5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Josef Valenta: Učíme (se) komunikovat

Josef Valenta: Učíme (se) komunikovat

Autor: Dominik Dvořák | Datum: 14.12.2005 | Vydání: 10/2005

O čem je recenzovaná kniha, říká poměrně přesně podtitul - Metodika komunikace v rámci osobnostní a sociální výchovy.

Dostává se nám mnoho námětů, jak vychovávat (v kterékoli školní situaci) komunikací i jak vychovávat ke komunikaci. Téma je nepochybně velmi aktuální, uspořádání se mi líbí: především praktické činnosti, ale doprovázené trochou teorie. Vadí mi však pojetí komunikace - vymezené příliš široce a zároveň rozvíjené příliš úzce. Autorovým cílem jistě není komunikaci definovat, ale zlepšovat. Přesto - anebo právě proto - se mi nelíbí "technické" vymezení komunikace jako vysílání a přijímání informací. Podle J. Valenty není důležitý záměr zúčastněných komunikovat, i pozorování je prý komunikací. Tady nesouhlasím - když nemocnému přestane bít srdce, lékař to pozoruje jako důležitou informaci, ale neřekl bych, že ze strany pacienta (a nakonec ani ze strany lékaře) jde o komunikační chování. Živí tvorové však spolu komunikují, když se o sebe navzájem nějak zajímají. Jako latinář jistě J. Valenta cítí etymologickou spojitost mezi komunikací a záměrem mít něco společného. Sdělování je sdílení. Proto se dnes lidská komunikace chápe například jako vzájemné působení lidí prostřednictvím znaků sloužící vytváření a interpretaci významů. Vysílající chce ovlivnit adresáta, měnit jej. Spolu konstruují novou skutečnost.

Na druhou stranu z praktického hlediska se v podstatě všechna cvičení v knize týkají mluvené řeči nebo její neverbální složky. Dovednost k mluvení a naslouchání se pěstuje odděleně od psaní a čtení. V některých případech se využije třeba obraz (fotografie, film), ale zase jen jako prostředek pro rozvoj dovednosti mluvit a naslouchat. Proč se například žáci učí argumentovat jen v rozhovoru, ne i postupným precizováním své písemné práce? Oddělení osobnostní, literární a slohové výchovy však určitě nelze klást za vinu jen J. Valentovi, jejich propojení je především úkolem češtinářů. Když už mluvíme o psaní, preciznější jazykovou a asi i grafickou formu by měl textu vtisknout redaktor, jehož jméno patří do tiráže. Práce tak zůstává komunikaci leccos dlužna, ale přesto jistě bude užitečným pomocníkem pro kultivaci jedné její důležité (možná nejvýznamnější) formy.

Aisis, Kladno 2005


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy