5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > Ukázky > Ve školce se dítě začíná učit žít ve skupině

Ve školce se dítě začíná učit žít ve skupině

Autor: Marie Těthalová | Datum: 5.10.2011 | Vydání: 8/2011

Sledovat dětské vztahy, domluvy i šarvátky a přitom pečovat o svou psychiku a snažit se průběžně doplňovat síly. To vše patří podle dětské psycholožky Ilony Špaňhelové k práci učitelky mateřské školy. Je toho ale ještě mnohem víc.

Ve školce se dítě začíná učit žít ve skupině

Co by měla učitelka mateřské školy vědět o psychice a vývoji předškolních dětí?

Teoreticky všechno. Může si to načíst nebo získat v rámci nějakých kurzů. Měla by znát vývojové zákonitosti jednotlivých období, vědět, co dítě určitého věku prožívá, že si vytváří svědomí, má si vytvářet určitý rys odpovědnosti. Má se učit ustoupit, má být kamarádem, má si vytvářet dychtivost po nějakých znalostech a vědomostech. A to je samozřejmě jiné ve třech a v šesti letech. Líbilo by se mi, kdyby učitelky mateřských škol měly možnost tak jednou za dva roky navštívit kurz věnovaný vývojové psychologii. Teoretická vývojová psychologie na škole je něco jiného, než když se učitelka setká s dětmi.

Učitelka pracuje se skupinou dětí. Co znamená termín skupina z pohledu psychologa? Je to něco víc než jen soubor jednotlivců?

Skupina s sebou nese obrovskou dynamiku. Vztahy mezi dětmi, šarvátky, domluvy mezi nimi, jedno s druhým „ka“ a zase „neka“ a spousta dalších prvků, s nimiž je potřeba pracovat. A také je třeba vidět, jestli nějaké dítě není trochu odstrčené stranou, sledovat, zda se mu to líbí, protože si rádo hraje samo, nebo jestli nepotřebuje podpořit. Takovému dítěti můžeme pomoci nějakým speciálním úkolem, kterým bude užitečné ostatním dětem, a nějak ho tak do skupiny „vmáčknout“. Líbilo by se mi, kdyby učitelka mohla vymyslet třeba úkol, že jedno dítě se bude dívat, jaké je venku počasí, a pak bude na nástěnku dávat značku, druhé dítě povede třídu do jídelny a další zase bude mít za úkol vést třídu na procházku a zpět. A pokud by učitelka měla na takovou organizaci sílu, měly by se takové role i střídat, aby se každé dítě cítilo důležité a potřebné.

A to i v případě, že to dítě samo skupinu nevyhledává?

Ano, i takové dítě by měla pomaličku začleňovat do skupiny. Mateřská škola je první místo, kde dítě začíná žít ve skupině.

Čeho by si učitelka měla na „své“ skupině všímat, co by měla sledovat?

Myslím si, že by si měla všímat všeho. Jak se děti dokážou a nedokážou začlenit, jak je některé dítě mezi ostatními autoritativní, má v něčem „prim“, umí ostatní setřít, je dominantní a nikdo jiný nedovede tu jeho dominanci nějak zmírnit. Měla by vnímat, co se ve skupině děje, kdo je její tahoun, kdo určuje pravidla skupiny a kdo je zase outsider, kdo se maximálně podřizuje pravidlům.

Tady je trochu problém ve vysokém počtu dětí ve třídě.

Proto mluvím o tom, jestli má na to učitelka vůbec sílu. Setkala jsem se s učitelkami, které říkaly, že jsou rády, když dokážou sledovat, že jsou děti ve třídě všechny, ale už nemají sílu děti k něčemu vést, něco je učit, sledovat skupinovou dynamiku. Tak se někdy stává, zejména pokud je ve třídě „všehochuť“ dětí, například děti neposlušné či hyperaktivní, že je pro učitelku složité sebrat sílu ještě na další věci.

Práce s rozmanitou skupinou není hračka. Jak zajistit, aby se třída učitelce neslila v jednolitou masu?

Prvotně by učitelka měla dodržovat psychohygienu. Měla by si také vyměňovat zkušenosti s kolegyněmi ve školce, ale především s učitelkou, s níž pracuje v jedné třídě. S ní by si měla povídat, hledat různá východiska a řešení. A svůj volný čas by učitelka měla věnovat něčemu jinému než dětem. Měla by hledat něco, kde si opravdu odpočine. Když vede skautský nebo vodácký oddíl, je to v pořádku, protože tady je aktivita s dětmi spojená s fyzickou aktivitou. Měla by si odpočinout od toho, že neustále někoho hlídá či sleduje.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Informatorium 3-8 č. 8/2011 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Čtěte nás online!