5000
Kurz jako dárek Nenechte se rozložit Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy

Portál.cz > Časopisy > Psychologie dnes > Ukázky > Nerušit, hraju!

Nerušit, hraju!

Autor: Michal Rybka | Datum: 3.10.2007 | Vydání: 10/2007

Evoluce počítačových her je psychology poměrně málo reflektována a zkoumána. Možná je to škoda, protože moderní, interaktivní a pro hráče velice zajímavé médium se podílí na formování osobností dnešních dětí minimálně stejnou mírou jako u jejich rodičů televize.

Počítačové hry prošly za posledních 30 let bouřlivým rozvojem, který sleduje psychologická teorie spíše z povzdálí. Z atraktivní novinky, která přitahovala technicky založené hráče do „čtvrťákových“ heren kolektivního typu na počátku 80. let, se stalo médium, ve kterém můžeme rozlišit konzumní mainstreamovou tvorbu, ale i nezávislé (independent, indie) tituly s často kontroverzní, provokativní výpovědí. Na přelomu století získává část produkce ideologický náboj: mezi příklady můžeme uvést USA sponzorovaný titul America‘s Army, který má náborový charakter, ale i Hizballáhem dotovanou produkci protiamericky a protižidovsky zaměřených stříleček.

S rozvojem internetu se objevuje fenomén MMORPG, který naznačuje vývoj směrem k virtuální realitě á la Matrix a nebo, pokud mám uvést autory dřívější, nutno zmínit „Světy bez hranic“ Bertila Martenssona.

Za zdi domovů

Vývoj je velmi silně svázán s rozvojem technické základny, ale také s náklady na výrobu her. Nejstarší období (1977-1981) je charakteristické existencí automatových arkád. Automaty představovaly velice komplikované a nákladné herní zařízení, které mělo charakter vyloženě výdělečný. Hráč byl postaven před titul, který během hraní lineárně až progresivně zvyšoval obtížnost (aby nehrál příliš dlouho a další konzument vhodil žeton), přitom pokud se dostal mezi nejlepší, mohl se podepsat do tabulky nejvyšších skóre. Zde je patrný silný motivační vliv uspět vůči skupině hráčů, která navštěvuje danou arkádu. V té době byl obsah prakticky exkluzivně pod kontrolou výrobce automatů převážně firmy Atari). Technická jednoduchost a striktní kontrola obsahu v podstatě znemožňovala existenci kontroverzního obsahu.

Rozvoj technologie v letech 1982-1986 nabídl lepší arkády, ale hlavně levné domácí počítače. Hraní na domácích počítačích je levnější, a protože počítače díky programovacím jazykům dovolují tvorbu vlastních titulů, dochází k obrovskému boomu her vytvářených jednotlivci či malými studii. Mnoho chlapců a mladých mužů začíná programovat, objevují se tituly neobyčejně originální, revoluční koncepty, ale také první kontroverzní tituly, například simulátor koncentračního tábora a nebo Custer‘s Revenge, kdy hráč prchá před indiánskými šípy, a pokud uspěje, znásilní Indiánku přivázanou ke sloupu.

Hráči se stávají méně společenští a více technokratičtí, přesunují se z arkád do domovů a jejich komunikace je spíše telefonická, poštou. Dokud hráči chodili hrát „ven“, nebyl opticky patrný rozdíl mezi sportovní nebo společenskou činností, nyní členové rodiny vidí, že hráč tráví hodně času u svého stroje v izolaci a začínají to vnímat jako problém. Hráč/programátor se zanořuje do velmi speciální technologické oblasti, objevuje se počítačový žargon, mezi ním a zbytkem rodiny se vytváří komunikační bariéra, posilovaná mezigeneračními rozdíly (starší generace například vnímá pohled na obrazovku - a nerozlišuje, zda jde o pasivní sledování televize či činnost na počítači).

Hráči/programátoři nemusí platit za hraní, investice je v podstatě jen do hardwaru, případně software - mnozí ovšem objevují, že software je možné krást. Dochází k rozvolnění chápání morálního konceptu krádeže - nikomu při kopírování přece nic neubylo. Počítačové pirátství zároveň vede k prudké expanzi počítačové gramotnosti. Hráči přicházejí do styku s velkým množstvím her s odlišnými koncepty, které vytvářejí problémy a vedou k rozvoji obecné inteligence.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu PSYCHOLOGIE DNES č. 10/2007
nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Výroční konference Škola komunikace