5000
Kurz jako dárek Nenechte se rozložit Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy

Portál.cz > Časopisy > Psychologie dnes > Ukázky > Novodobá reklama hledá svůj smysl

Novodobá reklama hledá svůj smysl

Autor: Zbyněk Rozbořil | Datum: 10.4.2006 | Vydání: 4/2006

Reklama je kontroverzním komunikačním prostředkem. Byla, je a bude jí stále víc. Bez ní bychom se o některých věcech vůbec nedověděli. Přesto v nás vyvolává stále odmítavější reakce, nedůvěřujeme jí. Je jasné, že svou stávající podobu musí změnit.

Zkuste si malé cvičení. Schválně se na chvíli zastavte a začněte si všímat kampaní kolem vás. Přemýšlejte, kolik z nich je pro vás opravdu hodnotných. Mimochodem, co se teď klube z vašeho podvědomí? Reklama a hodnotná? Gratuluji, právě jste se setkali se svým předsudkem vůči reklamě. Ale vážně. Když se podíváte na billboardy v okolí, opravdu jen stěží narazíte na něco, co vás osloví a obohatí. Zvlášť teď, v době vrcholících předvolebních kampaní, které jsou již tradičně přehlídkou nepřesvědčivosti a stále častěji až stupidity. Jak by ale měla vypadat kampaň, která by vás inspirovala k nějakému novému zážitku, kroku, myšlence?

Bez ní ne. Jak s ní?

Existence reklamy má své opodstatnění, protože v současné, informacemi zahlcené době by - mnohdy k naší škodě - výrobek bez propagace neměl šanci na úspěch. Ovšem forma, kterou reklamě její tvůrcové vtiskují, v nás vyvolává stále odmítavější reakce. Z empirických průzkumů vyplývá, že reklama není pro veřejnost důvěryhodným komunikačním produktem. Vnímáme ji jako manipulativní, ohrožující a nepravdivou. Autoři kampaní na uvedené statistiky většinou reagují zajímavě - totiž nijak - a dál konstruují prapodivné, nevkusné a nepřesvědčivé kampaně, jimiž znetvořují náš životní prostor. Racionalizací pro tento počin je jediný argument - přání klienta."To on si přeje,abychom neustále chrlili takové kampaně; víme, že nestojí za moc a sami příliš nevěříme tomu, co děláme. Hlavní je, že se to líbí jemu a že to zaplatí."Toť hlavní výmluva soudobých admanů.

Reklamě tedy věří jen málokdo. Ovšem potřeba výrobců komunikovat svůj produkt přetrvává. Tím pádem vzniká jednoduchá otázka: Jakým způsobem nastavit formální stránku reklamy, aby sdělení bylo důvěryhodné? Tuzemská situace je veskrze zoufalá a kampaní, které přinesou příjemci nějakou hodnotu, je jako šafránu. V zemích s tradičně vysokou propagační kulturou (USA, Velká Británie, Francie) však již vznikají zajímavé proudy myšlení o reklamě.Zjednodušeně řečeno, nejlepší cestou, jak dělat reklamu, je nedělat reklamu. Vypustit z reklamy jakékoli persuazivní obsahy. Osvícenost tohoto přístupu je jednoduchá: Namísto tradičního kořistnického způsobu vedeného snahou nacpat příjemci reklamy myšlenky zadavatele reklamního poselství, je moderní reklama vedena snahou reflektovat potřeby příjemce a nabízet mu nějakou hodnotu.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu PSYCHOLOGIE DNES č. 4/2006
nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Výroční konference Škola komunikace