5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > E. Gajdošová, G. Herényiová: Rozvíjení emoční inteligence žáků

E. Gajdošová, G. Herényiová: Rozvíjení emoční inteligence žáků

Autor: Petr Kukal | Datum: 6.9.2006 | Vydání: 7/2006

Kde máme čaj, miláčku? ptá se manžel. Přece na polici s kořením v krabici od kávy s nápisem kakao, odpovídá žena. Přesně takhle se to má s knihou Rozvíjení emoční inteligence žáků.

Jde o popis zkušeností s výukovou ve slovenské humanistické alternativní Škole přátelského partnerství v letech 1993 až 2001. Trochu zřejmé to bylo z názvu slovenského originálu (Škola rozvíjania emocionálnej inteligencie žiakov), což překlad úspěšně zamlžil. Autorky v jedenácti kapitolách popisují různé aspekty vyučování ve zmíněné škole od role školního psychologa přes spolupráci s rodiči až po otázky volby povolání. Desátá kapitola pak na plných sedmnácti stranách pojednává také téma rozvíjení emoční inteligence žáků prostřednictvím preventivních programů.

Každá kapitola začíná charakteristikou obecného stavu dané oblasti. Po ní následuje popis toho, jak byla problematika pojednána ve Škole přátelského partnerství. Specifické postavení pak má 11. kapitola, která přináší závěry výzkumu prováděného v prvním roce existence (školní rok 1993/1994), kdy škola fungovala v rámci pedagogicko-psychologického experimentu. Experimentální skupina čítala 25 dětí, kontrolní skupina 15 dětí. Víc nemám, co bych k validitě výsledků řekl.

Celou knihou se jako pověstná červená nit táhnou některé principy, o něž se tato alternativní škola opírala a které namnoze reprezentují postoj alternativy ke vzdělávání vůbec. Mezi jinými: přijímání dítěte takového, jaké je (jenže společnost některé lidi takové, jací jsou, nepřijímá - protože se tím jednoduše chrání). Přesun těžiště edukačního působení školy ze složky vzdělávací na výchovnou (což ovšem mění školy na vychovatelny a rodičům sugeruje, že výchova je expertní záležitostí, k níž nemají kompetenci, a tedy za ni nemohou nést odpovědnost). Vážně míněným nástrojem k tomu, aby žáci častěji zažívali pocit úspěchu, je radikální snížení vzdělávacích nároků(už dnes se u nás mluví o tom, jak do roku 2010 zvýšit počet gymnazistů z 20 na 35 procent. Tady je recept. Pokud by se uplatnil důsledně, můžeme mít třeba 100 procent vysokoškoláků). Tuhle knihu je zkrátka dobré číst velmi pečlivě. Masivní uplatnění těchto principů bych totiž pokládal za legitimní důvod k emigraci.

Portál, Praha 2006


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy