5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > Ukázky > Stokrát nic umořilo osla aneb Přetížené děti

Stokrát nic umořilo osla aneb Přetížené děti

Autor: Daniela Kramulová | Datum: 8.3.2013 | Vydání: 3/2013

Kromě školky, z níž odcházejí po odpolední svačině, chodí ještě do výtvarného kroužku pro předškoláky, na dětský aerobik, hrají na flétnu, na jaře nejspíš ještě přibude fotbalová přípravka a možná i angličtina, protože ve školce jsou hodiny málo intenzivní… Mnozí rodiče se tak svědomitě a usilovně snaží rozvinout schopnosti svého potomka, že výsledkem je pasivní, přetížené dítě.

Stokrát nic umořilo osla aneb Přetížené děti

Když byli dětmi dnešní rodiče, mluvilo se o generaci „dětí s klíčem na krku“, protože mladší školáci, ale i kluci a holčičky předškolního věku si odpoledne běžně hrávali sami venku. Občas se pohádali o kočárek, poprali se o míč, zmazali se od bláta až k uším a v zápalu hry nestihli včas doběhnout k večeři. Dnes je to scénka téměř nevídaná – spontánně se pohybují venku snad už jen děti z tzv. sociálně slabých vrstev, o jejichž rodičích se soudí, že se o výchovu svých synů a dcer příliš nestarají.

Za těch třicet čtyřicet let se mnohé změnilo. Nesrovnatelně vzrostl počet aut a celkově se snížil pocit bezpečí ve veřejném prostoru, takže dnešní rodiče mají strach nechat děti venku bez dozoru. Díky odborné literatuře a osvětě vůbec se mnohem víc mluví a píše o významu všestranného rozvoje v dětském věku. Rodiče se dozvídají, že potenciální talent je třeba odhalit včas, aby se mohl naplno projevit, že je dobré dítěti „otevřít dveře“ k nejrůznějším aktivitám, aby je mohlo vyzkoušet a najít tu, která ho bude bavit a ve které bude úspěšné. Že volný čas je třeba trávit „smysluplně“ a to či ono v něm rozvíjet. Mnohým literaturou poučeným rodičům se zdá, že tak náročné a odpovědné úkoly snad ani nemohou zvládnout – navíc na to při pracovním vytížení reálně ani nemají čas.

Naštěstí je tu pestrá nabídka nejrůznějších kroužků, kurzů a přípravek, které mohou těmto „odpovědným rodičům“ vytrhnout trh z paty. Kromě této rodičovské skupiny ovšem existuje další, o které učitelky mateřských škol i dětští psychologové neoficiálně soudí, že se svými dětmi snad ani neumějí být sami, nevědí, jak je zabavit, nedokážou se při společné hře vžít do jejich světa, ani je prostřednictvím společných prací vtáhnout do svého. A tak se raději stávají „převozníky“ a vozí je po odpoledních z kroužku do kroužku.

Výsledky přehnaného úsilí o rozvoj potomka vidí často jako první právě učitelky v mateřské škole v podobě dětské pasivity.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Informatorium 3-8 č. 3/2013 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Čtěte nás online!