5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > Ukázky > Němčina v předškolním vzdělávání

Němčina v předškolním vzdělávání

Autor: Mgr. Marie Těthalová | Datum: 4.9.2015 | Vydání: 7/2015

Ačkoli se bere jako samozřejmost, že by všichni měli umět anglicky, najdeme mateřské školy, kde se děti seznamují také s němčinou. Do dvou z nich jsem se zašla podívat a s jejich pedagogy jsem mluvila o jejich zkušenostech a metodách práce.

Němčina v předškolním vzdělávání

Na pražských Vinohradech najdeme školku Kids Company. Ačkoli by název mohl napovídat, že se jedná o anglickou školku, profiluje se česko-německým programem. V Praze 4 se pak nachází vícejazyčná mateřská škola Villa Luna nabízející německo-český a anglicko-český program. Ředitelkou Kids Company je Mgr. Markéta Frank a školku Villa Luna vede Mgr. Olga Timková. Obě školky jsou soukromé, ale jsou zařazeny do rejstříku škol a vzdělávání se v nich řídí RVP PV a školními vzdělávacími programy.

V čem vidí obě pedagožky význam seznamování malých dětí s cizím jazykem? „Myslím si, že malé děti mají jedinečnou šanci naučit se cizí jazyk dobře, bez akcentu. Samozřejmě záleží na intenzitě, s níž se děti s jazykem seznamují. V naší školce se snažíme, aby polovinu času děti prožily v německém prostředí a druhou polovinu v prostředí českém. Funguje to velmi dobře,“ vysvětluje Markéta Frank. „Čím menší děti k nám přijdou, tím lépe německy pak po třech čtyřech letech docházky umějí. Je to samozřejmě podmíněno i rodinným prostředím. Máme zde děti z bilingvních česko-německých rodin, ale také z rodin ryze českých, a pokud docházejí pravidelně, je to znát. Děti zvládají seznamování s druhým jazykem velmi samozřejmě, není to pro ně rozhodně žádná zátěžová situace. Máme pocit, jako by jazyk úplně nasávaly, protože si v něm hrají, mluví jím během všech situací ve školce. A německy s nimi nemluví pouze učitelka, ale i ty děti, které mají němčinu jako mateřský jazyk. Máme zde učitelky, které mluví jen německy, a učitelky, které s dětmi mluví zase česky,“ doplňuje ředitelka Kids Company.

Co si o významu seznamování malých dětí s cizím jazykem myslí Olga Timková? „Děti do tří let jsou velmi vnímavé a všechny informace doslova nasávají naprosto přirozeným způsobem, formou hry. U nás se jazyk učí jako v rodině, bez akcentu, nevnímají jednotlivá slova odděleně, ale naprosto přirozeně si jej osvojují. Rozhodně je neučíme gramatiku a izolovaná slovíčka, nemusejí drilovat členy, ale naučí se jazyk vnímat a cítit tak, jako se mu učí rodilí mluvčí,“ uvádí ředitelka školky Villa Luna. „Jako další důležitou věc vnímám skutečnost, že děti díky ranému seznamování s cizím jazykem ztrácejí z dalších jazyků ostych a nebojí se jím komunikovat. Otevírají se novým poznatkům, stávají se z nich kosmopolitní občané, učí se nejen cizí jazyk, ale i cizí kulturu, a zcela přirozeně vycházejí s lidmi jiných národností. A tím, že se učí cizí jazyk, se podle nejnovějších výzkumů podporuje i jejich inteligence a logické myšlení,“ konstatuje Olga Timková.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Informatorium 3-8 č. 7/2015 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Čtěte nás online!