5000
Kurz jako dárek Rodina a škola jako dárek Kompletní ročník časopisu 2016 Zdrava 5 Právě vyšel nový speciál Nová Psychologie dnes   Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > On-line archiv článků > Seznam vydání

Seznam vydání

Rodina a škola

8/2007

PEDAGOGICKÉ POSELSTVÍ T. G. MASARYKA

František Morkes, 10.10.2007

Ve výčtu osobností, jejichž pedagogické názory ovlivňovaly a inspirovaly celé generace českých učitelů, nemůže chybět Tomáš Garrigue MASARYK. A to nejen proto, že letos uplynulo od jeho smrti sedmdesát let.

Celý článek

CO VŠECHNO LEŽÍ NA BEDRECH UČITELŮ

Václav Mertin, 10.10.2007

Dnes nestačí, aby učitel na úrovni zvládal svůj předmět a rozvíjel kognitivní předpoklady žáků, jako tomu bylo dřív. Učitel má navíc podporovat učení u žáků, organizovat skupinovou práci, pečovat o jejich duševní rovnováhu… Dá se to doopravdy v rámci jedné osobnosti zvládnout? Co všechno dnes musí učitel umět?

Celý článek

JE VÝCHOVA OSOBNÍM PŘÍKLADEM PŘEŽITEK?

Jana Bačáková, 10.10.2007

NÁZOR ANEB CO VY NA TO, PANE TOPOLÁNKU, PAROUBKU, PÁNI UČITELÉ, RODIČE…?

Celý článek

MYSLÍM SI DODNES, ŽE BÝT UČITELEM JE KRÁSNÉ POVOLÁNÍ

Barbara Čechová, 10.10.2007

Nejznámější český herec-učitel, nejpopulárnější dramatik, nejlidovější scenárista. ZDENĚK SVĚRÁK vystudoval učitelství češtiny, a dokonce i pár let učil. V rozhovoru mimo jiné prozradil, kdo byl vzorem pro postavu Igora Hnízda v jeho autobiografické Obecné škole.

Celý článek

JSME NA CESTĚ DO NEKLIDNÉ DOBY

Barbara Čechová, 10.10.2007

Geolog, který oslovil knihami o krajině, přírodní vědec, jehož poslední kniha Borgesův svět se věnuje literatuře. VÁCLAV CÍLEK dokáže propojovat přírodní a humanitní vědy a krom toho má vytříbený vkus pro umění. Co si myslí, že by se ve školách mělo učit? Jaký předpovídá vývoj společnosti?

Celý článek

CO S NEZLETILÝM „HULIČEM?“

Bára Orlíková, 10.10.2007

Dobrý den, mám podezření, že můj syn občas kouří marihuanu. Slyšela jsem, že existují papírky, které při kontaktu s močí reagují. Poradíte mi, prosím, kde bych je mohla koupit a jak se jmenují. Děkuji za odpověď.

Celý článek

LÁSKA A JINÉ NEMOCI

10.10.2007

Autor se zabývá tématem, které bývá častěji námětem výtvarného umění a krásné literatury než psychologických knih, totiž jak vzniká láska, jaké formy lásky mezi lidmi existují, proč je láska „slepá“ a vede lidi často k fatálním krokům, které nezvratně promění jejich život.

Celý článek

Rodina a škola 8/2007

Barbara Čechová, 10.10.2007

„Učitelství je krásné povolání“, říká v rozhovoru pro říjnovou Rodinu a školu učitel Zdeněk Svěrák. V rubrice Názor si přečtete, proč milostné aféry politiků stěžují výuku rodinné výchovy nebo příspěvek Tomáše Feřteka o malém zájmu škol o skutečnou spolupráci s rodiči. V rubrice Kritické oko Jan-Michal Mleziva rozebírá kvalitu učebnic.“Atraktivní grafika, nesrozumitelný obsah“, zní jeho verdikt. Ve velkém rozhovoru spisovatel a geolog Václav Cílek rozebírá současnou dobu a trendy, které nás čekají. Název článku „Směřujeme do neklidné doby“ vystihuje jeho očekávání způsobené rychlým růstem energií. Co je v takové situaci důležité žákům předat? V pravidelné rubrice Poradna, se věnujeme drogám ve škole. Jako dárek pro čtenáře jsme připravili pomůcku do hodin na téma výročí příštího roku ve zcela netradiční podobě. Nenechte si ujít!

Celý článek

698.jpg

MYSLÍM SI DODNES, ŽE BÝT UČITELEM JE KRÁSNÉ POVOLÁNÍ

Barbara Čechová, 10.10.2007

Nejznámější český herec-učitel, nejpopulárnější dramatik, nejlidovější scenárista. ZDENĚK SVĚRÁK vystudoval učitelství češtiny, a dokonce i pár let učil. V rozhovoru mimo jiné prozradil, kdo byl vzorem pro postavu Igora Hnízda v jeho autobiografické Obecné škole.

Celý článek

PEDAGOGICKÉ POSELSTVÍ T. G. MASARYKA

František Morkes, 10.10.2007

Ve výčtu osobností, jejichž pedagogické názory ovlivňovaly a inspirovaly celé generace českých učitelů, nemůže chybět Tomáš Garrigue MASARYK. A to nejen proto, že letos uplynulo od jeho smrti sedmdesát let.

