5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > Ukázky > Škola v přírodě? Tam se vždycky těšíme!

Škola v přírodě? Tam se vždycky těšíme!

Autor: Marie Těthalová | Datum: 8.3.2013 | Vydání: 3/2013

Mnohé třídy mateřských a základních škol vyrážejí během jarních měsíců na školu v přírodě. Vyplatí se věnovat pozornost především dětem, které jedou na školu v přírodě poprvé. Pokud se totiž něco nevyvede tak, jak by mělo, možná příště zůstanou doma.

Škola v přírodě? Tam se vždycky těšíme!

O tom, jak s „nováčky“ na škole v přírodě pracovat a jak je připravit na to, aby si odnesli především pozitivní zážitky, jsem si povídala s psycholožkami Mgr. Alenou Vávrovou a PhDr. Ivou Jungwirthovou. Nejprve jsem se zeptala, zda by dítě mělo mít před tím, než vyjede na svou první školku v přírodě, zkušenost s přespáváním mimo domov, pokud možno bez rodičů. „Určitě ano, dítě by mělo mít zkušenost podobně stejně dlouhého pobytu u prarodičů nebo jiných příbuzných. Občas je dobré vyzkoušet třeba u kamarádů ‚hlídání přes noc‘, ze kterého už také zjistíme, jak noční odloučení probíhá a zda není pro dítě zatím příliš náročné,“ doporučuje Iva Jungwirthová. Její kolegyně z oboru psycholožka Alena Vávrová nabízí svůj pohled na věc: „Školku v přírodě vnímám jako zkušenost, která má určitě svou hodnotu, ale není v předškolním věku podstatná, na rozdíl od školy v přírodě. Tu vnímám jako velmi důležitý sociální doplněk běžné docházky do školy. V předškolním věku děti získávají ohromné množství zkušeností každodenním kontaktem s dětmi ve školce, na hřišti, kdekoli, ještě stále budují své sociální kompetence a hledají si role v kolektivu, které se stávají sociálním základem dítěte do celého života. Svými emocemi, případným smutkem, strachem či zmatkem se děti ještě nechají plně zaplavit, a tyto emoce mohou napáchat na dětské psychice poměrně velké škody i dlouhodobého charakteru. Předškolní věk může zpestřit přespání ve školce na jednu noc, to je dostatečně velké dobrodružství pro děti, a věřím, že i pro učitelku. Rodič by měl určitě své dítě znát, měl by vědět, jak reaguje na odloučení od rodičů a domova přes noc u lidí vzdálenějších než je nejbližší rodina, třeba u kamarádů či u tety, aby se dalo více odhadnout prožívání dítěte na školce v přírodě.“ Jak může dítě na odloučení reagovat? „Děti reagují různě, přirozený a zdravý a naprosto v pořádku je smutek, tesknění po rodičích a domově v takové míře, že dítě emoci projeví, nechá se opečovat důvěrnou osobou a pak si může plně užívat programu.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Informatorium 3-8 č. 3/2013 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Čtěte nás online!