5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > Ukázky > Výchova ke hře a hračky

Výchova ke hře a hračky

Autor: Mgr. Erika Faltysová | Datum: 9.12.2014 | Vydání: 10/2014

Když pozorujeme dítě, které si soustředěně hraje, vidíme radost, absolutní zaujetí vlastními nápady, nadšení, ale také vážnost a důležitost. Nezáměrnost. Dítě si nehraje proto, aby se učilo ani proto, aby se rozvíjelo nebo někomu chtělo udělat radost. Hraje si, protože si hraje rádo.

Výchova ke hře a hračky

Hrou se dítě vpravuje do života. Získává různé zkušenosti, seznamuje se s životem a kulturou. Učí se ovládat své tělo, rozvíjí smysly, řeč, myšlení, fantazii a tvořivost, sociální dovednosti a také své prožívání. Jak je vidět, hra je pro zdravý vývoj nutná a nepostradatelná. Je to vloha, důležitý prvek, jehož stopy člověka provázejí od dětství až do dospělosti. Ne nadarmo se říká, že kdo si dobře hrál, umí dobře pracovat. Jsou lidé, kteří jsou nadšeni a okouzleni. Bývají zapáleni pro své myšlenky, jsou aktivní a pružní. Jsou to většinou lidé, kteří se v dětství naučili prožívat. Nechávali se prodchnout svými myšlenkami a svou fantazií. Uměli a měli možnost se do svých her ponořit. I dnes je pro ně svět místem, kde se dá tvořit.

I bez dlouhého úvodu je zřejmé, jak je hra pro dítě důležitá. Kolik dobrého a nenahraditelného přináší. Přesto jsme čím dál častěji svědky toho, že děti si hrají čím dál méně. Že to moc neumí. Že jejich hra končí v divokosti a bezbřehosti nebo naopak v pasivitě a nudě. Že jim pořád musíme vymýšlet něco nového a neprozkoumaného, aby je to bavilo. Spousta věcí je zaujme jen krátkodobě a poměrně povrchně. Jakoby svou schopnost hrát si ztrácely. „V literatuře dnes najdeme spojení, které dřív neexistovalo – výchova ke hře. Výchova ke hře znamená vychovávat děti tak, aby si opět dovedly hrát. Obecná neschopnost v tomto směru dříve nebyla. Dítě si prostě dovedlo hrát, a když se k tomu naskytla možnost, tak to i dělalo. Ale časy se změnily. Dřív byla hra spíše symbolem a výrazem dětství, dnes je pedagogickým prostředkem.“ (Rudolf Kischnick 2007, s. 105)

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Informatorium 3-8 č. 10/2014 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 3, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Čtěte nás online!