Celý článek

ŠVÉDSKÉ DĚTI SE DO ŠKOLY TĚŠÍ

Marie Těthalová, 10.10.2007

Mé děti v létě po škole ani nevzdechnou. Radují se, že od ní mají na čas pokoj, a rozhodně od nich neslyším, že už se těší, až se budou zase učit. Proto mě překvapilo, když jsem od čtrnáctileté Veroniky Zadera ze švédského městečka Bjarlov o prázdninách zaslechla, že už se nemůže dočkat, až bude zpátky ve škole.

Celý článek

CO VŠECHNO LEŽÍ NA BEDRECH UČITELŮ

Václav Mertin, 10.10.2007

Dnes nestačí, aby učitel na úrovni zvládal svůj předmět a rozvíjel kognitivní předpoklady žáků, jako tomu bylo dřív. Učitel má navíc podporovat učení u žáků, organizovat skupinovou práci, pečovat o jejich duševní rovnováhu… Dá se to doopravdy v rámci jedné osobnosti zvládnout? Co všechno dnes musí učitel umět?

Celý článek

REALITY SHOW O HVĚZDNÉ OBLOZE

Jan Šifner, 3.10.2007

Kde si žáci nejlépe představí, jak funguje Sluneční soustava, a nahlédnou hloubku vesmíru? Jakékoli pozorování v hvězdárnách je závislé na počasí, a proto mnoho školních výprav končí u technického popisu vybavení. Ať je venku jasný den, nebo zrovna prší, v planetáriu mohou obdivovat zářící hvězdy na temné obloze. Kromě toho pro školy pořádají planetária mnoho speciálních pořadů a výstav.

Celý článek

NEBE PEKLO RÁJ - HRA O NAŠÍ MINULOSTI A BUDOUCNOSTI

3.10.2007

Skládanku Nebe peklo ráj známe všichni jako hru ukazující zvídavým dítkám, zda budou bydlet v králíkárně či v paneláku, zda se do nich zamiluje beďarovitý soused nebo Brad Pitt. Tento obskurní obsah můžeme ponechat na přestávky a v hodinách skládačku využít jako učební pomůcku. Jako inspiraci jsme ji připravili k tématu výročí, která nás čekají příští rok. Využijí ji tak učitelé občanské nauky, základů společenských věd či dějepisu. Na vyznačeném místě skládačku odstřihněte a rozmnožte v takovém počtu, abyste mohli dát vždy jednu do dvojice. Před hodinou skládačky složte nebo je nechte složit žáky. Jak se skládačkou pracovat v hodině Řekněte žákům, že cílem aktivity je ve dvojicích nalézt odpověď na čtyři otázky, které si náhodně vylosují ze skládačky. Začínající žák si vybere rok a poté číslo otázky. Druhý žák pracuje se skládačkou a otázku mu přečte. Žák, který si vylosoval otázku, se snaží na ni nalézt odpověď. Druhý spolužák mu naslouchá a pokouší se s ním dopracovat k odpovědi, kterou si společně zapíšou. Nyní je řada na druhém žákovi ve dvojici. Opět se nejdříve snaží odpovědět sám, druhý mu pak pomáhá a odpověď si zapíšou. Takto se pokračuje se dvěmi dalšími otázkami. Sedněte si pak se všemi žáky do kruhu a probírejte jednotlivé odpovědi. Diskutujte o nich. O kterém roce toho třída věděla nejvíce? Kde naopak mnoho žáků tápalo? Na co by se k výročím chtěli žáci ještě zeptat? Skládačku můžete samozřejmě připravit na jakékoli téma. Nebo můžete její přípravu zadat žákům, například místo referátů (předpřipravenou skládačku si z internetu určitě nestáhnou!). Připravila redakce.

Celý článek

TRADIČNÍ ZÁVADA UČEBNIC: NESROZUMITELNOST

Jan-Michal Mleziva, 3.10.2007

Regály knihkupectví se prohýbají pod narůstajícím množstvím nových učebnic a vybrat z velké nabídky stejných titulů od různých nakladatelů vhodný exemplář pro své žáky či pro své dítě vyžaduje nesmírné úsilí. Mnohdy grafi cká úprava, jejíž vysokou profesionální úroveň je třeba vesměs ocenit, představuje vzhledem k podobnosti obsahu rozhodující kritérium volby. Bohužel najít i v tak bohatém sortimentu opravdu kvalitní učebnici považuji často za nemožné. Společným rysem našich učebnic se totiž stala obtížnost textu, která neodpovídá schopnostem cílové skupiny čtenářů.

Celý článek

V ČEM SE DĚTI ODLIŠUJÍ

Věra Pokorná, 3.10.2007

V čem se děti od sebe liší, v čem je možné je ve výchově rozvíjet? Máme se ke všem dětem chovat stejně, nebo odlišně?

Celý článek

CO S NEZLETILÝM „HULIČEM?“

Bára Orlíková, 3.10.2007

Dobrý den, mám podezření, že můj syn občas kouří marihuanu. Slyšela jsem, že existují papírky, které při kontaktu s močí reagují. Poradíte mi, prosím, kde bych je mohla koupit a jak se jmenují. Děkuji za odpověď.

Celý článek

JSME NA CESTĚ DO NEKLIDNÉ DOBY

Barbara Čechová, 3.10.2007

VÁCLAV CÍLEK

Celý článek

1 2 
6666
Kores Škola Michael Rozumíme penězům Gymnázium Amazon Budování kapacit pro rozvoj škol II. Všechny učebnice pro základní a střední školy