5000
Kurz jako dárek Nenechte se rozložit Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy

Portál.cz > Časopisy > Psychologie dnes > Ukázky > Život podle žurnálu

Život podle žurnálu

Autor: Daniela Kramulová | Datum: 6.5.2009 | Vydání: 5/2009

Při letmém pohledu do regálů v trafice se zdá, že dámskými tituly i časopisy pro pány je tuzemský trh přesycený. Přesto i v časech krize přicházejí nové a člověka, který by alespoň občas některý z nich nepročetl, by pohledal. Jak bychom vlastně podle jejich rad měli žít?

K zamyšlení, jaký by byl život podle žurnálu, jsem si přizvala dva odborníky, psycholožku Jitku Douchovou a psychoterapeuta Martina Járu - každý z nich prostudoval několik titulů a pak už jsme si jen povídali.

Jednotlivé časopisy se liší, zejména ty ženské, jejichž nabídka je podstatně širší, tloušťkou papíru, úrovní jazyka, grafiky i cenovou hladinou inzerce, což jsou jasná vodítka, jakou vzdělanostní a sociální cílovou skupinu dotyčné periodikum oslovuje. Pánské tituly vesměs cílí na muže spíše mladší, minimálně středoškolsky vzdělané a majetnější. Obsahové schéma je střižené podle osvědčené šablony: vztahy a sex, příběhy, celebrity, kosmetika, dovolená a cestování, jídlo. Pro dámy bydlení. „V pánských časopisech nesmí chybět ještě dobrodružství v kombinaci se sportem a nějaký ozvuk válčení a něco o zbraních,“ doplňuje Martin Jára. „Jen v jediném pánském titulu jsem našel rubriku Rodina, i když je postavená spíš na tom, jak se dětí elegantně zbavit. Což na druhé straně chápu, i otec může mít někdy všeho dost a ohlasy zřejmě píšou unavení otcové,“ komentuje vcelku smířlivě.

Skutečný život je na slabém papíře

Psycholožka Jitka Douchová říká, že v soukromí ženské časopisy opravdu nečte. „Jenže to mnoho mých kolegyň tvrdí také. Samozřejmě víme, že v oblasti vztahů obsahují generalizace a zjednodušené návody, a tak když přijde na přetřes nějaká informace z časopisů, říkávají, že je náhodou četly u kadeřníka. Naše klientky se ovšem za jejich četbu nestydí.“ Čím vzdělanější žena, tím víc titulů. Zvlášť v době životní krize bývají noční stolky manažerek a právniček obložené ženskými časopisy, samozřejmě těmi nejdražšími.

Vysokoškolsky vzdělaná, dobře situovaná či vysoce postavená žena nikdy nesáhne po levných titulech, které svým vzhledem mnohdy až odpuzují. Přesto je v nich podle Jitky Douchové život mnohdy reálnější než v top magazínech. Jejich jazyk není sofistikovaný, břitký humor chybí, text je věcnější, střízlivější. „Časopis je určený lidem, kteří možná ve svém životě nechtějí žádnou opravdovou změnu, stačí jim její iluze. Nemají ambice, jsou vcelku spokojení a časopis je netáhne nahoru, k úspěchu a ke kariéře,“ konstatuje psycholožka. Nicméně právě tato kategorie časopisů je obsahově nejpestřejší. „Jeden článek věnovaný vztahům, druhý sexu. Behaviorální recepty přitom nejsou vyloženě hloupé, vše ilustruje uvěřitelný příběh,“ doplňuje. A pak následují rubriky, které mapují řadu dalších oblastí „obyčejného“ života od zahradničení přes úklid po hospodaření s penězi, výchovu dětí či právní poradnu. Čtenářky exkluzivních titulů patrně jen dají pokyn zahradníkovi, vyslechnou názor architekta a místo vlastnoručního patchworku si objednají dekorace z internetového katalogu designového studia.

Vlídný střed představuje poměrně přívětivé, nenáročné počtení, v němž není slovník superiorních, sebevědomých žen. Styl v oblékání či bydlení a pozornost vlastní vizáži rozhodně nejsou od věci, nepředkládají se ovšem čtenářkám s onou ultimativní naléhavostí titulů, které své příznivkyně „táhnou“ k ještě větším úspěchům.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu PSYCHOLOGIE DNES č. 5/2009
nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Výroční konference Škola komunikace