5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > JAK POUŽÍT GRAFOLOGII VE VÝUCE

JAK POUŽÍT GRAFOLOGII VE VÝUCE

Autor: Dominika Smolková | Datum: 11.3.2009 | Vydání: 3/2009

Grafologie je možná pro leckoho neodborná disciplína, o jejímž využití v praxi má pochybnosti. K následujícím řádkům však klidně můžete přistupovat s rezervou – jsou spíše úvodem do základů přemýšlení o lidském písmu.

Grafologie je specifická diagnostická metoda, která mapuje v širokém záběru strukturu a dynamiku osobnosti pisatele. Laicky bychom grafologii mohli vysvětlit jako metodu rozboru písma, s cílem poznat osobnost pisatele.

Pro mnohé je grafologie obestřena tajemstvím a vzbuzuje v nich nedůvěru. Musíme si ale uvědomit, že nám pomáhá odhalit, co se skrývá v nevědomí a co se těžko ukáže jinými diagnostickými metodami.

Významný anglický psycholog Eysenck na základě výzkumů konstatoval, že validita (platnost) výsledků grafologa, který má vědecké vzdělání a rozsáhlé zkušenosti, je stejná nebo dokonce vyšší než u psychologa pracujícího běžnými projektivními metodami.

Grafologie je proto užitečná v různých oblastech výzkumu. Ať už je to kriminalistika, medicína, psychoanalýza, personalistika nebo pedagogika.

Každý učitel je trochu grafologem

Každý člověk na zemi má jiné písmo, stejně jako máme různé hlasy nebo otisky prstů. Píšeme automaticky, bez toho, aniž bychom si uvědomovali, co kterým znakem vyjadřujeme. Některé charakteristiky jsou zřejmé a jednoduše odhadnutelné – když má někdo velké, výrazné písmo se silným tlakem, bude nejspíše sebejistý, optimistický a energický a naopak, písmo se slabým tlakem poukazuje na pisatele citlivého, se slabším temperamentem. Toto možná i nevědomě čteme z písemných prací našich žáků.

Právě ve školství by znalost a praktikování grafologie mohly být podle mého názoru velkým přínosem. Učitelé se dennodenně setkávají s písemným materiálem svých žáků. Kdyby byli schopni lépe žáky diagnostikovat, proniknout do jejich psychiky, rozpoznat motivy jejich chování a případného neúspěchu ve škole, měli by otevřenou cestu k individuálnímu přístupu k žákům. Z písma je možné zjistit, zda je žák introvert či extravert, myslící či cítící typ, labilní nebo stabilní, jaké má sebevědomí, zda podléhá stresu. Projevy těchto a dalších osobnostních vlastností v písmu si zde popíšeme.

Než začnete s rozborem

Než začnete s rozborem, musíte si ujasnit, co chcete analýzou písma zjistit:

1. Konkrétní osobnostní rys, např. jestli je žák introvert nebo extravert. Potom je potřebné všímat si v textu všech znaků, které nasvědčují dané osobnostní charakteristice.

2. Celkovou osobnostní charakteristiku – ta je složitější, protože grafolog musí brát v úvahu komplex znaků a v žádném případě netrvat na charakteristice vytvořené na základě jednoho znaku. V praxi to znamená, že musíme najít více znaků, které poukazují například na extraverzi, abychom mohli konstatovat, že dotyčný žák je extravert.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 3/2009
nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy