5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > JAK ZACHRÁNIT MALOTŘÍDKU

JAK ZACHRÁNIT MALOTŘÍDKU

Autor: Barbara Čechová | Datum: 13.2.2008 | Vydání: 2/2008

Malotřídní škola ve Svitavách - Lačnově byla před třemi lety na zrušení. Od té doby se ale malému kolektivu podařilo ze školy na předměstí vytvořit vyhledávanou školu nejen pro místní. Nabízí individuální péči nadaným dětem, dětem s poruchami učení i dětem ze sociálně znevýhodněného prostředí.

Město Svitavy má k dispozici pět velkých základních škol. Na nevelké město to dostačuje, navíc zde nepřebývají žáci. Proč tedy ještě udržovat malotřídku? Zrušit školičku na předměstí v Lačnově, kam před třemi lety docházelo jen dvacet žáků, se zdálo jako nejlogičtější a nejúspornější řešení. Zdejší žáci by se snadno „rozpustili“ ve velkých školách, kterým by tak přibylo žáků. Škola se ale začala pod rukama nové paní ředitelky Radoslavy Renzové proměňovat. Úspěch školy komentuje i místostarostka Svitav Marcela Sezemská: „Ukazuje, že malotřídní škola má smysl nejen pro své žáky, jejichž počet se nyní vyšplhal na třicet pět, ale i pro místní komunitu. Stala se v podstatě takovým kulturním centrem Lačnova.“

Proměna č. 1: Škola může být krásná

Přeměna školy začala jejím přemalováním namodro a doplněním barevných figurek inspirovaných tvorbou Keitha Haringa na fasádu. Ze začátku se nový design nesetkal s příliš velkou odezvou místních, ale postupně si na něj zvykli. Nyní je škola přejmenována na „modrou“ a všem dětem se líbí. Kreativitu a dobrý vkus pak učitelé naplno ukázali ve vnitřním vybavení školy. Místnosti nechali vymalovat v pastelových barvách a v zařizování naprosto sledovali potřeby dětí. Hned u vchodu tak najdete malé zákoutí s velkou modrou houpačkou, a když vylezete o patro výš, před vchodem do tříd vás uvítá obrovská trampolína. Třídy jsou uzpůsobeny pro skupinové vyučování. V každé učebně jsou počítače s trvalým připojením k internetu a opravdu hezký designový nábytek. „Nábytek z Ikea je daleko levnější než nabídky, které nám chodí v katalozích školního nábytku. Navíc vypadá lépe,“ říká paní ředitelka. Známý truhlář jim do třídy vyrobil patro, kde mohou děti na polštářcích odpočívat. „Včera jsme měli zápis a mnoho rodičů bylo naším vybavením překvapeno. Říkali, že se obávají toho, aby děti vůbec chtěly chodit ze školy domů,“ usmívá se. Přestávky a svůj volný čas děti tráví nejčastěji v „odpočívárně“, speciální místnosti určené k relaxaci. Jsou tu matrace na ležení, a dokonce postel. Oddychové koutky jsou využívány také k hodinám čtení nebo k etické výchově. Ti, kdo mají více energie, se mohou vydovádět na trampolíně, zatancovat si nebo si pohrát ve školní družině.

Proměna č. 2: Nové prvky do výuky

Možnosti, které školám poskytla reforma, dokáže škola v Lačnově velmi dobře využít. Každé pondělí začíná rituálem komunitního kruhu, kde si žáci sdělují, co je u nich nového, prohlížejí Sloní deník, probírají týdenní plány a jejich slovní hodnocení. Na konec týdne zařadili učitelé pravidelné daltonské pátky. Na základě inspirace tímto alternativním směrem vymysleli program, v němž žákům chystají krabici s úkoly, a ti si pak podle svého uvážení vybírají témata a obtížnost, jimž se chtějí věnovat. „Pro malotřídku je to ideální způsob výuky,“ říká mladý učitel Jiří Konopáč. „Úkoly vždy vztahuji k nějaké knize, například Jakub a obří broskev, abych u dětí podporoval vztah k knihám a motivoval je ke čtení.“ Nejdříve se dětem, jež byly zvyklé na zadávání úkolů od učitele, daltonské pátky nelíbily. Učitelé proto na začátku pečlivě označovali úkoly podle předmětů a řadili je do Centra českého jazyka nebo Centra matematiky. Postupně si ale děti na tento způsob práce zvykly. Dalším ze zajímavých projektů je tzv. Barevná zeměkoule. Tento týdenní projekt se zaměřuje na prevenci proti rasismu. Smyslem projektu je zvýšit mezi dětmi povědomí o rasismu, nadřazenosti, předsudcích, lidských odlišnostech a o jedinečnosti každého člověka. Projekt má dětem pomoci orientovat se ve vztazích mezi lidmi a hlavně mezi sebou samými. Do programu je zařazen například karneval národů nebo diskuse se zajímavým hostem jiné národnosti. Pro rozvoj klíčové kompetence pracovní učitelé zařazují do výuky projekt Budoucí povolání. Společně s dětmi vždy navštíví představitele určitého povolání, jehož se děti ptají jak na otázky z předem vytištěného formuláře, tak na ty, které je napadají. Poté si povolání nakreslí a napíšou si, co se jim na něm líbilo a co ne. „Zajímavé bylo, když jsme takto s žáky probírali profesi učitele,“ říká paní ředitelka. „Mnozí z nich byli překvapeni, jak je to náročné, a někteří pak do papírů napsali, že by to dělat nechtěli, protože děti často zlobí,“ směje se. Všechny výstupy si návštěvník školy může prohlédnout v žákovských portfoliích.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 2/2008
nebo v On-line archivu.

Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy