5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > Ukázky > V komunikaci druhým sdělujeme, jak rozumíme světu

V komunikaci druhým sdělujeme, jak rozumíme světu

Autor: Mgr. Marie Těthalová | Datum: 10.9.2013 | Vydání: 7/2013

K profesi učitele patří i komunikace. Učitel mluví nejen s dětmi, ale i s jejich rodiči, a měl by si povídat také se svými kolegy nebo nadřízenými. Může se ale stát, že komunikaci brání různé bariéry. Psycholožka Anna Klimešová mluví o tom, jak otevřeně rozmlouvat s druhými lidmi i se sebou samými.

V komunikaci druhým sdělujeme, jak rozumíme světu

O co v komunikaci jde? Pouze o výměnu informací, nebo o „něco víc“?

V komunikaci jde spíše o sdílení významů než o přenos informací. Obsahem komunikace může být cokoli, ale význam, který se snažíme předat a k němuž se chceme dobrat, může být úplně jiný. Něco si říkáme, ale něco jiného sdělit toužíme. Mohu se s vámi bavit na určité téma, ale přitom mohu ještě chtít, abyste pochopila, jak se v tom cítím. Nejde nám jen o vyjádření myšlenky, ale i vztahu, prožitků, zážitku, zmatku, který v nás ten zážitek vyvolal. A k tomu se během hovoru dopracujeme. Ten, kdo naslouchá, pomáhá tomu, kdo mluví, aby formuloval to, co mu chce říci, aby se v něm probudilo to, co v něm už nějakou dobu dřímalo. V rozhovoru druhým sdělujeme, jak rozumíme světu, a chceme také zjistit, jak tomu druhý rozumí a zda nám to potvrdí, ověřujeme a potvrzujeme si vzájemně své porozumění světu a událostem i tomu, jak vidíme druhé lidi a sami sebe. Raději se setkáváme s lidmi, kteří věci vidí podobně jako my, a hůře prožíváme kontakt s lidmi, kteří mají odlišný způsob vidění světa.

Co si můžeme představit pod tím potvrzováním významu, o němž mluvíte?

Určité dojasňování, to, že se téma rozvíjí. Vy jste si připravila nějaké otázky, ale posloucháte, co říkám, a zároveň já poslouchám vás, a to nám umožňuje téma rozvinout, odbočit k něčemu, co nebylo připravené. Podstatná je interakce a zájem o pokračování v dialogu.

Učitel jako pomáhající profesionál by určitě měl umět navázat komunikaci s lidmi, s nimiž spolupracuje – s kolegy a také s rodiči dětí. Co mu domlouvání se s nimi může dát?

Kolegové v týmu představují první instanci, k níž se můžeme obrátit, když si něčím nejsme jistí nebo když si potřebujeme ujasnit, jak v něčem postupovat. Můžeme se obrátit i na nadřízené nebo hledat odpověď v různých dokumentech, jako jsou stanovy nebo zákony, ale kolega je nám nejblíže a má podobnou zkušenost, můžeme se na něj obrátit s nějakým zážitkem nebo emocí, spojenou s výkonem profese. Můžeme se s ním bavit o tom, že se něčeho obáváme, že jsme z některého rodiče nervózní… Získáváme od něj podporu, pomoc, potvrzení nebo polemizování svého názoru, můžeme se inspirovat postupy, které používá. Komunikací se také vzájemně ovlivňujeme. Když nějaké své rozhodnutí nejdříve konzultujeme s kolegou, může to nám samotným pomoci vyjasnit si, zda jsme zvolili správný postup. Pokud kolega vysloví nějakou námitku, kterou budeme považovat za relevantní, můžeme od daného postupu upustit. Také nám může pomoci dodatečně zpracovat a integrovat chybu, kterou už nelze odestát.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Informatorium 3-8 č. 7/2013 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Čtěte nás online!