5000
Kdo mi vypnul mozek? Audioteka.cz Kurz jako dárek Nenechte se rozložit Nová Psychologie dnes

Portál.cz > Časopisy > Psychologie dnes > Ukázky > Být single je v módě

Být single je v módě

Autor: Zuzka Daňková | Datum: 28.2.2017 | Vydání: 3/2017

Singles – tedy lidé po třicítce žijící sami – bývají spíše předmětem opovržení jako sobečtí egoisté, kteří si chtějí jen užívat, cestovat a kteří jsou dobrým terčem obchodníků, protože mají dost času a peněz. Být single ale má i své výhody a navíc – málokdo vydrží být single věčně. Zuzka Filipová o tom ví svoje – žila jako single, cestovala a napsala o tom i knihu.

Být single je v můdě

Je podle vás fenomén singles typický právě pro dnešní dobu a dnešní společnost? A pokud ano, proč?

Ano, myslím si, že je to fenomén současné doby. Svobodní lidé tu samozřejmě byli již dříve, ale nezřídka se o nich mluvilo pejorativně jako o starých mládencích a starých pannách. S označením singles přišla až naše doba, která z tohoto statusu udělala v podstatě módní fenomén. A právě to je na tom nové – z něčeho, na co bylo často nahlíženo až s lítostivým pohrdáním nebo alespoň s nedůvěrou, se stala móda.

Kdo jsou dnešní singles?

Často to jsou lidé kolem třiceti let, tedy poměrně „starší“. To je dáno tím, že máme téměř neomezené možnosti – můžeme studovat třeba až v Austrálii, být na rok „nomádem“ a procestovat celý svět, pracovat střídavě v různých zemích… Pak se není čemu divit, že se mnoho lidí začne usazovat a hledat stálého partnera až kolem třicítky.

Jací jsou tihle třicátníci? Mají něco společného?

Ano, jsou většinou velmi inteligentní a vzdělaní, často také vysoce profesně postavení a zcestovalí, a mají tedy dostatek finančních prostředků. Posledních pět let toho začali mohutně využívat developeři, dovozci a výrobci jídla, adrenalinové agentury, seznamky a další poskytovatelé služeb. Ač se to nezdá, celosvětově je kolem sta milionů singles, kteří dohromady vydělávají miliardy. Z „nedostatku“ – být sám – se stala přednost, něco, k čemu se single lidé rádi hlásí a využívají různé služby, kupují určité produkty. A toho zase využívají obchodníci, kteří jim různé produkty s radostí nabízejí.

A co bude, až boom „singles“ poleví?

Tak si trh vymyslí nějakou jinou skupinu, na kterou se zaměří – už teď má třeba také hipstery. Lidé rychle pochopili, že být single není zdravé; hipsteři žijí i v páru a přitom utrácejí velké množství peněz. Tihle lidé, ke kterým se sama řadím, jsou ochotni platit velké částky za kvalitu, originalitu, design, ruční práci, bio, eko, raw, fair trade… Tahle móda mne baví, ale stejně je to také zase jenom byznys. Ale jistě přijde brzy něco dalšího.

Jsou singles rádi, že jsou single?

Myslím si, že většina z nich ne, i když to často popírají. Zvlášť muži to občas berou na lehkou váhu a tvrdí, že jim takovýto stav zcela vyhovuje, říkají třeba „no tak co, ženskou na sex si najdu a o úklid a domácnost se mi stará placená hospodyně. Já přítelkyni a ženění nepotřebuji, je to takto pohodlnější, mohu si zajít, kdy chci, kam chci, s kým chci, a doma mě pak nečekají žádné výčitky…“ Jenže když jsem se svými single kamarády byla delší dobu, ukázalo se, že tak úplně spokojení vlastně nejsou. Ptali se mne třeba, jestli u nich nechci zůstat přes noc, a nebyly v tom žádné postranní úmysly! Prostě jen chtěli, aby s nimi někdo seděl na gauči, koukal se na film a pak si s nimi šel lehnout. Takže si myslím, že i muže pocity samoty nakonec dostihnou.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu PSYCHOLOGIE DNES č. 3/2017 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 5, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Výroční konference Škola komunikace