5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Dárek pro učitele: nejlepší tipy do suplované hodiny

Dárek pro učitele: nejlepší tipy do suplované hodiny

Datum: 9.12.2009 | Vydání: 10/2009

Při anketě mezi čtenáři jsme se ptali, co by uvítali jako vánoční dárek v Rodině a škole. Několik z nich odpovědělo, že jsou to tipy na hodiny suplování. Tak tady jsou! Milé čtenářky, milí čtenáři, naši stálí autoři před vámi odhalují své nejlepší recepty.

Trénink čtenářských dovedností pomocí zajímavé aktuality z médií

Zaujala vás nějaká aktuální písemná novinka v tisku či na internetu? Bylo by fajn předložit ji k popřemýšlení žákům např. i v libovolné suplované hodině? Tak hurá na to!

Hodinu je vhodné začít např. otázkou „Už jste někdy slyšeli, že…?“, nebo klidně i písemnou evokací, aby se zapojili opravdu všichni. (Např. „Napište v následujících třech minutách, co vás napadá, když se řekne...?“ a následně Chce nám někdo přečíst, co ho napadlo?“) Potom stačí už jen rozdat žákům namnožený textík (článek z novin či časopisu, aktualitu ze seriózních stránek internetu), který vás včera či v posledních dnech opravdu „hoooodně překvapil“. No jo, jenže, co když žáci nebudou předložený článeček považovat za zajímavý anebo se čtení rozhodnou jen předstírat? Jak mít jistotu, že ho přečtou s porozuměním? Hm, a co třeba mít přichystánu (nejen pro tyto nenadálé potřeby) přesnou osnovu pokynů, jak konkrétně mají žáci s daným textíkem pracovat? Např. následující:

Připrav z daného textu kratičkou shrnující písemnou informaci pro své spolužáky. Tvoje zpráva týkající se daného článku musí obsahovat:

1) Výstižný stručný název tvé informace (nemusí se shodovat s názvem původního článku.)

2) Shrnující informaci z článku zapsanou vlastními slovy v rozsahu 3 - 5 vět.

3) Podtržení – podle tebe - nejdůležitější informace ve tvém shrnutí.

4) Objasnění alespoň jednoho cizího slova obsaženého v textu (vyber z textu nějaké méně známé slovo či sousloví a zkus k němu připsat svoje vysvětlení).

5) Aspoň dvě otázky, které tě k danému textu při jeho pročítání (či hned potom) napadají.

6) Tvůj názor k dané problematice popisované v textu (aspoň 2 věty o tom, co si o popisovaném myslíš ty).

Hotovo? Podařilo se nám splnit v daném čase všech šest pokynů? (případně: Komu ne, proč?) Tak schválně: Jaký jste zvolili název své informace, máme všichni stejný? Co v článku bylo podle vás nejdůležitější? Byla tam nějaká cizí slova? Co to znamená? Jaké otázky vás napadaly? Umíme na ně odpovědět? No, a po společné reflexi může klidně následovat i zápis jedniček do žákovských za splnění všech pokynů.

Cože? Že vaši žáci jsou na podobný úkol ještě příliš malí (nebo naopak už velcí)? Pokyny se samozřejmě dají snadno upravit i pro menší (větší). Stačí např. ubrat (přidat) v pokynech počet povinných vět, zájemcům lze umožnit místo psaní třeba kreslení… I v tomto případě samozřejmě platí, že kdo chce - hledá způsob, kdo nechce - hledá důvod…

Pavel Wojnar ZŠ Mendelova, Karviná – Hranice


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy