5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Dnešní doba přeceňuje intelektuální rozvoj a výkon

Dnešní doba přeceňuje intelektuální rozvoj a výkon

Autor: Barbara Hansen Čechová | Datum: 11.11.2009 | Vydání: 9/2009

Docentku Miluši Kubíčkovou jsem navštívila v jejím bytě na pražském sídlišti. Propagátorka antroposofie ve svých osmdesáti pěti letech čiší vitalitou. Píše knihu a chystá se připravit nový výtisk již rozebraného titulu Vůle ke zdravému životu. Bavily jsme se spolu o prioritách ve výchově a o tom, jak mohou dnešní učitelé čelit nekázni žáků.

Věnujete se propagaci antroposofie, filosofii Rudolfa Steinera. Které z jeho poselství se vám zdá klíčové pro současné učitele?

Asi zřejmě to, že je potřeba vycházet z potřeb a předpokladů toho kterého žáka. Nepřistupovat k dětem podle nějakých tabulek a snažit se je dostat tam, kam nám tabulky říkají. Například pokud je děcko pomalé, nebudu jej nutit, aby bylo rychlé. Naopak využiji výhod, které v sobě pomalost obsahuje. Je potřeba dítěti důvěřovat. Vidět, že každé má svou individualitu, svůj jedinečný talent a ty je potřeba mu pomoci objevit a rozvíjet. To velmi dnešním dětem chybí. Tlačení dětí do formiček k ničemu není.

Dnešní svět je ale nastaven tak, že v něm uspějí hlavně ti rychlí, pohotoví atd.

Myslím si, že se příliš ve školském systému prosazuje důraz na intelektuální rozvoj a na výkon. Citová a etická výchova se zanedbává. Rodiče si většinou přejí, aby jejich děcko studovalo, a přitom ono nemusí být studijně nadané, ale je třeba výjimečně manuálně zručné. Chybí nám potom řemeslníci. Pokud dítě není nadané ani na jazyky, ani na matematiku, může být stále úžasným řezbářem! Toto jednostranné směřování společnosti, která oceňuje pouze intelektuální výkony, vede k tomu, co se dělo nyní na Právnické fakultě v Plzni. Lidé jsou v současném konzumním materialistickém systému bez etických hodnot do různých podvodů jakoby vedeni. V novém typu škol nazývaných waldorfské založených na pedagogice dr. Rudolfa Steinera jsou děti vedeny vedle získávání vědomostí především k tvořivé činnosti, včetně manuální práce. Zde se i kluci učí šít, aby si případně uměli zašít ponožky. I v ostatních školách by děti měly více tvořit, zpívat, tančit, hrát divadlo, vyrábět. Skvělou příležitost představuje družina. Všechna tato činnost by měla odpovídat jednotlivým vývojovým stádiím dítěte.

Jaká stádia to jsou?

Pedagog Steiner vyšel ze zkušeností -známých i ve starších naukách - že lidský vývoj se děje v sedmiletém rytmu. Pro dospívání dítěte jsou důležitá první tři sedmiletí. Děcko do sedmi let - do výměny zubů - se učí nápodobou, je jako opička. Nějaké domlouvání nebo vysvětlování zde nemá smysl - tomu ještě nerozumí. Potřebuje, aby svět okolo něj byl pravdivý. Děti jsou neuvěřitelně citlivé a nepravdu odhalí. Pokud jsou děti obklopeny jen virtuálním světem z televize a počítačových her, obklopuje je nepravdivý svět, jehož napodobování jeho dušičku ohrožuje. Vím, jak to v některých rodinách vypadá, proto je to především učitel, který by si měl uvědomit, že sám sebou, svou osobností dětem svět prostředkuje. Děti dalších sedm let do puberty potřebují ideály, rozvíjejí se jejich city, potřebují krásu. Po pubertě, kdy se již rozvíjí myšlení, dospívající potřebují žít ve světě, kterého si mohou vážit. Zprostředkovat mladým lidem takový svět je pro učitele velmi těžký úkol.

Cvičíte eurytmii, což je jeden z předmětů na waldorfských školách. Jaký je jeho smysl?

Celý život v přírodě i člověka se odehrává v rytmu. Moderní člověk již z tohoto rytmu vypadl, a proto si jej neuvědomuje. Již necítíme to, jak se měníme s ročním obdobím: na jaře jsme jiní než na podzim, stejně jako příroda je jiná. Ráno jsme jiní než večer. I naše orgány pracují v určitém rytmu. Děti trpící zánětem nosohltanu nejvíce kašlou před ránem, kdy - dle čínské medicíny- vrcholí činnost plic. Je dobré dětem umožnit rytmus zažívat, obnovovat jej, vždyť dětem je rytmus vlastní.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 9/2009
nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy