5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > Ukázky > Učitelka mateřské školy by měla být flexibilní a umět věci domýšlet

Učitelka mateřské školy by měla být flexibilní a umět věci domýšlet

Autor: Marie Těthalová | Datum: 6.1.2014 | Vydání: 1/2014

Společnost, rodina i děti procházejí společenskými proměnami. A spolu s nimi by se měla proměňovat i mateřská škola, aby nezůstala pozadu a odpovídala potřebám dnešních dětí a jejich rodičů, domnívá se Eva Opravilová z katedry primární pedagogiky na PedF UK.

Učitelka mateřské školy by měla být flexibilní a umět věci domýšlet

Předškolnímu vzdělávání se věnujete již desítky let. V čem vidíte jeho úlohu, smysl?

Otázkou je, jestli se věnuji předškolnímu vzdělávání. Věnuji se dětem a snažím se jim porozumět v období, kdy to nejvíce potřebují.

Mateřské školy prošly během vaší kariéry řadou proměn. Sama si pamatuji školku, kde jsme měli jasně strukturovaný program a mnoho věcí jsme museli, včetně spaní po obědě a dojídání. Moje dcery již zažily školku, kde program vycházel z potřeb dětí. V čem vidíte silné a naopak slabé stránky současné podoby mateřské školy?

Myslím, že můžeme najít obojí, jak silné, tak slabé stránky. V poslední době mě trochu znepokojuje, že naše mateřská škola má poněkud kamennou podobu jako zařízení pro děti od tří do šesti let, případně pro ty, které tam musejí zůstat o rok déle. Světový trend je dnes flexibilnější. Například v Německu od září 2013 platí, že děti od jednoho roku mají nárok na umístění v nějakém předškolním zařízení.

Naše mateřská škola prošla vývojem od hodně školské podoby až ke značnému rozvolnění. V souvislosti se světovými trendy se mi ale pořád zdá, že je to rozvolnění malé. Držíme se v mantinelech, které jsou „zakleté“ třetím a šestým rokem věku dítěte. V některých systémech, které vidíme ve světě, se začíná dříve, a dříve se také začíná i s „předškolně-školní“ prací s dítětem. Tyto věci bychom měli znovu zvážit. V tom bych viděla náš úkol do budoucna. Důvod vidím nejen v pedagogických úmyslech, ale také v proudech, jimiž jde společnost. Proměňuje se názor na výchovu, mateřství, uplatnění ženy… Myslím, že v tom jsme stále velmi konzervativní, zatímco svět se rozvíjí. Mateřskou školu, respektive oblast veřejné a státem garantované předškolní výchovy čekají úkoly, s nimiž zatím nepočítá.

Myslíte, že by se v tom, jak mateřské školy fungovaly v minulosti, dala najít inspirace i pro současné školky?

Samozřejmě. Bohatství je v didaktice předškolního vzdělávání, nápadech, tvořivosti. Stále se můžeme vracet ke zdrojům reformní pedagogiky. Výchova by měla dítě respektovat, ale zároveň klást důraz na národní tradice a na kulturní a historické povědomí. Zmíním například Cvičení smyslových schopností od Idy Jarníkové. Tam najdeme řadu nápadů, které se dají použít i dnes.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Informatorium 3-8 č. 1/2014 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 3, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Čtěte nás online!