5000
Kurz jako dárek Nenechte se rozložit Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy

Portál.cz > Časopisy > Psychologie dnes > Ukázky > OVLIVŇUJE MÓDA ATRAKTIVITU?

OVLIVŇUJE MÓDA ATRAKTIVITU?

Datum: 29.3.2006 | Vydání: 4/2006

Plná, redakčně neupravená verze ankety.

Zbyněk Rozbořil,  psycholog, zabývá se médii a marketingovou komunikací

Módu chápu jako skupinovou shodu v tom, co je atraktivní. Ano, to, co je považováno za přitažlivé, podléhá módním trendům.

U některých sociálních skupin - zejména u teenagerů - mě velmi baví sledovat někdy až razantní změny osobního image vedené snahou zalíbit se, být uznán za patřičně trendy a atraktivního. Stejně tak mi příjde zajímavá demonstrativní nedbalost lidí, kteří se snaží komunikovat, že módní trendy jsou jim naprosto fuk ... To jsou dvě strany jedné mince - krajní reakce na společenský diktát módy

Záměrně používám slovo diktát ... módní průmysl je ofenzivní a každý den nás bombarduje desítkami nových tváří. Pro každou cílovou skupinu je komunikován ten nejpřijatelnější model obličeje. Na základě výzkumů cílových skupin jsou stanoveny žádoucí atributy a podle nich jsou pak vybírány ty "pravé" obličeje, které tyto vlastnosti evokují ... Je to dobře vypočítaný a, nepopírám, velmi zajímavý business.

Schválně si udělejte experiment ... předložte sérii forografii několika zanedbaných punkerů upraveným , do hladka oholeným a vystříhaným managerům a zeptejte se, jestli jsou pro ně anarchisté atraktivní ... či se zeptejte raperů, jak je přitahuje obličej Jannis Joplin ... vsadím se, že nesklidí kladnou odezvu ... inu každá skupina má své ikony a svůj metr na posouzení atraktivity ...

Osobně módní trendy a módní tváře sleduji, je to pro mě zajímavá, příjemná a někdy vzrušující inspirace...


Věra Müllerová,  
socioložka a psychoterapeutka

Jaká lidská tvář je atraktivní?

Každý člověk odpoví na tuto otázku trochu jinak a možná že tentýž člověk odpoví jinak v různém věku a v různé životní situaci. Pro někoho je atraktivní tvář veselá, pro jiného je to tvář, ve které čte smíření a moudrost, pro dalšího člověka tvář, která je přirozeně krásná, nebo naopak tvář velmi pěstěná a pro jiného zase tvář, ze které vyzařuje spokojenost . Některá tvář je atraktivní pro hodně lidí, některá tvář pro jednoho člověka. Subjektivní posuzování atraktivity také souvisí s city, které k určitému člověku cítím.

Lidská tvář je sama natolik originální, že nepodléhá v úplnosti „diktátu módy.“ Je-li originální tvář upravena přesně dle módy může ztratit atraktivitu, přestane být originální. Diktát mody totiž někdy vyrobí „masku“, pod kterou je tvář skryta. Pak by v extrémním případě móda neovlivňovala atraktivitu tváře, ale atraktivitu masky. V tváři člověka „prosvítá “ z jeho nitra jeho „povaha“, jeho dynamika, jeho sex-appeal a to vytváří atraktivitu . Atraktivní tvář nemusí být mladá ani krásná, podle aktuálně platného ideálu krásy, atraktivní tvář může mít nějakou malou nepravidelnost, která ji ozvláštní a dodá vyjímečnosti. Piha na tváři, nebo „příliš“ velká ústa , nebo... vzpomeňte na slavné dámské i pánské filmové hvězdy.

Svůj význam také má, je-li tvář čistá nebo nečistá, jak je upravená, nebo neupravená, jak je tvář skryta, nebo zahalena. Princ se zamiloval na plese do Popelky, která pro něj byla velmi atraktivní s krásnou tváří a v kostýmu princezny. Popelka o půlnoci uprchla z plesu a princ ji později hledal. Nenalezl ji, protože Popelka se skryla v koutě chaloupky a tam schovávala svou krásnou atraktivní tvář pod nánosem sazí. Princ ji poznal teprve podle maličkého chodidla, na které padnul střevíček, který Popelka ztratila při úprku.

A ovlivňuje móda atraktivitu ?

( atraktivní - vzbuzující zájem , pozornost, přitažlivý, lákavý, poutavý in: Akademický slovník cizích slov Academia, Praha 2000, str.79)

Móda určitě ovlivňuje atraktivitu, ve smyslu „vzbuzení zájmu a pozornosti“. Tvář rámovaná barevnými vlasy s pestrým mnohabarevným melírem, vzbudí zájem a připoutá pozornost, ale jenom některým pozorovatelům se bude zdát zároveň přitažlivá a lákavá. Tvář zdobená nápadně tetováním , nebo piercingem, také přitáhne pozornost, ale opět v různém smyslu. Omlazovací zásah plastického chirurga promění tvář, ale jenom někomu se bude zdát změna úžasná.

