5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Cesta ke skutečné inkluzi

Cesta ke skutečné inkluzi

Autor: Nina Rutová | Datum: 6.6.2014 | Vydání: 6/2014

Řádová sestra Cyril Mooney, která v současné době proměňuje systém šesti set indických škol ze soutěživého klimatu na klima, v němž vítězí hodnoty, navštívila opět Prahu. Tentokrát s týdenním seminářem, který absolvovalo na padesát učitelů a ředitelů všech stupňů škol z celé republiky, pracovníci nevládních organizací i nezávislí vzdělavatelé. V posledním květnovém týdnu přednášela sestra Cyril také na Masarykově univerzitě v Brně. (Článek o Loreto Day School si můžete přečíst v Rodině a škole 3/2013.)

Cesta ke skutečné inkluzi

Čím je tato dobrosrdečná žena obdivuhodná? Cyril Mooney svým přístupem dokázala zbořit předsudky kast a v jejích třídách studují společně děti mnoha náboženství, věků, sociálních vrstev i děti s postižením. Jedinečným přístupem změnila život tisícům dětí odkázaným původně k životu na samém společenském okraji a nyní své zkušenosti předává dál.

Kolik „duhových dětí“ přijmeme?

Klára Laurenčíková z České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání (ČOSIV), moderovala první den semináře, s úsměvem podotýká, že u nás se učitelé často bojí, že do školy přijdou 2–3 děti se zvláštními potřebami. Zajímalo ji, kolik duhových dětí, tak se jim v Indii říká, chodí do školy v Loreto Day School, kterou donedávna sestra Cyril řídila. „Naše škola má 700 platících dětí a 700 neplatících. Na vstřebání dalších 300 – 400 dětí ze slumů a z ulice je to akorát,“ říká sestra Cyril a dodává: „Svou školu jsem vedla 33 let, proto jsem měla čas a prostor na zavádění postupných změn.“ Nejen v této škole, ale nyní i v dalších školách, které učí podle programu Loreto Day School, organizují učení hlavně děti. „Patří k tomu někdy zmatek i hluk,“ říká sestra Cyril. „Ovšem takové ticho, jako panuje v mnoha českých školách, je jinde jen na hřbitově.“

Svoboda versus strach

Kromě metodiky a pracovních listů, jejichž ukázku přineseme v časopise na podzim, mne zaujaly aktuální reakce některých účastníků.

„Já jsem si z dnešního dopoledne vzala to, že je důležité poznat své strachy a pracovat s nimi, neboť právě ony nás brzdí v tom, abychom udělali změny v přístupu k dětem nebo k systému, který tu je. Často se vymlouváme na to, že to nechtějí ostatní, ale vlastně máme jen strach, abychom nevyčnívali,“ odpověděla Eva Strachotová ze společnosti Scio po prvém dni semináře.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 6/2014 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 5, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy