5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Gymnázium je přepychový čas

Gymnázium je přepychový čas

Autor: Jan Nejedlý | Datum: 7.4.2015 | Vydání: 4/2015

Jaká je role a význam gymnázia v 21. století? Lépe řečeno, jaký je smysl klasického všeobecného vzdělání v moderním světě? To bylo jedno z hlavních témat našeho rozhovoru se středoškolským učitelem Jaroslavem Tulkou.

Gymnázium je přepychový čas

Co vás přivedlo v 80. letech ke studiu pedagogiky? Obvyklá snaha vyhnout se vojně?

Absolvoval jsem filozofickou fakultu. A učit jsem v žádném případě nechtěl.

Jak jste se tedy za katedru dostal?

Po vojně jsem nastoupil do Ústavu pro českou a světovou literaturu. Mé původní domnění, že věda mě bude naplňovat, se ukázalo mylné. Připadalo mi to tam příliš abstraktní a bez bytostné motivace. Asi nejsem ta olověná zadnice, která sedí a s vnitřní kázní deset hodin denně bádá. Mě to spíš rozkládalo. Odešel jsem tedy dělat nočního strážného do muzea. Tam jsem se málem zbláznil. V té samotě jsem zjistil, že bytostně potřebuji lidi. Mezitím má maminka za mými zády obtelefonovávala pražská gymnázia, načež mi byla nabídnuta práce Na Pražačce. Záskok za dámu, jež přišla do jiného stavu. Dáma se z mateřské nevrátila, a tak jsem tam zůstal už dvacet dva let.

Nejste tedy zhrzený básník či filozof, který má učitelství jako náhražku.

Právě naopak. V učení jsem se víceméně našel. Nikdy jsem neměl pocit, že je to nějaký sestup nebo ústup od něčeho. Zjistil jsem, že učení mě baví a dává mi pocit smysluplnosti a zpětné vazby. Bystřejší děti velmi dobře poznají, když člověk žvaní fráze.

Jak se studenti za těch dvaadvacet let změnili?

Úroveň je sestupná, a to zcela jednoznačně. A není to tím, že by byli hloupí nebo zlí. Je to společností, která po nich v podstatě vůbec nic nechce, která devalvuje vzdělání, každých pár let dělá metodické kotrmelce, mění maturitu za chodu atd. Nejdůležitější faktor je ale ta absence nároků. Děti nejsou zvyklé soustavně pracovat. Jejich pozornost se strašlivě tříští, jsou zavalovány informacemi, mezi nimiž neodlišují. Dříve měli někteří studenti před přijímačkami na vysokou načteno několik set titulů. Dnes za mnou přijde studentka s tím že chce jít na komparatistiku a má načteny tři knihy. A vůbec nechápe, proč dostanu hysterák.

Možná ji tam vezmou i tak.

Doufám že ne. Ačkoli když vidím, co vysoké školy nabírají, je mi z toho úzko. Nároky jdou po všech stránkách dolů všude. V naší malé zemi máme nějakých čtyřicet univerzit, to je víc než ve Spojeném království Velké Británie. Podle toho vysoké školy z poloviny vypadají. Jsou to často lepší nebo i horší střední školy.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 4/2015 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy