aby nebylo třeba jej obohacovat kroužky. Škola se také může ve svém standardním programu libovolně profilovat, třeba i podle přání rodičů. Proto rozsáhlá a roztříštěná nabídka kroužků nesvědčí o kvalitě vzdělávání, které škola dětem poskytuje, ale spíše naopak. Dává tím vlastně najevo, co všechno v jejím programu chybí.“ Podle jejího názoru to pak může vypadat tak, že učitelky děti po celý den jen hlídají, děti si jen hrají a teprve v kroužcích se něčemu učí. Dodává: „Domnívám se, že nabídka pestrých činností by měla být součástí standardního programu. Zejména rodiče je tedy třeba přesvědčovat o tom, co všechno dětem mateřská škola nabízí, co pro jejich děti dělá a že nabídka kroužků není pro dítě a jeho vzdělávání zdaleka to nejdůležitější. Ovšem co s argumentem rodičů, že v kroužku je méně dětí a učitelka se jim může více věnovat? I tak se mi však zdá, že zájmové kroužky často slouží spíše zájmu rodičů, nikoli zájmu dětí. A ten by měl být v mateřské škole přece na prvním místě.“ Většina oslovených se shodla na tom, že je lepší, pokud se zajímavé a „nadstandardní“ činnosti podaří integrovat do výchovně-vzdělávacího programu mateřské školy. Výstižně tuto otázku shrnula Lucie: „Dávám přednost, pokud je pohybová, výtvarná i hudební výchova součástí programu a děti mají možnost i volné hry, aby se naučily samy si organizovat svůj čas; ne aby jim jen stále někdo předkládal, co mají dělat.“

Školka není jen „hlídárna“

Velké množství zájmových kroužků vede k tomu, že se z mateřské školy stane pouhá opatrovna. Je to sice možná trochu přitažené za vlasy, ale nikdo z nás nechce, aby se školka proměnila v něco jako shromaždiště dětí, které učitelka rozvede na jednotlivé kroužky. Stala by se tak, podle slov PhDr. Marty Jurkové z odboru předškolního vzdělávání MŠMT ČR, pouhou převaděčkou. „Učitelky mateřských škol jsou odbornicemi na práci s předškolními dětmi, jsou vzdělané v metodice, didaktice, psychologii, pedagogice, vědí, jak na dítě působit, aby se rozvíjelo podle svých potřeb. Jsou odbornicemi ve výtvarných, hudebních, tělovýchovných činnostech, umí hrát na hudební nástroj. Proč tedy organizovat např. výtvarný kroužek? Není to trochu znevažování umu a schopností předškolních pedagogů?

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Informatorium 3-8 č. 5/2008
nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Čtěte nás online!