5000
Kurz jako dárek Nenechte se rozložit Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy

Portál.cz > Časopisy > Psychologie dnes > Ukázky > Storytelling: Proč milujeme příběhy

Storytelling: Proč milujeme příběhy

Autor: Monika Nevolová | Datum: 30.10.2015 | Vydání: 11/2015

Příběhy si lidé vyprávějí od pradávna. Pomocí příběhů se předává vědění, informace, tradice. Pomáhají nám pochopit svět. A právě proto nás ovlivňují v životě i v práci…

Storytelling: Proč milujeme příběhy

Vyprávění bylo populární v dobách, kdy neexistovalo písmo, i později, kdy nebyla všeobecně rozšířená gramotnost, a nebylo možné informace zaznamenávat ve velkém. Úspěch nebo neúspěch komunikace se měřil tím, jak si posluchač zapamatoval to, co bylo řečeno. Kdo ovládal vypravěčský um, byl mistr a lidé ho rádi následovali. S příchodem tisku a následně technického stylu komunikace se množství informací najednou daří uchovávat v nekonečném množství. Uchovat toho můžeme tolik, že už to vlastně ani nikoho nezajímá. Informace si nemusíme pamatovat, dají se najít. Příběh by se mohl stát nepotřebnou a zastaralou komoditou.

A přesto jsou zpátky, silnější a potřebnější než kdy dřív! Co nastartovalo comeback příběhů? Potřeba předat sdělení, prodat, zaujmout, vyčnívat mezi ostatní konkurencí, ovlivňovat, oslovit, přesvědčit. Jak se totiž ukazuje, data a strohé informace tohle prostě nedokážou! V 21. století se tak storytelling, tedy schopnost vyprávět příběhy, rozvíjí jako ideální a nejefektivnější nástroj komunikace, v osobním životě i v práci.

Storytelling: zapomeňte na tabulky a grafy

Příběhy mají moc oslovovat masy, jsou nakažlivé, předávají se z generace na generaci. Různé trendy a poučky se časem mění, příběh zůstává. Storytelling je vlastně také zábavnou formou učení a předávání informací, protože umožňuje respekt k posluchači, který si může docházet k vlastnímu závěru. Vy vyprávíte příběh, do nějž umístíte morální hledisko, a skvěle tak předáte lidem, co by se ideálně mělo stát, aniž byste jim direktivně řekli: „Udělejte to!“

Příběhy dokážou inspirovat. Vzpomínáte si na nějakou powerpointovou prezentaci, u níž jste si řekli: „To jsou ale excelentní slidy? To mi vyrazilo dech!“ Ne? Nedivím se. To, že vás prezentace zaujala, je tím, že si pamatujete toho, kdo vyprávěl příběh. Jak se ukazuje, lidé jednoduše nejsou dostatečně stimulováni daty, slidy powerpointu nebo tabulkami a grafy. Lidé jsou pohnuti emocemi. A nejlepší cesta k emocím druhých začíná u: Bylo – nebylo…

Mozek na vlně emocí

Představte si, že sledujete detektivku. Napětí stoupá, srdeční frekvence se zvyšuje. Kdybychom se v tomto okamžiku podívali do mozku diváka, viděli bychom doslova neuronový balet, tanec, ve kterém právě příběh mění aktivitu mozku na to nejlepší představení.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu PSYCHOLOGIE DNES č. 11/2015 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Výroční konference Škola komunikace