5000
Kurz jako dárek Nenechte se rozložit Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy

Portál.cz > Časopisy > Psychologie dnes > Ukázky > Voňavý marketing

Voňavý marketing

Autor: Eva Jedelská | Datum: 30.11.2012 | Vydání: 12/2012

naše spotřební chování, aniž bychom ji vědomě zaznamenávali, je ve většině zemí včetně České republiky zakázána. Přesto se s ní setkáváme: v nákupních centrech, hotelech, bankách, autosalonech i na letištích. Vetřelci nám do hlavy pronikají jednoduše – nosem.

Voňavý marketing

Ne, neřeknete si „Tady něco tak pěkně voní!“ Správně zvládnutý aroma marketing pracuje s tak malými koncentracemi látek, že si zákazník vůni vůbec neuvědomí. To ovšem nebrání několika milionům čichových receptorů v nosní sliznici, aby vyslaly signály do limbického systému, patřícího k vývojově nejstarší části mozku. Limbický systém řídí instinkty, sexuální chování i projevy emocí. Má zásadní úlohu při vytváření paměťových stop. Těžko si představit lepší nástroj, kterým přimět zákazníka, aby se v obchodě cítil dobře, zůstal v něm déle, víc nakoupil – a přišel znovu.

Ty druhé, lepší boty

Že to opravdu velmi dobře funguje, dokazují nejen praktické zkušenosti obchodníků, ale i řada studií. Jednu z nich s poněkud krkolomným názvem „Efekt prostorové čichové stimulace na hodnocení běžného spotřebitelského produktu“ provedl dr. Alan Hirsch, zakladatel a ředitel Smell and Taste Treatment Research Foundation Chicago. Pokus spočíval v jednoduchém srovnání: Pár bot Nike byl vystaven v místnosti, kde bylo aplikováno aroma, a druhý, stejný pár v místnosti bez vůně. Účastníci studie vcházeli postupně do obou místností, podle připraveného formuláře vyjadřovali ochotu koupit si vystavený výrobek a odhadovali jeho cenu. Výsledky byly jednoznačné: 84 % účastníků hodnotilo příznivěji boty vystavené v provoněné místnosti a všichni (!) je považovali za dražší než boty z místnosti bez vůně.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu PSYCHOLOGIE DNES č. 12/2012 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Výroční konference Škola komunikace