5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > DEN NAPŘÍČ ŠKOLOU ANEB NAPŘÍČ SVĚTEM REKLAMY

DEN NAPŘÍČ ŠKOLOU ANEB NAPŘÍČ SVĚTEM REKLAMY

Autor: Pavel Wojnar | Datum: 11.6.2008 | Vydání: 6/2008

Naprostá většina dětí v naší republice se ve školách potkává při tradičních hodinách po mnoho let stále se stejnými spolužáky - svými vrstevníky. Na naší základní škole Mendelova v Karviné - Hranicích se už řadu let snažíme aspoň občas takové stereotypy nabourat. Při projektových dnech „Napříč školou“ necháváme společně pracovat žáky z různých tříd.

Ne kamarádi z vedlejších tříd domluvení ze školních chodeb, ale děti vybrané losem do věkově i intelektově různorodých skupin od nejmenších až po ty nejstarší. Během „Dne napříč školou“ se tak v jedné učebně učí komunikovat a spolupracovat děti namíchané od první po devátou třídu. Potkávají se tak se skutečnějším životem, ve kterém je přece běžné, že se musí umět vzájemně poslouchat a respektovat lidé různého věku a nadání. A protože se takových netradičních dnů účastní i netřídní učitelé, je zřejmé, že v jednotlivých skupinových učebnách se tak potkává méně dětí, než bývá v běžných kmenových třídách.

Co může taková netradiční, losem určená skupina 15 - 18 žáků z prvního až devátého ročníku společně dělat? No přece vzájemně se poznávat, pomáhat si a spolupracovat! Ale o čem? Na jaké téma? Jak? Záleží na nápadech a kreativitě učitelů. Buď se předem dohodnou na společném zastřešujícím tématu „Dne napříč“ (realizovali jsme například téma profese kolem nás, země Evropské unie nebo život na pustém ostrově) a nebo si každý jednotlivý učitel chystá pro svoji věkově smíšenou skupinu téma jemu blízké. Jedinou podmínkou v tom případě bývá, aby učitelé připravili činnosti pro skupiny tak, že při nich věkově hodně různorodí žáci musí co nejvíce komunikovat a spolupracovat.

Jak stmelit různorodý kolektiv

A co takhle vydat se s žáky namíchanými losem do světa médií? Proč ne, napadlo mě. Reklamy přece útočí na malé i velké. Třeba bych mohl žákům ve své skupině nejen připravit nějaké úkoly na poznávání reklam, ale mohli by nakonec zkusit i nějaké reklamy sami vytvořit.

Po ranním losu ve svých kmenových učebnách se žáci rozcházejí do svých skupinových učeben. Do mojí přicházejí jen ty děti, které si u svých třídních učitelů vylosovaly lísteček s číslem 24. Každý příchozí žák se u dveří zapisuje do seznamu naší skupiny a dostává ode mě lepicí štítek pro své jméno a lísteček s jednoduchou otázkou. Přesně v 8:20 vítám všechny příchozí usazené v komunitním kruhu z židlí. Představuji se a oznamuji cíl dne. Chceme lépe poznat spolužáky školy a zdokonalit se v komunikaci a spolupráci s různě starými a nadanými žáky. Postupně se představuje 16 příchozích žáků z druhé až deváté třídy. Kromě svého jména nám každý sděluje i odpověď na otázku, kterou dostal po příchodu na lístečku. Od nejmladších se dozvídáme, na co se nejraději dívají v televizi v pondělí, úterý nebo ve středu. Starší nám prozrazují, co nejčastěji poslouchají v rádiích ve čtvrtek a v pátek či na co se dívají v sobotu a v neděli. Zajímavé. Nikdo se nepřiznal, že by v médiích sledoval reklamy! Rychle se domlouváme na pravidlech skupiny. Žáci sami navrhují, že by bylo dobré si vzájemně naslouchat a pomáhat si.

Reklamy aneb co všechno umíme nazpaměť

Pojďme na první úkol - tvorbu představovacích vizitek. Úkolem žáků je připravit jednoduchou vizitku jednoho člena skupiny. Kromě jména a podobizny by na ní samozřejmě neměly chybět i nějaké informace ze světa médií. Na co se dotyčný například nejraději dívá v televizi, co nejčastěji čte či poslouchá. K rychlému rozdělení skupiny do dvojic využíváme nápadu Matěje z pětky: „Děcka, postavme se podle velikosti a do dvojice pak půjdou vždy žáci z opačných konců naší řady…“ Starší sice pokukují po známých tvářích, ale brzy i oni oceňují výhody tohoto dělení. Malí jim pro práci totiž samozřejmě poskytnou skvěle vybavená pouzdra s fixy a pastelkami. V závěrečné postupné prezentaci vytvořených vizitek se dozvídáme nejen o mimoškolních zálibách představovaných, ale třeba i o tom, že než na pohádky se i nejmenší raději dívají na Ordinaci v růžové zahradě.

„Sledujeme televizní reklamy? Známe je?“ uvádím náš druhý úkol. Následující soutěž je opravdu napínavá. Pouštím totiž žákům videozáznam dvanácti vybraných televizních reklam. Jenže neúplných. Každou pouštěnou reklamu jim totiž po chvíli schválně zastavuji. Smíšené dvojice do svých pracovních listů zaznamenávají vždy produkt, který reklama vychvaluje, a snaží se rozpomenout i na slogan, který reklama používá. A vida, kolik znalců reklam je mezi námi! Spoustu toho vědí i ti nejmenší! „I muži (ve skupině) mají své dny“ a správně poznávají nejen reklamu na Fernet, ale třeba i „Vanish - skvrn a špíny se zbavíš!“ Holky zase rychle doplňují „Škoda - simply clever“...

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 6/2008
nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy