5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2016 Zdrava 5 Právě vyšel nový speciál Nová Psychologie dnes   Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > On-line archiv článků > Seznam vydání

Seznam vydání

Rodina a škola

4/2011

Co vlastně chceme říci dětem o sexu a rodině?

Jeroným Klimeš, 6.4.2011

Návrh skupiny okolo dr. Uzla prosadit svůj druh sexuální výchovy na školy se setkal se silnou emocionální reakcí. Když jej psali, muselo být jasné, že narazí na silný odpor věřících. Zdá se, že s tím počítali a předem již rezignovali na hledání kompromisu. Škoda, že se tehdy ministerstvo školství nepokusilo hledat širší společenský konsenzus. Já jsem nicméně této debatě vděčný za to, že mě donutila formulovat si myšlenky, které jsem opomíjel.

Celý článek

Co vlastně chceme říci dětem o sexu a rodině?

Slabikář jako provokace

Barbara Hansen Čechová, 6.4.2011

Napadlo by vás, že provokativní umělkyně, jejíž obraz z pubických chloupků madame Chirac vykázala z výstavy, vytvoří slabikář? Provokace je ale schovaná i za ním – jak se sama autorka Alena Kupčíková chvástá, je asi první dyslektik na světě, který napsal slabikář. V rozhovoru nás potěší ještě dalšími roztomilostmi.

Celý článek

Slabikář jako provokace

Rušit podřízené organizace MŠMT? Proč ne

Sylvia Jančiová, 6.4.2011

Ministr Dobeš navrhuje redukci a slučování podřízených organizací MŠMT. V některých odvážných plánech by ze sedmnácti organizací měly zbýt tři. Každopádně by mělo dojít k výraznému snížení stavu zaměstnanců. Chyběly by školám podřízené organizace MŠMT, kdyby se zredukovaly?

Celý článek

Rušit podřízené organizace MŠMT? Proč ne

Jak přežijeme slučování škol

Jana Vodáková, 6.4.2011

Demografické křivky jsou neúprosné. Kapacity stávajících škol zůstávají nevyužity a plány ministerstva na tzv. optimalizaci sítě škol jsou slyšet čím dál hlasitěji. Rodiče i učitelé se obávají, zda přijdou o svou školu, o místa. Zachrání české školství velké spádové školy?

Celý článek

Jak přežijeme slučování škol

Rodina a škola 4/2011

Barbara Hansen Čechová, 6.4.2011

V dubnové Rodině a škole se věnujeme aktuálnímu tématu slučování škol. V Panelu ředitelů se dozvídáme, jaký je názor hlav škol na redukci institucí spadajících pod ministerstvo školství. V rozhovoru jsme zpovídali provokativní výtvarnici Alenu Kupčíkovou, která vytvořila Slabikář pro dyslektiky. Do dlouhé diskuse, jak má vypadat sexuální výchova na školách, vstupuje i známý psycholog Jeroným Klimeš, který připravil dvoudílný seriál na toto téma.

Celý článek

Rodina a škola 4/2011

Úroveň Výuky francouzštiny nám závidějí

Barbara Hansen Čechová, 6.4.2011

V září se do Prahy sjede téměř tisíc učitelů francouzštiny z celého světa. Zdejší Asociace francouzštinářů hostí obří akci, na které již přes rok pracuje kongresový výbor. S prezidentkou asociace Lenkou Dleskovou jsem si povídala o kvalitě výuky francouzštiny na českých školách.

Celý článek

„Vir dobra “ u nás stále řádí

Romana Minaříková, 6.4.2011

Po přečtení článku v Rodině a škole číslo 3 „Děti můžeme snadno nakazit virem dobra“, nám u nás ve škole nedalo, abychom nezareagovali. Naše škola je totiž jednou z těch, kde Matej Mináč také natáčel. Začalo to nevinně programem „Loterie života“ a dnes máme za sebou několik dalších projektů, které na tento program navazovaly. Troufám si říci, že vir dobra se v naší škole zdařile šíří.

Celý článek

Tříletá mateřská dovolená - qui bono?

Eva Vayleux, 6.4.2011

Rubrika Názor je od toho, aby se mohlo psát o věcech, které jdou proti proudu. Já jednu takovou mám: myslím si, že tři roky mateřské jsou pro ženu i dítě příliš. Opírám se o zkušenost svou i názory odborných autorů, kteří se v Česku málo publikují. Můžete se mnou nesouhlasit, budu ráda, když mi napíšete svůj pohled.

Celý článek

Jídelna ve Škole Hrou zatím nejlepší

Růžena Milatová, 6.4.2011

Je pátek 18. března a já se vzbudila do ošklivého počasí. Za okny padá sníh, na teploměru jsou dva stupně. Mám volno, nejradši bych byla doma v teple, ale mám domluvenou návštěvu v soukromé základní škole Škola Hrou Nad Kajetánkou, v Praze Břevnově. Kdybych věděla, co mě v této škole čeká za skvělá překvapení, určitě bych z domova neodcházela tak nerada.

Celý článek

Co vlastně chceme říci dětem o sexu a rodině ?

Jeroným Klimeš, 6.4.2011

Návrh skupiny okolo dr. Uzla prosadit svůj druh sexuální výchovy na školy se setkal se silnou emocionální reakcí. Když jej psali, muselo být jasné, že narazí na silný odpor věřících. Zdá se, že s tím počítali a předem již rezignovali na hledání kompromisu. Škoda, že se tehdy ministerstvo školství nepokusilo hledat širší společenský konsenzus. Já jsem nicméně této debatě vděčný za to, že mě donutila formulovat si myšlenky, které jsem opomíjel.

Celý článek

Rušit podřízené organizace MŠMT? Proč ne

Sylvia Jančiová, 6.4.2011

Ministr Dobeš navrhuje redukci a slučování podřízených organizací MŠMT. V některých odvážných plánech by ze sedmnácti organizací měly zbýt tři. Každopádně by mělo dojít k výraznému snížení stavu zaměstnanců. Chyběly by školám podřízené organizace MŠMT, kdyby se zredukovaly?

Celý článek

Jak předejít vyhoření? Hýčkejte si osobní život

Jana Vodáková, 6.4.2011

Stres k práci pedagoga tak nějak patří. Málokterý učitel se mu dokáže úplně vyhnout. Dlouhodobé nezvládání stresu však může vést k nemocem či syndromu vyhoření. Každý by se proto měl o sebe v tomto ohledu starat. Psychohygiena je možná jednou z nejdůležitějších dovedností učitele.

Celý článek

Jak přežijeme slučování škol

Jana Vodáková, 6.4.2011

Demografické křivky jsou neúprosné. Kapacity stávajících škol zůstávají nevyužity a plány ministerstva na tzv. optimalizaci sítě škol jsou slyšet čím dál hlasitěji. Rodiče i učitelé se obávají, zda přijdou o svou školu, o místa. Zachrání české školství velké spádové školy?

Celý článek

Práce s cíli v individualizované výuce

Barbara Hansen Čechová, 6.4.2011

Základem úspěchu ve výuce je seznámení žáků s jejími cíli. Ukážeme si, jak s cíli pracovat při individualizaci ve výuce. To znamená ve výuce, kdy se snažíme vyjít vstříc každému žákovi s jeho schopnostmi, zájmy a potřebami. Jak udělat, aby každý z žáků mohl pracovat v hodině na něčem jiném?

Celý článek

Naučme se stanovovat cíle výuky

Andrea Feldmannová, 6.4.2011

Jak sestavit hodinu, aby byla pro děti motivující a na jejím konci došlo k naplnění cílů? Nejprve si musíme uvědomit, co od dítěte očekáváme a jak jej budeme motivovat. K tomu nám může pomoci Andersonova taxonomie cílů vycházející ze starší Bloomovy. Pokusím se ukázat její uplatnění na hodině vlastivědy, kterou jsme s kolegyní připravily.

Celý článek

Pád platů nepedagogických pracovníků. Je legální?

6.4.2011

Na otázky odpovídá Mgr. Zdeněk Liška, právník Otázky do právní poradny posílejte na cechova@ portal.cz

Celý článek

Slabikář jako provokace

Barbara Hansen Čechová, 6.4.2011

Napadlo by vás, že provokativní umělkyně, jejíž obraz z pubických chloupků madame Chirac vykázala z výstavy, vytvoří slabikář? Provokace je ale schovaná i za ním - jak se sama autorka Alena Kupčíková chvástá, je asi první dyslektik na světě, který napsal slabikář. V rozhovoru nás potěší ještě dalšími roztomilostmi.

Celý článek

Co s matematikou?

Jan-Michal Mleziva, 6.4.2011

Nepříznivý vývoj výsledků českých žáků v matematice sledovaný v posledních letech budí obavy ze snížení konkurenceschopnosti naší země v budoucnosti. Národní ekonomická rada vlády proto nedávno doporučila, aby se školy zaměřily na zvyšování matematické gramotnosti, s čímž by měla být ruku v ruce zaváděna opatření vedoucí k odstraňování extrémně vysoké neoblíbenosti matematiky. Jen vědět, jak na to.

Celý článek

Je ve školství dostatek financí?

6.4.2011

Z ministerstva zaznělo, že ve školství je dostatek financí, akorát jsou problémy s jejich alokací. Zbytečně moc peněz jde na úředníky a málo do škol. Zeptali jsme se čtenářů, jak to vidí oni.

Celý článek

1 2 
6666
Kores Škola Michael Rozumíme penězům Gymnázium Amazon Budování kapacit pro rozvoj škol II. Všechny učebnice pro základní a střední školy