5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > Ukázky > Předčítání probouzí dětskou fantazii

Předčítání probouzí dětskou fantazii

Autor: Mgr. Marie Těthalová | Datum: 6.5.2015 | Vydání: 5/2015

Říká to spisovatel Zdeněk K. Slabý, jehož knížka A papoušek hledá svůj zelený klobouk nedávno vyšla. Povídali jsme si o tom, jaké místo mají v dětském světě pohádky, a také o jeho knihách.

Předčítání probouzí dětskou fantazii

Nejsou už dnes „papírové“ knížky pro děti přežitkem?

V žádném případě. Knížka totiž soustřeďuje pozornost nejenom na obsah, její neodmyslitelnou součástí jsou ilustrace, grafická úprava, písmo, vazba, je to artefakt, který působí jako celek. Myslím si, že dětské knížky, přestože vycházejí dnes výtečně vypraveny, jsou společensky podceněny. V kulturních rubrikách novin ani v kulturních časopisech se o nich nedočtete – chybí nám Zlatý máj, na jehož stránkách byla každá knížka přesvědčivě ohodnocena–, v rozhlase o nich neuslyšíte, v televizi o nich nic neuvidíte. Dobrá, přidejme před ta negativa ošidné slůvko „téměř“. Vzpomínám si, že ve škole byla četba z nových knížek za mého dětství a mládí samozřejmá, dnes možná ani učitelé nevědí, na které současné autory se soustředit. Velikou práci dělají dětské knihovny a mělo by se jim za ni dostat patřičné ocenění. Kolik rodičů svým dětem čte, kolik se zajímá ve věku jejich dospívání, zda jejich ratolesti nevyrůstají jako pologramoti, ovládající pouze počítačový jazyk, který je omezený, a tudíž omezující?

Proč a co bychom měli dětem číst?

Příběhy, které je zaujmou, příběhy, kterými by je předčítající měli zaujmout. Stačí číst noviny, poslouchat rozhlas, dívat se na televizi – kolik takzvaných intelektuálů píše nebo hovoří omezenou češtinou, kolika vycpávek užívají. Okamžitě poznáme, že se jich nedotkl vliv dětské knížky, takové dětské knížky, která je napsána bohatým a krásným jazykem, která je mohla kultivovat nejenom duševně, ale konec konců i pravopisně.

Proto vítám všechny současné inciativy, které s knihami pro děti a s četbou souvisejí. Měli bychom k nim přidat další, mám na mysli třeba příklad sarajevské knižnice Lastavica, kterou vydávalo nakladatelství Veselin Masleša. To vyhlašovalo každoročně soutěž o nejlepší dětské recenze knížek z této edice. Cena pro výherce byla fantastická: pobyt u moře společně se spisovateli. Byl jsem tam jako autor Dívky z Černé věže, která v Lastavici vyšla, spolu s Desankou Maksimović, Branko Ćopićem, Mirko Petrovićem a dalšími a vím, co to pro děti znamenalo. Nebo se můžeme inspirovat japonským nápadem „děti čtou matkám“. Fandím nocím s Andersenem a jsem pyšný na to, že v jednom ročníku zvítězil zájem o knihu Pohádky, které přinesl vítr, kterou jsme napsali společně s Dagmar Lhotovou.

Předškolní děti většinou ještě neumějí číst. Jaké schopnosti související se čtením u nich můžeme rozvíjet?

Předčítání probouzí dětskou fantazii, rozvíjí jazykové bohatství, ovlivňuje situační rozhled.

Jak by měl vypadat správný příběh pro děti, co v něm nesmí chybět?

Mělo by v něm být vnitřní napětí, humor, plasticky vykreslené postavy, neobvyklý námět.

Souvisí s tím, zda si dítě osvojí schopnost práce s textem, to, že má přístup ke knihám?

Samozřejmě. Jsem vděčný, že můj otec měl doma bohatou knihovnu, kterou jsem při dospívání rozšifrovával, dodnes jsou mi blízcí autoři, které jsem tam objevil.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Informatorium 3-8 č. 5/2015 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Čtěte nás online!