5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > Ukázky > Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk

Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk

Autor: Mgr. Marie Těthalová | Datum: 9.10.2013 | Vydání: 8/2013

Co je a co není dramatická výchova? A co jejím prostřednictvím děti získávají?

Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk

Na tyto otázky, a nejen na ně, odpovídá kniha, v níž editorka Eva Machková shromáždila osvědčené projekty, jež jejich tvůrci vytvořili pro mladší školní děti a také je s nimi mnohokrát vyzkoušeli. Podle Evy Machkové se v otázce dramatické výchovy často pleteme v tom, o co vlastně při této metodě jde. Podle Machkové by cílem nemělo být divadelní představení, které začíná čtením textu a pak nacvičováním inscenace. Učitel je v takovém případě režisér, klade se velký důraz na kostýmy a kulisy a děti mají tuto učitelovu představu naplnit. Háček může být v tom, že učitel většinou není zkušeným dramatikem a může se stát, že s dětmi nacvičí představení, kterým nechtě, ale bohužel nadlouho poznamená jejich představu o divadelním umění. Další mylnou představou jsou podle Machkové dramatizace, kdy děti přehrávají různé situace, aniž by ale vstupovaly do role někoho jiného. Dramatická výchova se navíc leckdy bere jako „jenom to hraní na něco“.

Projekty, které Machková shromáždila, jsou pro učitele, kteří dramatickou výchovu využívají, inspirací k tomu, aby u svých žáků rozvíjeli důležité schopnosti a kompetence a dovedli je k prožití různých emocí a zážitků. Prostřednictvím dramatické výchovy se děti učí nejen své emoce prožívat, ale také je zvládat. Mohou se také naučit, jak samy sebe motivovat, budou mít příležitost vnímat emoce druhých lidí a také si v bezpečném prostředí mohou rozvíjet schopnost, jak jednat s druhými, zacházet s jejich i se svými pocity a zpracovávat je. Projekty vycházejí například z literatury pro děti a reflektují současná témata, jimiž jsou například drogy. Nejde o divadelní scénáře, nýbrž o vodítka pro práci s žáky. Tvořivý a dramatické výchovy znalý pedagog si je jistě dokáže dotvořit a upravit podle potřeb a možností dětí, s nimiž pracuje. Kniha najde využití na prvním stupni základní školy a osloví také lektory zájmových kroužků.

Eva Machková (ed.) - Praha, Portál 2013


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Čtěte nás online!