Móda se nás dotýká ve všech oblastech života. Životní styl, oblečení,líčení, stravovací návyky, bydlení, architektura, hudba a další. Móda je zdraví prospěšná, (zeleninové saláty) nebo neprospěšná (zimní bundy do pasu, v kombinaci s bokovými kalhotami).

V současnosti k nám móda přichází zejména prostřednictvím medií, prostřednictvím reklamy. Můžeme proto také uvažovat o podléhání či nepodléhání diktátu medií, která prostředkují módu, často radí co, kdy a jak nosit, jak se líčit a jak se chovat. ( ženské časopisy, časopisy pro muže, televizní reklama, atp.) Dnes se zdá, že je prosazován kult mládí . Být dynamický, „mladý,“ či alespoň mít mladistvý vzhled je v reklamách velmi důležité. (Pozn. Zajímavé je, že v oblasti prostředí, které člověka obklopuje, je v módě naopak zdůraznění „starého“ . Uvedu například. Rámy obrazů se vyrábějí jakoby prožrané červotočem, nové šaty vypadají jakoby roztrhané, neuměle zpravené, ošoupané. )

Vůči výzvám médií, vůči výzvám módy , reagujeme různě. Pro někoho je „být in“ zbytečnost, pro druhého významná potřeba.Nějak se možná necháme ovlivnit všichni, ale každý jinak.

Náš život ovlivňuje řada věcí, nejenom móda. Rodina, ze které pocházím, názory společnosti ve které se pohybuji, výchova, vzdělání, profese, životní situace, finanční možnosti, tradice, hodnoty, vkus … Móda se nás nějakým způsobem také (okrajově?) dotýká, ať chceme, nebo nechceme. A lišíme se v tom, jak se jí necháme ovlivnit. Sama se počítám k těm, kteří jsou ctitelé přirozené krásy a přijímají z módy výběrově ty inspirace, které je oslovují.


Petr Šmolka, 
manželský poradce

Z celkem snadno pochopitelných důvodů doufám, že ano! Stále totiž věřím, že do módy přijde úplně nový typ muže - lehce olysalý, poněkud obézní šedesátník s povislými očními víčky a zanedbatelnými zbytky někdejšího chrupu a energie. Jen tak bych snad měl ještě alespoň jiskérku naděje, že…

Do té doby se však musím spokojit s konstatováním, že paní móda je opravdu všemocná čarodějka. Nejenže nám předepisuje, jak se strojit, jak chovat, v jakých bytech bydlet a v jakých autech jezdit, ale dokonce i to, jak bychom měli vypadat. Přitom, potvora, dobře ví, že za svůj vzhled zpravidla příliš nemůžeme? Na někom se vyřádila dědičnost, jiný měl smůlu na neobratného porodníka, u ostatních už dílo zkázy pouze dokonala matička příroda. Se svou troškou do mlýna přišli pochopitelně i chamtivci, nikoli neprávem zvaní „The Plastic People“. Naši všemi milovaní plastičtí chirurgové. Není náhodou, že právě oni vysílají své emisary do téměř všech soutěží krásy a kolaborují tak na vytváření jakéhosi kánonu především ženské atraktivity. Který jsou pak, pochopitelně za patřičný peníz, ochotni nabídnout i nám ostatním.

Se svou troškou do mlýnice přicházejí i filmoví a televizní režiséři, vnucující nám zase své představy o kráse a přitažlivosti. A pro jistotu je čas od času mění; zcela jistě ve jménu jakési kartelové dohody s těmi „plastiky“. Řekněte upřímně, myslíte si, že by si dnes třeba takový Oldřich Nový mohl vůbec vrznout v roli milovníka? Možná mohl, ale byl by všem tak trochu k smíchu. Z módy je i mužný Arnold; jistě jen ze zoufalství vzal tedy zavděk potopnou rolí guvernéra jednoho nevýznamného amerického státečku. Dnes tak módní chlapecký typ z něj prostě nebude a nebude, i kdyby se třeba rozkrájel!

O vývoji názorů na ženskou krásu a roli módy v jejím posuzování se zmíním snad jen pro pořádek (a také proto, aby nevznikl zavádějící dojem o mé sexuální orientaci). Dnešní generace už asi opravdu jen těžko chápe, jak jsme se mohli rozplývat nad krásou filmových div z počátku minulého století. Někteří z mých bližních dokonce už jen těžko chápou, jak se mohli kdysi podobně rozplývat na krásou té, která je dodnes jejich legální spolubydlící.

Tady už ale raději skončím, hrozí, že bych se do všeho moc zapletl. A navíc – má milovaná (pochopitelně stále půvabná) legální spolubydlící je ke všemu i dost pravidelnou čtenářkou Psychologie dnes…


Helena Klímová, 
psycholožka a psychoterapeutka

No ovšemže ovlivňuje, proč jinak by se móda střídala, než proto, že krásu ozvláštňuje vždy z jiného pohledu? Ostatně móda a její proměny nepostihují pouze úpravu tváře a způsob zahalení postavy. Móda postihuje i umění všeho druhu, umělecká řemesla, průmyslový design - patrně všecko, kde estetická stránka, kde krása má význam.

