5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Inspirace pro tvorbu projektových dnů

Inspirace pro tvorbu projektových dnů

Autor: Renata Mikolašová | Datum: 9.9.2009 | Vydání: 7/2009

Již Václav Příhoda hledal cestu, jak u každého jedince vzbudit úctu ke vzdělání, k samostatné a tvořivé práci a k životu vůbec. Za východisko považoval vlastní osobnost žáka a kladl důraz na to, aby ve škole bylo vytvářeno dynamické a strhující prostředí, které by vyvolalo změnu, růst a pokrok žáků. Tvořivý učitel se o změnu ve výuce pokouší během školního roku několikrát. Projektová výuka je řešením, jak změnu do výuky zabudovat.

Putování po památkách města

Takto jsme nazvali zajímavou společnou projektovou výuku dvou tříd, 2. A a 7. A. „Navázali jsme na úspěšný loňský rok, kdy jsme se setkali při společné činnosti čtyřikrát. Tentokrát jsme zvolili téma přímo z výuky, kdy se druháčci učí v prvouce o svém městě a sedmáci v rámci občanské výchovy zlepšují své komunikační schopnosti a učí se předávat informace. Tak proč tedy oba cíle nespojit v jeden?“ uvedla třídní učitelka 7. A Mgr. Jana Kubíčková.

A tak jeden den putovali po městě Bílovci děti. Mladší naslouchali a starší vyprávěli. První zastávka byla v kostele sv. Mikuláše na Slezském náměstí, pak navštívili radnici. Odtud se vydali do zámku, který je pro veřejnost nepřístupný, a prohlédli si jej od půdy až po sklep. Poslední návštěva byla v kapli sv. Barbory.

Sedmáci se rozdělili do skupin a připravili si o jednotlivých památkách nejen poutavé povídání, ale také materiály, se kterými druháčci poté ve škole dále pracovali. Dětem se samozřejmě líbilo, že výuka probíhala přímo v zámku nebo v kapličce, že si danou věc mohly ihned prohlédnout nebo si na ni sáhnout. Starší žáci měli celý projekt zodpovědně připravený a přidali navíc i něco ze sebe. Velmi dobře vybrali čtyři nejdůležitější objekty našeho města a seznámili své mladší spolužáky s jejich historickým významem. Zajímavou část výkladu zpestřilo na zámku vystoupení „Bílého muže“ - velvyslance Bílé paní, který umocnil tajuplné půdní prostory a připravil si pro děti malou soutěž. V kapli sv. Barbory byla ta správná chvíle pro čtení pověstí, ale také pro hru na flétnu a klarinet, protože v současné době kaple slouží jako obřadní síň.

Na radnici byli školáci osobně pozdraveni paní starostkou, která takovou formu výuky velmi vítá. Prostě řečeno, tohle všechno bychom ve školní lavici nezažili! A stačil jen nápad - učit se jinak.

Obě třídy nakonec dobyly severní pól

Sněhová nadílka nás inspirovala k projektovému vyučování, při kterém se tentokrát literární výchova prolínala s prožitkem a vlastní pohybovou činností.

Vydali jsme se do vzdálené krajiny plné sněhu a ledu. Nejsou tam vysoké domy, ani obchody a nejezdí tam auta. Cesta povede přes moře a ledovce až k mrazivému místu, kde ledové kry mají svůj domov.

Mrazivé putování obou tříd jsme začali pohádkově. Žáci 7. A si připravili pro své mladší spolužáky četbu známé pohádky Sněhová královna, kterou doplnili vtipnými dramatickými scénkami. Postavy Gerdy, Káje i samotná Sněhová královna ožily před očima přítomných dětí v celé své ledové kráse.

Společně jsme pak začali hledat krajinu, která je pokrytá věčným ledem a sněhem. Kde je tak mrazivo jako v paláci Sněhové královny? Kterým směrem se vydat? Z Dětské encyklopedie jsme si přečetli všechny zajímavé informace o jižním i severním pólu. Pak přišla mezi nás paní zástupkyně Hana Bajnárková a vyprávěla nám, že si v těchto dnech připomínáme 100 let od dobytí severního pólu. Poutavé vyprávění o statečných a houževnatých polárnících nás natolik zaujalo, že jsme se rozhodli překročit kouzelné pohádkové zrcadlo, které nás přeneslo až do říše fantazie. A hra mohla začít!

,,Tu jsme chtěly vše připravit my, třídní učitelky, ale děti nás nakonec k organizaci příliš nepustily. Když se dověděly námět spolupráce, ihned si zvolily organizační tým, který začal náplň celého dopoledne vymýšlet, “ sdělila třídní učitelka 2. A.

Školní zahrada se tak proměnila v onu krajinu plnou ledu a sněhu, kde děti - polárníci - plnili nelehké úkoly. Se sněhovou přírodou tak bojovaly tři družstva, ve kterých se sedmáci po boku s druháky snažili zvítězit nad „ledovým královstvím“. Úspěch znamenal získání ryby a ryba znamenala přežití! Najít zatoulaná zvířata, postavit největšího sněhuláka, převézt svou skupinu na bobech do bezpečí, neohroženě přejít tenký led či boj se sněhovou příšerou polárníky natolik vyčerpaly, že všem přišla vhod sklenička horkého čaje. To nejtěžší však čekalo na sedmáky - zdolat nejvyšší kopec v okolí a vztyčit tam vlajku svého družstva. Podařilo se - náš severní pól byl tak dobyt!

Vše jsme zaznamenali v Ledové knize, která je důkazem našeho mrazivého boje s přírodou. Naše společné projektové dny jsou čím dál lepší. Podařilo se nám využít sílu vnitřní motivace žáků pro danou činnost. Tentokrát se sedmáci postarali i o drobné odměny, které si zajistili sami jako sponzorský dar.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 7/2009
nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy