5000
Kurz jako dárek Nenechte se rozložit Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy

Portál.cz > Časopisy > Psychologie dnes > Ukázky > Kdo přežije krizi? Kreativní manažeři

Kdo přežije krizi? Kreativní manažeři

Autor: Barbara Hansen Čechová | Datum: 6.1.2009 | Vydání: 1/2009

Kolem nás vypukla finanční krize. Jaké jsou nejlepší strategie jejího přežití? Všude skloňovaná kreativita by se měla projevit i v inovativním manažerském stylu.

Představte si, že vás zaměstnavatel přímo na vašem pracovišti bude zásobovat každou chví li výborným jídlem od sushi po italskou kuchyni. Postará se o vaše prádlo (odveze jej do prádelny a zase přiveze) a vaši kancelář vybaví pohodlnými lehátky, kdybyste se náhodou při práci chtěli natáhnout. Krom toho vám vysloveně dovolí dělat si dvacet procent času v práci, co chcete.

Utopie? Nikoli, manažerské pojetí jedné z neúspěšnějších firem současnosti, Googlu. Eric Schmidt, výkonný ředitel této společnosti, v rozhovoru pro Management innovation Lab k tomu přidává svůj komentář: „Důležitá zpráva pro všechny ostatní firmy je, že to funguje. Od našich zaměstnanců dostáváme nazpátek neuvěřitelně mnoho nápadů a energie.“

Důvodem zavedení dvaceti procent volného času je jednak vytvoření prostoru pro zaměstnance, kteří se v tuto dobu mohou zabývat možnými inovacemi produktu. Tyto nápady v Googlu někdy využijí, ale není to podmínkou. „Ovšem ještě podstatnější moment pětiny volného času spočívá ve vlivu, jakou tato skutečnost má na manažery. Brzdí to případně příliš autoritativní vedoucí, kteří by si chtěli dělat nárok na mapování veškerého času zaměstnance. Takto si každý zaměstnanec dělá svůj time-management sám a manažer mu do tohoto nevidí.“

Model Googlu jistě není aplikovatelný pro všechny, pochybovačům je nutno přitakat v tom, že tato firma má jedno specifikum – zaměstnává převážně mladé lidi. Věkový průměr je zde 28 let. „Je neuvěřitelné, kolik je na trhu k dispozici neuvěřitelně chytrých a energických mladých lidí. Málokdo je dokáže pořádně využít,“ říká Eric Schmidt.

Abeceda manažerských stylů

Již řádku let psychologové našeptávají a radí manažerům inovace, které více zapojí zaměstnance do rozhodovacích procesů a zvýší tím jejich kompetentnost. Doporučují upouštět od autoritativního řízení a přecházet ke koučovacímu modelu, ve kterém manažer nedává tolik instrukcí, spíše vytváří zaměstnancům prostor pro naplňování jejich idejí.

Záleží ovšem také na „typu“ zaměstnance. V teorii managementu se běžně rozlišují čtyři stádia „zaučení“ zaměstnance na novém pracovišti. Nováček, který přichází do firmy, je plný elánu a těší se na změnu. Chybí mu však zkušenosti. Neví, jak to ve firmě chodí, nemá dostatek knowhow ke zvládnutí všech situací. Jak k němu v této fázi manažersky přistupovat? Potřebuje hodně instrukcí, sledování své práce a dávání zpětné vazby. Tento styl řízení můžeme v podstatě nazvat autoritativním, neboť vychází převážně z jednostranného předávání zkušeností.

Po třech, v některých firmách více měsících přechází zaměstnanec do dalšího stádia – pochybování. Najednou si uvědomuje, že nic není tak jednoduché, jak si představoval, úspěch se nedostavil okamžitě.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu PSYCHOLOGIE DNES č. 1/2009
nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Výroční konference Škola komunikace