Pro čsp Psychologie dnes a jeho čtenáře je jistě také významné, že krása lidské tváře může pro mnohé z nás spočívat v oduševnělosti a také v lidské blízkosti, kterou k vlastníku oné tváře chováme. Pro anorektické dívky s nízkou sebedůvěrou je podstatné vědět, že každá je dostatečně krásná a dobrá (good enough) pro toho, kdo ji má opravdu rád.


Eliška Brimová, 
psycholožka

Ano, alespoň do určité, ne nevýznamné míry. Přestože se mnou budou pravděpodobně zastánci sociobiologických přístupů nesouhlasit, domnívám se, že to, co považujeme za atraktivní, je ovlivněno mediálně prezentovanými - "módními" trendy. Žijeme v medializovaném a globálním světě. Ikony, které jsou nám prezentovány, nepřijímáme jako celek, ale do jisté míry je do našich vnitřních schémat a představ integrujeme. Naše další percepce a hodnocení sociální reality je jimi ovlivněna. Máme tendenci porovnávat vzhled svůj i ostatních s těmito obrazy a mimo jiné i na tomto základě hodnotit jejich atraktivitu. Pojetí krásy se napříč kulturami a historickými epochami měnilo také v závislosti na aktuálních módních trendech.

Pokud se zaměřím jen na "atraktivitu lidské tváře", nebude má odpověď tak jednoznačná. Prohlédneme-li si obrázky atraktivních tváří z různých historických a sociálních kontextů, nalezneme kromě určitých, možná právě módou podmíněných, rozdílů, také jistý podíl společných rysů. Domnívám se, že existuje jakýsi "vzorec krásy lidské tváře", který se objevuje v těchto obrazech napříč kulturami, a jehož finální zpodobnění je do jisté míry ovlivněno aktuální módou .


Tomáš Novák, 
manželský poradce

Obě dámy, atraktivita i móda, jsou blízké příbuzné: ne-li rodné sestry, pak zřejmě sestřenice. Vzájemně na sebe působí. Ve snaze být „nej“ se ovšem vloudí chybičky. Například v přesvědčení, že co je módní, je i atraktivní. Tak soudívají paní a dívky. Módně se zohyzdí v naději, že každý muž, který je spatří, zvolá: „Jen tu a žádnou jinou!“ Vždyť jsou módní tak silně, jako kdysi Žena a móda a nyní jako časopis, jemuž nemohu zdarma dělat reklamu.

U mužů moderních dandyů jsou móda a atraktivita kamarádky chránící před deštěm a před jinými reálnými vzněty. Ostatní tvrdí, že na ně móda nepůsobí, čímž pro její působení připravují ty nejlepší výchozí pozice.


Simona Hoskovcová, 
psycholožka

Móda možná ovlivňuje to, o čem si chvíli budu myslet, že je atraktivní. Než dojde na pudy a střet s realitou. Pokud jde o potenciální partnery (atraktivní může být i životní styl, auto, motiv k vyššímu výkonu atd.), bylo četnými výzkumy zjištěno, že podvědomě hodnotíme atraktivitu např. podle jeho znaků plodnosti. Také nám partner musí vonět a prý nám voní ti, kteří mají hodně odlišný genofond – to aby se z takového spojení zrodili odolní jedinci. Móda zas určuje to, co by se nám líbit mělo. Těžko se psychické „masáži“ ubráníme, když na nás z různých koutů hledí mladí, sportovní, úspěšní muži se sebejistými a zároveň něžnými pohledy nebo štíhlé ženy s plným poprsím, energické a sexy. Mezi vrozeným a naučeným se pak komíhá nejen psycholog zaobírající se otázkou teoreticky, ale i zcela normální zástupce lidského rodu. Když navíc budu chtít pro mne atraktivní osobu získat pro vztah, vstupuje do hry atraktivita vlastní a pak začne být situace teprve nepřehledná. Lidé mají tendenci vybírat si partnera na stejné úrovni atraktivity. A tak si atraktivita neatraktivita stejně nakonec vybereme partnera podle zákonitostí, které nedokážeme rozklíčovat v jejich úplnosti.

A tak si myslím, že Anička najde svého Toníčka, ať budou mít hlavy červené, kudrnaté nebo nagelované, ať budou držet diety, posilovat, jíst proteinové přípravky nebo honit kariéru, žít bio-eko, telefonovat, pařit nebo lobovat. A jestli časem Anička bude koukat po Robertovi a Toník po Marii, to už momentální móda také neovlivní. Lidé se krášlili a krášlit budou a měnit se budou jen potřebná krášlítka a finanční obnosy do nich vložené. A až pojedu mezi domorodce do Afriky, tak se třeba namažu hlinkou s kozím lojem, nebo že bych byla atraktivní tím, že budu bílá mezi černoškami? Kdo ví?


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Výroční konference Škola komunikace