5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Mám ve třídě dítě z pěstounské rodiny

Mám ve třídě dítě z pěstounské rodiny

Autor: Jana Klementová | Datum: 9.10.2013 | Vydání: 8/2013

Pedagogové se čím dál častěji setkávají s žáky, kteří „mají dvě maminky a dva tatínky“. Jak k těmto dětem přistupovat? Co říci jejich spolužákům? Je lepší ve výuce raději vynechat téma rodiny, aby dítě nebylo vystaveno zátěži? Budeme spolupracovat s pěstouny, nebo s biologickými rodiči? To jsou nejčastější otázky pedagogů, kteří učí dítě z pěstounské rodiny.

Mám ve třídě dítě z pěstounské rodiny

Pokud pedagog dopředu ví, že novým žákem ve třídě bude dítě, které vyrůstá v pěstounské rodině, měl by se situací zabývat ještě před příchodem dítěte do třídy. Nejprve by se měl sejít s pěstouny a zjistit od nich nejen prospěch dítěte, ale především to, v jakém prostředí dítě doposud vyrůstalo a zda si pěstouni přejí, aby pedagog seznámil budoucí spolužáky s tím, že dítě vyrůstá v náhradní rodinné péči. Může se stát, že pěstouni nebudou mít o dítěti dostatek informací, protože i pro ně je dítě nově příchozím členem do rodiny. V tomto případě by škola s pěstouny měla spolupracovat co nejintenzivněji, protože výměna informací o chování dítěte a výchovných postupech bude důležitá pro obě strany.

Jak to řeknu dětem

V případě, že se pedagog s pěstouny domluví, že nového spolužáka nebo spolužačku představí dětem již před vstupem dítěte do třídy, určitě nepostačí informaci dětem pouze předat bez dalšího vysvětlení. V hlavách dětí by se vyrojilo mnoho otázek, na které budou hledat odpověď u rodičů, kamarádů nebo později u nově příchozího spolužáka. Tím bychom dítěti vstup do nového kolektivu příliš neusnadnili. Učitel by měl zvolit takovou vyučovací hodinu, která nabízí dostatek prostoru pro otázky, odpovědi a pro diskusi. Děti by se měly dozvědět, jak to funguje v dětském domově a následně v pěstounské rodině, jaké jsou možné důvody umístění dětí do dětského domova nebo do pěstounské rodiny. Informace by měly být formulovány s ohledem na věk dětí a směřovány tak, aby spolužáci nového žáka do kolektivu přijali bez výsměšků a nevhodných projevů chování. Cílem je, aby žáci byli vůči nové tváři v kolektivu pozitivně naladěni a snažili se nováčkovi přivykání ve třídě usnadnit. Pedagog se také s dětmi může domluvit, s kým nový žák bude sedět v lavici a jak mu mohou při příchodu pomoci. Konkrétní náměty k předání informace dětem lze najít v publikaci s názvem Dítě v náhradní rodině potřebuje i vaši pomoc, kterou vydalo Středisko náhradní rodinné péče.

Co dál?

Po příchodu dítěte do třídy je významné navázání kontaktu mezi dětmi, ale i vybudování vztahu dítěte k učiteli. Právě děti vyrůstající v náhradní rodinné péči jsou často mylně označovány jako děti s poruchami chování nebo s poruchou osobnosti. Ve většině případů se ovšem jedná o poruchu citového pouta (v poslední době označovanou jako „attachment“), která se u nich rozvinula na základě nedostatečně citově podnětného prostředí a nemožnosti vzniku vazby k blízké osobě. Nové vztahy si tak bude dítě budovat nejspíše déle, než je běžné, ale právě pevný vztah je mnohdy důležitější než zlepšení prospěchu. Pedagog by v tomto období neměl šetřit pochvalou a trpělivostí dítěti naslouchat. Budování sebedůvěry dítěte může pedagog podpořit právě svým citlivým přístupem.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 8/2013 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy