5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Gravitace je zajímavější než Harry Potter

Gravitace je zajímavější než Harry Potter

Autor: Jan Nejedlý | Datum: 5.2.2016 | Vydání: 2/2016

Na rozhovor přišla s půvabnou růžovou školní aktovkou ve stylu retro, kterou používá místo kabelky. Ovšem nenechme se zmást. Markéta Baňková, na pohled éterická výtvarná umělkyně, vešla v posledních letech ve známost tím, že píše knihy o fyzice či genetice. Její Straka v říši entropie, fyzikální bajky pro děti i dospělé, vyvolala svého času senzaci u nás i v zahraničí. Nyní přichází s novým románem, který pojednává o genetice. A opět jde o napínavé dobrodružství.

Gravitace je zajímavější než Harry Potter

Bavila vás ve škole fyzika či biologie?

Kupodivu bavily, i když pocházím z umělecké rodiny a vědce jsem v příbuzenstvu neměla. Z přírodopisu jsem dokonce dělala olympiádu. Ale nenapadlo by mě, že o fyzice či biologii budu jednou psát knihy.

Děti obvykle odradí vzorečky a rovnice, na které je školní fyzika často redukována.

I moji spolužáci před začátkem hodiny fyziky na základce kňourali. Ale já se těšila, i když jsem si to před nimi radši nechávala pro sebe.

Jak vůbec vzpomínáte na školní léta prožitá za normalizace?

Bída. Spousta promarněného času. Vzpomínám však na pár dobrých pedagogů, kteří v té tmě zářili. Zrovna náš fyzikář. A češtinářka s matikářkou. Jejich vliv cítím dodnes.

V aktuálním čísle našeho časopisu se rozhořel spor o školství za socialismu, zda dobová ideologie měla, či neměla na děti dosah.

Na prvním stupni mě učila horlivá komunistka. Pořád jsme museli kreslit Lenina, Auroru a horníky. Vzpomínám, jak jsem pak přišla domů a rodičům nadšeně vyprávěla o Leninovi. Oni mi nemohli říct, že jsou to lži. Tak aspoň povídají: „Hele, a víš, proč měl Lenin pořád na hlavě čepici?“ Nevěděla jsem. „Protože měl pleš!“ To bylo jediné, co proti Leninovi mohli říct, abych to pak nevykládala ve škole a je nezavřeli. Hádala jsem se s nimi, že určitě žádnou pleš neměl. A takhle se mi pomalu snažili nabourávat ty rudé pohádky, kterými nás ve škole krmili. Za největší křivdu však považuji, že v tomto senzitivním věku, kdy se člověk může snadno učit jazyky, do nás cpali jen ruštinu. Dodnes ten deficit cítím.

Vraťme se k fyzice. Jak byste ji učila vy?

Učila bych ji tak, abych dětem ukázala, co mi nejvíc připadá zajímavé a zábavné. Asi bych rovnou začala „těžkými“ tématy, která snadněji nadchnou, a ta pak proložila něčím obyčejnějším. Svému malému synkovi vysvětluji, jak fungují černé díry, jak se u nich zpomaluje čas a podobně. Kosmonaut je pro každého kluka atraktivnější než nějaké těleso v pohybu atd. Tak nakreslím kosmonauta, který se blíží k černé díře a pak ho čeká smutný konec, když ho gravitace roztrhá ještě dřív, než ho černá díra sežere. Dramatický krvák!

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 2/2016 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 5, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy